آخرین وضعیت شرکت های دانش بنیان در فرابورس/ بازار سرمایه باید در سطح بین المللی پاسخگو باشد

با توجه به اینکه بنگاه های کوچک و متوسط در کشو، کارآفرینی را با خود به همراه دارند، بنابراین می توان گفت این شرکت ها در کشور نیز از اهمیت ویژه ای در کشور برخوردارند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ با توجه به اینکه بنگاه های کوچک و متوسط در کشور، کارآفرینی را با خود به همراه دارند، بنابراین می توان گفت این شرکت ها در کشور نیز از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

علیرغم اینکه نوآوری در این شرکت ها وابسته به میزان سرمایه گذاری آن‌هاست و نیز توسعه تامین مالی این شرکت ها در پیشبرد اهداف آن‌ها نقش به سزایی را ایفا می کند، همین امر موجب شده تا تامین مالی این شرکت ها و بنگاه ها به عنوان اصلی ترین معضل موجود بر سر راه آن‌ها تلقی شود.

بورس به عنوان یکی از سازمان هایی محسوب می شود که کمک موثری را در تامین مالی این شرکت ها داشته و تاکنون شرکت فرابورس در این زمینه تسهیلاتی را برای این شرکت های در نظر گرفته که در بهبود روند معاملاتی شرکت ها نقش موثری داشته است.

امیر هامونی، مدیر عامل شرکت فرابورس ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به تشریح آخرین وضعیت شرکت های دانش بنیان در فرابورس پرداخته که در ادامه خواهید خواند؛

در خصوص آخرین وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در فرابورس توضیح دهید. در حال حاضر ارتباط بازار سرمایه و استارتاپ‌ها و میزان حضور این شرکت‌های نوپا در این بازار در چه وضعیتی قرار دارد؟ بطور کلی برنامه‌های فرابورس برای دانش بنیان‌ها چیست؟

پاسخ: با راه‌اندازی فرابورس ایران در سال 87 در کنار تمامی اقداماتی که در خصوص تجهیز بازارها و ابزارهای معاملاتی به منظور تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، صنایع، سرمایه‌گذاران و بعضا دولت انجام شده، همچنین برنامه‌ریزی ویژه‌ای روی تجهیز منابع مالی برای اجزای مختلف اکوسیستم دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفته است که از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی بازار دارایی فکری در خردادماه 93 و تاکنون معامله 4 اختراع و یک طرح صنعتی در این بازار و افزایش عرضه‌های این بازار به 228 مورد اشاره کرد.

راه‌اندازی تابلو دانش‌بنیان در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و درج یک شرکت در این تابلو، پذیره‌نویسی چندین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه و اخیرا تشکیل دبیرخانه دائمی رویداد بزرگ فین‌استارز در فرابورس و برگزاری رویداد فین‌استارز در خلال دهمین نمایشگاه بورس نیز از دیگر اقداماتی است که در زمینه تامین مالی دانش‌بنیان‌ها صورت گرفته است.

همچنین برگزاری چندین فستیوال بازار دارایی فکری فرابورس ایران در صنایع مختلف اعم از تجهیزات پزشکی، خدمات شهری، لوازم خانگی، مواد غذایی، پلاستیک و پلیمر و نوآوری‌های صنعت سنگ، برپایی بیش از 40 کارگاه آموزشی در حوزه نوآوری با موضوعاتی از قبیل حقوق مالکیت فکری، ارزشگذاری استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاری جسورانه و روش‌های تأمین مالی نوآوری و عقد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها، مراکز علمی و پژوهشی به عنوان دیگر اقداماتی به شمار می‌روند که در این زمینه عملیاتی و اجرایی شده‌اند تا بازار سرمایه بیش از پیش در زمینه باروری علم و دانش و کمک به تامین مالی آن برای مقاوم‌سازی اقتصاد کشور نقش‌آفرینی کند.

