دستیابی دانشگاه آزاد اسلامی به رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران گفت: با آمدن دکتر ولایتی، ایشان ماموریت داد که دانشگاه آزاد اسلامی از دکتری حرفه‌ای خارج شود و به سمت رشته‌های تخصصی و تکمیلی برویم؛ این موضوع مصوب شد و هیات‌امنا با دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران موافقت کردند.

به گزارش ایسکانیوز، سیدعلی ابطحی، با ذکر ماجرای ادغام آموزش پزشکی و غیرپزشکی گفت: «برنامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی براساس سلامت مردم پایه‌ریزی شده است، آن نظارتی که در وزارت بهداشت است کمیت و کیفیت بسیار بالایی دارد. درست است که تعداد دانشجویان وزارت بهداشت در مقابل تعداد دانشجویان وزارت علوم، ناچیز و چنددرصدی است اما کیفیت و ارتقای آموزشی صورت گرفته بسیار بالاست.»او در ادامه درباره رشد کیفی آموزش پزشکی بعد از انقلاب نیز گفت: «در سه دهه اخیر اگر آمار و ارقام را نگاه کنید، در ابتدای سال 58، بیشترین رده‌های پزشکان تخصصی را خارجی‌ها تشکیل می‌دادند، مثلا در شهرستان‌ها فقط پزشک خارجی داشتیم، حتی تا همان سال متخصص بیهوشی ما یک پاکستانی بود، اما در حال حاضر نه‌تنها در رده دکتری تخصصی کاستی نداریم بلکه در رده‌های فوق‌تخصصی در بهترین جایگاه قرار داریم. من یادم هست در دهه 60 عمل‌های قلبی را در داخل انجام نمی‌دادیم، اما به برکت جمهوری اسلامی الان تمامی مراحل این عمل در داخل صورت می‌گیرد، حتی در شهرهای کوچک ما، این کار در حال صورت گرفتن است.» او افزود: «همه اینها نمونه یک تغییر اثربخش و جدایی آموزش پزشکی است که محصول آن فارغ‌التحصیلان و دیگری سلامتی مردم بود. به‌طوری که تعداد مرگ‌ومیر در اثر عفونت به حداقل‌ترین شکل خود رسیده است و الان مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در ایران تصادفات و بیماری‌های قلبی و عروقی است. به‌طور کلی توفیقی که جمهوری اسلامی در نظام سلامت داشته، افتخارآمیز است.»

سرپرست علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به ورود دانشگاه آزاد اسلامی به رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی اشاره کرد و گفت: «بعد از اینکه هیات‌امنا و موسس انتخاب شدند در همان جلسه اول، آقای دکتر ولایتی بر لزوم دستیابی به رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی تاکید کرد.»

او افزود: «سابقه ایجاد رشته‌های پزشکی در دانشگاه‌ آزاد در برخی شهرستان‌ها به بیش از 30 سال می‌رسد، اما به رشته‌های تخصصی ورود نکرده بود. سال گذشته برای اولین‌بار مجوز دستیار بیماری‌های داخلی را گرفتیم و دانشجویان این رشته، ترم سوم هستند. با آمدن دکتر ولایتی، ایشان ماموریت داد که دانشگاه آزاد اسلامی از دکتری حرفه‌ای خارج شود و به سمت رشته‌های تخصصی و تکمیلی برویم. این موضوع مصوب شد و هیات‌امنا با دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران موافقت کردند.»

ابطحی با بیان اینکه نزدیک به 169 رشته‌محل در دانشگاه علوم پزشکی داریم، تصریح کرد: «این آمار را باید با رشته دندانپزشکی، علوم دارویی، دکتری حرفه‌ای پزشکی، علوم و فنون نوین و رشته‌های بهداشت و پیراپزشکی و پرستاری مامایی جمع زد که قرار شد با دانشکده‌های پزشکی جایابی شوند. الان هشت دانشکده را حکم زدیم، به‌طوری که دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران هشت دانشکده دارد. نهمین دانشکده را به سازمان مرکزی پیشنهاد داده‌ایم و دهمین دانشکده برای علوم تغذیه درحال بررسی است.»

این استاد دانشگاه افزود: «در حال حاضر حدود 23هزار دانشجو و حدود 700 نفر هیات‌علمی داریم. تعدادی هم اعضای هیات‌علمی غیر از این عدد در بیمارستان‌ها به‌عنوان هیات‌علمی نیمه‌وقت و پاره‌وقت داریم که استخدام دانشگاه‌های علوم پزشکی یا تامین اجتماعی هستند، یعنی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران حدود 300 نفر هیات‌علمی نیمه‌وقت و پاره‌وقت دارند.»

ابطحی در ادامه با اشاره به جایگاه ممتاز رشته دندانپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: «فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی ما مثلا در کشور کانادا بدون اینکه آزمونی از آنها بگیرند مشغول به کار می‌شوند و گواهینامه دانشگاه آزاد اسلامی را برابر دانشنامه‌های کانادا می‌پذیرند.»

او در گفتگو با فرهیختگان تاکید کرد: «هیات‌امنای جدید و شخص دکتر فرهاد رهبر با فکری نو شروع به کار کردند. با تدبیر ایشان مشکلات درحال رفع شدن است. خود ما در دانشگاه علوم پزشکی به‌دنبال ارتقای آموزش پزشکی هستیم، به‌طوری که دانشگاه پزشکی ما توانست مجوز ایمپلنت را بین همه دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت کند و این دستاورد بزرگی برای دانشگاه آزاد اسلامی است. همه این موارد به برکت وجود دکتر ولایتی که خودشان یکی از اساتید برجسته فوق‌تخصصی عفونی اطفال هستند، حاصل شده است.»

کد خبر: 848010

وب گردی

وب گردی