دانش معلمان باید براساس کتاب های جدید به روز شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: درس مبتنی بر آزمایش در مدرسه بدون آزمایشگاه کارآیی ندارد یا معلم با دانش 10 سال پیش نمی‌تواند کتاب جدید را به خوبی تدریس کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری کتاب‌های جدیدالتألیف پایه یازدهم را منطبق با برنامه درسی ملی منتشر کردیم و
اول هفته هم تدوین کتب پایه دوازدهم را آغاز کردیم و در سال 98ـ97 همسوسازی با برنامه درسی ملی پایان می‌پذیرد.

وی ادامه داد: روز یکشنبه هفته آینده در دارالفنون از 770 نفر از مولفان کتب درسب که سال گذشته با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همکاری کردند، تجلیل می‌شود و در کنار آن نمایشگاهی از کتاب‌های درسی جدید برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: بر حسب برنامه درسی، از سال آینده، کتاب‌های درسی پایه اول تا سوم را مورد بازنگری قرار می‌دهیم که اگر کتاب‌ها و برنامه‌ها که 5 سال از استقرارشان گذشته، نیاز به اصلاح داشت، تغییر کند.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی 99ـ98 بر اساس اسناد بالادستی، مطالعات و ارزشیابی‌ها، نظرات منتقدان که در بانک اطلاعات جمع‌آوری شده، مطالعات تطبیقی و بازنگری‌ها انجام می‌شود، گفت: سال 1401 پایه یازدهم بازنگری خواهد شد تا کتاب‌ها بر اساس نیازهای عمومی کشور روزآوری شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: در سال دوازدهم، درس «مدیریت و سلوک خانواده» اضافه می شود؛ در این کتاب موضوعاتی چون خانواده، آموزش جوانان در آستانه ازدواج و تحکیم خانواده مورد توجه است.

وی با بیان اینکه شرط لازم برای استقرار برنامه جدید فراهم آمدن سایر زیرساخت‌هاست، افزود: کتاب درسی شرط لازم است اما شرط کافی نیست؛ ما هیچ کدام فرزندان خردسال خود را به دست دانشجوی پزشکی برای معاینه نمی‌سپاریم و متخصص اطفال باید او را معالجه کند اما برای دوره ابتدایی و تربیت در این زمینه از نیروهای آموزش ندیده استفاده می‌کنیم و باعث ضعیف نحیف و ناتوان شدن این دوره می‌شویم.

حجت‌الاسلام والسلمین محمدیان ادامه داد: اگر آینده آموزش و پرورش را جستجو می‌کنیم باید همه آموزش ابتدایی را جدی بگیرند و آموزش و پرورش را با بنگاه کاریابی اشتباه نگیرند.

وی تصریح کرد: اگر دوره ابتدایی بهسازی شود، بازده بهتری خواهیم داشت و هزینه کیفیت بخشی اضافه نمی‌شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: باید فرآیندی طراحی کنیم که معلمان دوره ابتدایی دارای صلاحیت‌ها و توانمندی‌هایی باشند؛ چه با امتحان و چه بی امتحان نباید افراد فاقد صلاحیت به آموزش و پرورش ورود کنند.

وی اضافه کرد: اینکه برخی همکاران می‌گویند آنچه در دانشگاه خواندیم در کتب درسی متفاوت است به دلیل گسترش دامنه دانش است و نیروی انسانی ما باید دائماً علوم خود را به روزآوری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در خصوص تغییرات در حوزه علوم انسانی، گفت: دانش علوم انسانی از جنس ارزشی است و جهان بینی بر نوع تفکرات در علوم انسانی اثرگذار است و تعییرات کتب علوم انسانی و اسلامی شدن آن به این دلیل است.

وی افزود: معتقدم معلمان ما آنچه در دانشگاه خوانده‌اند حتما باید به‌روزآوری شود و کتب هم به روزآوری شود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انتقاد رئیس‌جمهور به کتب درسی اظهار داشت: رئیس جمهور شاید نگاهش این است که به نقطه مطلوب نرسیده است و ما هم مدعی نیستیم به نقطه مطلوب رسیده است؛ ما شعارمان هرروز بهتر از دیروز است

وی ادامه داد: معتقدیم کتاب‌های درسی باید برای فرداها باشد و حداقل نیاز و شرایط 12 سال آینده را بر اساس مطالعات آینده‌پژوهانه در نظر بگیریم؛ کتاب درسی یک عنصر از عناصر آموزشی است؛ درس مبتنی بر آزمایش در مدرسه بدون آزمایشگاه کارآیی ندارد یا معلم با دانش 10 سال پیش نمی‌تواند کتاب جدید را به خوبی تدریس کند.
706

کد خبر: 848156

وب گردی

وب گردی