بزرگ‌ترین پروژه بازیافت آب در مشهد اجرا می شود/ کاهش بارندگی در غرب مهرماه امسال

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تاکید کرد: با اجرای آن سالانه 100 میلیون متر مکعب توان بازیافت آب را خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رحیم میدانی از اجرای فاز مطالعاتی طرح بازیافت آب از پساب فاضلاب در شهر مشهد خبر داد و گفت: به دنبال بازیافت آب از طریق روشهای تامین آب است.
او تصریح کرد: برای اینکه از استاندارد دنیا استفاده کنیم از تجربیات سه کشور آمریکا و آلمان و اسپانیا بهره گرفتیم.
میدانی گفت:هم اکنون با همکاری آلمان فاز مطالعاتی را انجام می دهیم.
معاون وزیر نیرو در امور آب تاکید کرد: با اجرای آن سالانه 100 میلیون متر مکعب توان بازیافت آب را خواهیم داشت.

میدانی، دلیل اجرای طرح های انتقال آب را «طبیعت کشور» عنوان کرد و گفت: در کشور منطقه ای بنام فلات مرکزی وجود دارد که نزدیک به 40 تا 45 درصد جمعیت کشور در این منطقه زندگی می کنند.
او ادامه داد: در این شرایط یا باید جمعیت را به جاهایی دیگر ببریم که آب است یا اینکه جمعیت همانجا مستقر باشد و آب را تامین کنید.
میدانی افزود: در سال 93، رییس جمهوری بر همه حجت را تمام کردند و اعلام کرد که انتقال حوزه به حوزه فقط برای شرب اجرا شود.
معاون وزیر نیرو گفت: این حساسیت ها برای انتقال آب از دریا نیست، حساسیت بیشتر در زمینه انتقال آب از یک استان به استان دیگر است که در این شرایط یک استان می گوید چرا آب منطقه ما را به منطقه دیگر انتقال می دهید؟
او تصریح کرد: وقتی ما به عنوان یک کشور انتظار داریم کشورهای بالادست برای تامین نیاز ما کمک کنند، این صحیح نیست که بگوییم برای تامین آب شرب، از کارون آب نبرید.
میدانی افزود: برخی می گویند کشاورزی را در استان های فلات مرکزی تعطیل کنید اما پرسش اینجاست که اگر کشاورزی را تعطیل کنیم، آن وقت کشاورزان را کجا ببریم؟
او تاکید کرد: برای حل این مساله نباید مساله را امنیتی کنیم، بلکه باید تنویر افکار عمومی بپردازیم و موضوع را برای آنها تبیین کنیم.

در پروژه های انتقال، آب مصرفی استان های مبدا کاهش نمی یابد
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود در مورد انتقال آب، در پاسخ به این موضوع که انتقال آب موجب خشک شدن مناطق مبدا می شود ، گفت: وقتی آبی را منتقل می کنیم، از آب مصرفی آن منطقه کم نمی کنیم.
او ادامه داد: اینطور نیست که مبدا را خشک کنیم، بلکه مازاد بر مصرف آن منطقه را منتقل می کنیم؛ به عنوان مثال در حوضه آبریز کارون ، مگر استان هایی مانند چهار محال همه آب کارون را مصرف می کند؟ مثلا آبی که از بهشت آباد به سه استان می خواهیم انتقال دهیم، این آب اکنون هیچ جا مصرف نمی شود.

سهم کانون های داخلی در ریزگردها از هفت درصد به 15 درصد رسید
معاون وزیر نیرو در مورد توسعه افقی کشاورزی در برخی مناطق و تاثیر آن در ایجاد ریزگردها گفت: بخشی از کانون های جدید ریزگردها در اهواز، به دلیل این است که در حوضه مارون ما مرتب به دنبال توسعه کشاورزی هستیم. به این ترتیب، زمین هایی که در ادامه تالاب شادگان در زیر آب بود، اکنون خشک شده است.
میدانی در پاسخ به این سوال که مقرر شده است، توسعه افقی ادامه نداشته باشد، گفت: در عمل اینطور نیست.
میدانی ادامه داد: درصد کانون های ریزگردها در کشور قبلا 7 تا 8 درصد بود، اما الان از 15 درصد گذشته است؛ علت آن این است که حق آبه تالاب ها و محیط زیست را به این بخش برگردانده نمی شود.

اردکانیان رویکرد تعادل بخشی دارد نه سد سازی
او در مورد امکان نامزدی اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو گفت: اردکانیان از لحاظ نظری به مفاهیم مدیریت منابع آب اشراف دارد و جزو پیشکسوتان این بخش است و تجربه های بین المللی را هم کسب کرده است.
معاون وزیر نیرو افزود: اردکانیان رویکرد تعادل بخشی را دارد و بطور قطع این رویکرد را نخواهد داشت که برای حل مشکل آب کشور سد بسازیم.

مصرف بیش از اندازه، مادر همه مشکلات بخش آب کشور است
میدانی افزود: مادر همه مشکلات بخش آب کشور این است که بیش از توان و ظرفیت کشور، آب مصرف می کنیم؛ این مساله باعث شده است که همه متخصصان، نگران آینده آب کشور شوند؛ هر کشور یک ظرفیت دارد و تا حدی می تواند از منابع آب کشور استفاده کند؛ زمانی که از آن میزان عبور کنیم، با بحران مواجه می شویم.
او ادامه داد: درست است که بهره وری آب پایین است، اما حتی اگر بهره وری را ارتقا دهیم، تا زمانی که مصرف متعادل نشود، مشکل حل نمی شود.
میدانی در مورد رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم در مورد برداشت آب از منابع زیر زمینی گفت: اخیرا ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی را رییس جمهوری امضا کرد که در آن ابلاغیه، رییس جمهوری دستور داد که در طرح احیا و تعادل بخشی، باید با وزارت نیرو همکاری شود؛ قبلا این همکاری را وجود نداشت و اتفاق خوبی است که این موضوع روی کاغذ آمد.
این مقام مسئول اظهار کرد: مصارف باید به میزانی که وزارت نیرو اعلام کرده، یعنی 80 میلیارد متر مکعب آب باشد و یازده میلیارد متر مکعب نیز در سال در اختیار تالاب ها قرار گیرد.

1650 حلقه چاه بسته شد
معاون وزیر نیرو همچنین در مورد بسته شدن چاه های غیرمجاز گفت: امسال برنامه ریزی کردیم که 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز بسته شود اما به دلیل تامین نشدن منابع، تاکنون یک هزار و 650 حلقه چاه بسته شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: نزدیک به 400 میلیارد تومان برای این بخش پیش بینی شده بود اما تاکنون 114 میلیارد تومان از اسناد خزانه اسلامی تخصیص پیدا کرده است.
403

کد خبر: 848169

وب گردی

وب گردی