وزیر علوم یکشنبه به مجلس معرفی می شود / غلامی گزینه احتمالی وزارت علوم

 رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان، برای تصدی وزارت علوم ، یکشنبه هفته آینده به مجلس معرفی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، یک منبع مطلع نزدیک به فراکسیون امید ضمن تایید خبر معرفی دکتر منصور غلامی رییس دانشگاه بوعلی سینا همدان برای تصدی وزارت علوم، عنوان کرد: دکتر غلامی بطور محرمانه به فراکسیون امید معرفی شده و این فراکسیون مسئول بررسی سوابق و شرایط وی برای تصدی مسئولیت این وزارت خانه خواهد بود.

غلامی دیروز در گفت‌وگو با «مهر» خبر داد که تصدی پست وزارت علوم به او پیشنهاد شده و تا اوایل هفته آینده برنامه خود را در این زمینه ارائه خواهد داد. رئیس دانشگاه بوعلی سینای همدان در پاسخ به این سوال که آیا دولت از او برنامه نیز درخواست کرده، گفته است: «بله دولت از من برنامه نیز خواسته و برنامه خود را تا اوایل هفته آینده ارائه خواهم داد.»

روزنامه «فرهیختگان» در همین زمینه نوشت: با این اوصاف به نظر می‌رسد گزینه نهایی وزارت علوم مشخص شده و معرفی سید‌ضیاء هاشمی، سرپرست فعلی این وزارتخانه به‌عنوان وزیر منتفی است. هرچند در این مدت بسیاری از کارشناسان آموزش عالی کشور از عدم‌معرفی وزیر علوم گلایه داشته و این بلاتکلیفی را به ضرر آموزش عالی کشور می‌دانستند اما به نظر می‌رسد حسن روحانی بالاخره تصمیم گرفته است وزیر مهم‌ترین وزارتخانه‌اش را به مجلس معرفی کند. تصمیمی که می‌تواند یک گام روبه جلو در آموزش عالی کشور باشد.هرچند خبر معرفی «منصور غلامی» رئیس و استاد‌تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان، به‌عنوان گزینه مورد‌نظر حسن روحانی واکنش‌هایی را نیز به دنبال داشته است.

فاطمه سعیدی، نایب‌رئیس فراکسیون امید و عضو کمیسیون آموزش در این باره به «اعتماد» گفت: «ما اگرچه انتظار داشتیم گزینه وزارت علوم خیلی زودتر از اینها به مجلس معرفی شود و این انتظار برآورده نشد اما حالا می‌خواهیم ایشان گزینه حداکثری را به مجلس معرفی کند. هم مردم و هم رئیس‌جمهور حساسیت خاصی روی وزارت علوم دارند؛ امیدواریم این تاخیر در انتخاب وزیر علوم باعث شود گزینه حداکثری که هم دانشگاهی‌ها را راضی کند و هم دانشجویان را، انتخاب شود.»

به گفته سعیدی، فراکسیون امید هم برای وزارت علوم گزینه‌هایی داشته و رئیس‌جمهور هم از این گزینه‌ها بی‌اطلاع نبوده است اما فراکسیون امید بر آنها اصراری نداشته و فقط در حد پیشنهاد به آقای روحانی آنها را مطرح کرده است.

اینکه غلامی، رئیس بسیج اساتید را به معاونت فرهنگی خود برگزیده است نیز از دیگر مسائلی است که درباره او مطرح شده است. برخی جریان‌هایی که پیش از این با مطرح شدن گزینه‌هایی چون حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و‌ علی خاکی صدیق، رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر مخالفت کرده‌اند حالا درباره غلامی می‌گویند رئیس‌جمهور با این انتخاب عملا پیشاپیش پایان سیاست‌ورزی در دانشگاه را اعلام کرده است.

محمود صادقی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در گفت‌وگو با «ایلنا» در واکنش به این خبر گفت: «ما هرچه با مجموعه دولت، حوزه ریاست‌جمهوری و معاون اول در ارتباط با انتخاب فرجی‌دانا به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزیر علوم رایزنی، پیگیری و اصرار کردیم، نتیجه نداد و دوستان از این گزینه‌ عبور کردند.»

او معتقد است که باید عملکرد چهار، پنج سال گذشته غلامی از بعد کارآمدی، فرهنگی و رویکرد سیاسی ایشان بررسی شود و فعلا نتیجه‌گیری در این باره زود است.»

روزنامه «بهار» در همین زمینه نوشت: غلامی برای وزارت علوم نهایی شد؛ شنیده‌ها حاکی از آن است که منصور غلامی رئیس فعلی دانشگاه بوعلی سینای همدان گزینه قطعی رئیس ‌جمهور برای پیشنهاد به مجلس جهت تصدی پست وزارت علوم است.

اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری«خانه ملت» با اشاره به زمان معرفی وزیر علوم و نیرو از سوی دولت، گفت: خبرهای شفاهی و غیررسمی حاکی از این است که دو پیشنهادی علوم و نیرو یکشنبه هفته آینده (30 مهرماه) به مجلس معرفی خواهند شد و زمانی که رئیس جمهور طبق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی کتبا وزرا را به مجلس معرفی کنند و رئیس مجلس آن را از تریبون صحن علنی اعلام کند، این معرفی رسمیت می یابد.

نماینده مردم اسدآباد درمجلس شورای اسلامی درخصوص گزینه های احتمالی برای تصدی دو وزارتخانه علوم و نیرو گفت: خبرهای شفاهی و شنیداری با توجه به ارتباطی که با دولت داریم و افرادی که درخواست ملاقات با رئیس مجلس داشته اند و با ما صحبت هایی انجام داده اند حاکی از این است که می دانیم این افراد به احتمال بسیار آقایان رضا اردکانیان،عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف برای وزارت نیرو و منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان برای وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری مطرح بوده و معرفی خواهند شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد:طبق آیین نامه داخلی مجلس،پس از آنکه رئیس جمهور به صورت کتبی افراد پیشنهادی برای وزارتخانه های علوم و نیرو را معرفی کرد،یک هفته پس از معرفی (7 آبان ماه) مجلس باید جلسه علنی رای اعتماد را برگزار کند و در فاصله این یک هفته نیز مطابق معمول، وزرای پیشنهادی ضمن ارائه برنامه های پیشنهادی خود برای وزارتخانه مربوطه، با کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های مجلس جلساتی را برگزار کرده و پس از آن نمایندگان وارد مرحله بررسی صلاحیت وزیر می شوند.

سوابق منصور غلامی گزینه پیشنهادی وزارت علوم

«منصور غلامی» 64 ساله، متولد همدان و استاد تمام دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا است. او ریاست این دانشگاه را در دولت‌های هفتم و هشتم (به ریاست سیّد محمّد خاتمی) و دولت‌های یازدهم و دوازدهم (به ریاست حسن روحانی) بر عهده داشته‌است. غلامی تحصیلات خود را در استرالیا به پایان رسانده و دارای مدرک دکترای علوم باغبانی از دانشگاه آدلاید استرالیا است.
وی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۵ در رشته ترویج و آموزش کشاورزی از مدرسه عالی کشاورزی همدان گرفت. غلامی در سال ۱۳۶۴ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد و در همان سال تا سال ۱۳۶۷ ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا را عهده‌دار بود. او در سال ۱۳۷۰ برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکترای رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت.

سوابق و فعالیت ها:

عضو جهاد سازندگی همدان از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ و مسئول اردوگاه روستایی

سرپرست دانشکده کشاورزی شهرکرد وابسته به دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ و عضو جهاد دانشگاهی اصفهان.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا از ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷

معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۹

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰

معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶

رئیس دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۳

رئیس مؤسسه آموزش عالی عمران و توسعه۱۳۹۰–۱۳۹۳

دبیر هیأت امنای دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه‌های منطقة غرب کشور از سال ۱۳۷۶ تا سال ۱۳۸۳ و از ۱۳۹۳ تاکنون

رئیس هیئت ممیزه دانشگاه بوعلی سینا از ۱۳۷۶ لغایت ۱۳۸۴ و از ۱۳۹۳ تا کنون

مدیر مسئول مجله پژوهش کشاورزی و سر دبیر مجله تا ۱۳۹۳

عضو هیأت امنای دانشگاه کردستان

عضو هیأت امنای پارک علم و فناوری همدان

عضو هیأت امنای دانشگاه لرستان

رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنای دانشگاه لرستان

عضو هیأت امنای مؤسسه آموزش عالی نور دانش

عضو هیأت ممیزه دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۹۳ تا کنون

رئیس دانشگاه بوعلی سینا از سال ۱۳۹۳ تا کنون

راه اندازی و عضویت در بخش امور فرهنگی بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹

عضویت و همکاری در جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲

عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشکاه‌های کشور از ابتدای تأسیس

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آدلاید استرالیا در دوره تحصیل دکترا

عضویت در شوراها و کارگروه‌های مختلف در دانشگاه بوعلی سینا و استان همدان در دوره‌های متوالی مسئولیت‌های اجرایی.

منصور غلامی دارای بیش از سی عنوان مقاله چاپ شده در مجلات خارجی و بیش از سی عنوان مقاله چاپ شده در مجلات داخلی و همچنین بیش از بیست عنوان مقاله ارائه شده در کنفرانس‌های داخلی و دارای چهار عنوان ترجمه و تألیف کتاب است. وی در کارنامه علمی خود بررسی و همکاری در ۱۷ طرح پژوهشی را نیز دارد و استاد مشاور و راهنمای بیش از چهل پایان‌نامه دکترا بوده‌ است.

کد خبر: 848048

وب گردی

وب گردی