برگزاری رویدادهایی مثل فین استارز ۲۰۱۷ تا چه حد در تقویت ارتباط میان بازار سرمایه و استارتاپ‌ها موثر بوده است؟

پاسخ: در خصوص برگزاری رویداد فین‌استارز باید بگویم توسعه صنعت تکنولوژی مالی در برنامه جامع توسعه فرابورس دیده شده و در این راستا سال گذشته دبیرخانه دائمی آن با عنوان "فین استارز" در این شرکت تشکیل شد. هدف از تشکیل این دبیرخانه علاوه بر توسعه خدمات فناورانه فرابورس ایران به بازار سرمایه، حمایت از استارتاپ‌های فعال در این حوزه به منظور رفع مقررات دست و پا گیر و توانایی برای جذب سرمایه‌گذار، برگزاری رویداد سالانه فین استارز و آموزش و فرهنگ‌سازی در این بخش است. در همین زمینه رویداد فین استارز، به عنوان بزرگترین رویداد استارتاپ‌های مالی خاورمیانه و شمال آفریقا فروردین ماه امسال همزمان با دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه به میزبانی شرکت فرابورس ایران، برگزار شد. در این رویداد شاهد حضور دست‌اندرکاران اصلی بازار کسب و کارهای نوپای مالی، پولی و بیمه یعنی استارتاپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی‌های مالی، سرمایه‌گذاران جسورانه، فرشتگان سرمایه‌گذار، سازمان‌های دولتی و تصمیم‌گیران اصلی این صنعت بودیم که به شکل‌گیری فضایی تعاملی به منظور هم‌اندیشی و شبکه‌سازی میان این دست‌اندرکاران کمک قابل ملاحظه‌ای کرد و اوایل سال آینده نیز شاهد تداوم برگزاری این رویداد خواهیم بود.

شما اشاره کردید تمامی اقدامات بازار سرمایه در جهت تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و صاحبان ایده و اختراع است، به طور متقابل استارتاپ‌ها چه کمکی به حل چالش‌هایی بازار سرمایه به عنوان نمونه موضوع شفافیت می‌توانند داشته باشد؟

پاسخ: بازار سرمایه به عنوان یک بخش خدماتی می‌بایست به طیف مختلف نهادها و آحاد در سطح داخلی و بین المللی پاسخگو بوده و مواردی مانند شفافیت، گزارشگری، امنیت، حراست از اسرار، نظم، آرامش و ثبات، سرعت و دقت از جمله وظایف آن محسوب می‌شود که کوتاهی در هر زمینه منجر به بروز چالش‌هایی خواهد شد که استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان با ارائه راهکارهای دقیق، سریع و ارزان قیمت می‌توانند در زمینه‌های مورد نظر به حل مشکلات بازار سرمایه کمک کنند.

به تازگی سومین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه نیز در فرابورس ایران پذیره‌نویسی شد. این صندوق‌ها چه نقشی در چرخه عمر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها ایفا می‌کنند؟

پاسخ: سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از حلقه‌های اصلی و عوامل کلیدی پیشرفت نوآوری، بهبود بهره‌وری و رشد اقتصادی کشورها محسوب می‌شود و سال‌هاست به عنوان مهمترین منبع تأمین مالی شرکت‌های نوپا و دانش بنیان در جهان مطرح شده است. امروزه در کشورهای پیشرفته، بسیاری از شرکت‌های کوچک با تکنولوژی‌های پیشرفته از این منابع مالی جهت رشد استفاده کرده‌اند.

به هر ترتیب پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در فرابورس به توسعه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، بهبود تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط اعم از صنعتی و دانش‌بنیان در بازار سرمایه، بهبود ساختار مدیریت و حاکمیت شرکتی بنگاه‌های کوچک و متوسط ذیل مدیریت نهاد سرمایه گذاری جسورانه، هدایت منابع مالی خصوصی و عمومی ‌به این ساختارها و افزایش ارزش افزوده تولید داخلی از طریق حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط و صنایع دانش‌بنیان کمک کرده و در این زمینه‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کند.

401

کد خبر: 848168

وب گردی

وب گردی