ساخت ۸۵ درصد از قطعه یک آزاد راه تهران - شمال/نیاز به ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای تکمیل پروژه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: در حال حاضر، ۸۵ درصد از قطعه یک آزاد راه تهران-شمال تکمیل شده و ۱۵ درصد باقیمانده نیز، شامل روسازی بتنی و روشنایی تونل‌ها است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از پروژه بهسازی و چهارخطه کردن محور هراز در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای آغاز به کار وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم، یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار این وزارتخانه، ساماندهی محورهای منتهی به استان‌های شمالی تعیین شد که بر اساس این برنامه، مقرر گردید با توجه به معضلات ترافیکی در محورهای شمالی، ۶ پروژه به عنوان ساماندهی این محورها طراحی و اجرا شود.

او ادامه داد: اولین پروژه، احداث بزرگراه قائمشهر - فیروزکوه بود که بر اساس آن، قرار شد این محور به صورت بزرگراه و چهارخطه از رودهن تا ساری اجرا شود.

به گفته خادمی، طول این محور ۱۸۵ کیلومتر از رودهن تا ساری تعریف شد که در حال حاضر، تنها ۳.۵ کیلومتر از آن باقی مانده است. بخش عمده منطقه باقیمانده از چهار خطه کردن بزرگراه قائمشهر-فیروزکوه در محدوده شهرهای شیرگاه و زیراب است که شامل منازل و مغازه‌های واقع در مسیر پروژه می‌شود که برای تملک این واحدها، ۳۰ میلیارد تومان نیاز است و در صورت تامین این مبلغ، پروژه ۴ بانده کردن محور قائمشهر - فیروزکوه تا پایان امسال به پایان خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: کل این پروژه، ۵۲۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد که در سال ۹۵، معادل ۱۲۰ میلیارد تومان و در سال ۹۴ صد میلیارد تومان برای احداث این بزرگراه هزینه شد.

او در ادامه محور دیگری از پروژه‌های ساماندهی جاده‌های شمالی را ذکر و تصریح کرد: محور دیگر، هراز است که ۴ بانده کردن آن از سال ۸۹ شروع شده بود و بخش عمده کار از سمت استان مازندران در حال انجام بود؛ ولی این پروژه به کندی انجام می‌شد؛ اما در دو سال اخیر، ۱۵ کیلومتر از محور را چهارخطه کرده ایم که در مجموع، در حال حاضر ۵۵ کیلومتر از محور هراز چهارخطه است؛ اما به صورت منقطع طراحی شده است.

خادمی، با بیان اینکه این محور از اهمیت بالایی به دلیل توریستی بودن آن برخوردار است، خاطرنشان کرد: باقیمانده این مسیر شامل ۴۵ کیلومتر از جاهای سخت محور می‌شود که ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است. همچنین در این مسیر، ۱۸ کیلومتر تونل، ۳ کیلومتر پل خاص و ۳۳ کیلومتر دیوار حائل برای جلوگیری از ریزش کوه‌ها با هزینه فراوانی ایجاد شده است؛ علت کندی کار نیز محدودیت یا توقف ساخت پروژه به دلیل پرخطر بودن و پرترافیک بودن این مسیر در تعطیلات یا آخرهفته‌ها است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادراه تهران-شمال نیز ابراز داشت: در دو سال اخیر تصمیم گرفته شد چینی‌ها به عنوان پیمانکار این پروژه، به طور محدود در بعضی قسمت‌ها فعالیت کنند و بخش عمده پروژه به پیمانکاران ایرانی واگذار شود که در نتیجه در طول دو سال گذشته پیشرفت فیزیکی احداث قطعه یک آزادراه تهران-شمال از ۳۰ درصد به ۸۵ درصد افزایش یافت.

او، ۱۵ درصد باقیمانده را شامل روسازی بتنی، روشنایی تونل‌ها و ساخت سقف کاذب برای نصب دریچه و موتور دستگاه‌های تهویه دانست.

معاون وزیر راه در پاسخ به پرسشی درباره سرعت بتن‌ریزی برای احداث رویه بتنی آزادراه تصریح کرد: در حال حاضر در آزاد راه اصفهان-شیراز روزانه به طول ۶۰۰ متر و به عرض ۸.۹ متر و به ضخامت ۲۹ سانتیمتر عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود.

خادمی، درباره علت کندی پیشرفت پروژه تهران - شمال تاکید کرد: منطقه البرز به لحاظ زمین‌شناسی سخت‌ترین حالت و در نتیجه، مشکل‌ترین سازند مربوط را دارا است؛ از آنجایی که امکان لغزش زمین و یا ریزش کوه در این منطقه بسیار زیاد است، عملیات اجرایی پروژه با سرعت کمی انجام می‌شود؛ چراکه مسیر ساخت این آزادراه از نظر زمین‌شناسی در همه نقاط یکسان و یکنواخت نیست و هر بخش مطالعات زمین‌شناسی و عملیات راهسازی مخصوص به خود را دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در خصوص ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال نیز گفت: عملیات اجرایی قطعه ۲ به طول ۲۲ کیلومتر شروع شده که این قطعه به ۵ بخش تقسیم شده و هر بخش به پیمانکار جداگانه‌ای واگذار شده است.

خادمی با بیان اینکه ساخت آزادراه تهران-شمال تا به حال ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، تاکید کرد: برای تکمیل این آزادراه ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر سرمایه نیاز است. همچنین ساخت تونل ۶ کیلومتری البرز در حال انجام است که ۱.۶ کیلومتر آن باقی مانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی دیگر از محورهای منتهی به شمال را که از طرف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در دست انجام است، محور قزوین-الموت-تنکابن عنوان کرد و گفت: ساخت این جاده که از محورهای جدید کشور به شمار می‌رود، با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام بوده و برای تکمیل آن، ۲۰ کیلومتر تونل باید ساخته شود، ضمن اینکه هزار میلیارد تومان مبلغ به عنوان هزینه اجرای پروژه برای تکمیل آن نیاز داریم؛ در عین حال سرعت استاندارد در این محور ۹۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.

خادمی درباره محور قزوین-رشت تصریح کرد: ساخت این محور به صورت آزادراه و به طول ۱۳۸ کیلومتر طراحی شده بود که در ابتدای دولت یازدهم، تنها ۱۱ کیلومتر آن باقی مانده بود، اما همین ۱۱ کیلومتر به علت سختی کار در منطقه منجیل، هزینه‌ای معادل ساخت کل پروژه را شامل می‌شد. به همین دلیل، به علت سختی کار این ۱۱ کیلومتر را به دو مرحله تقسیم کردیم و اولویت ما، ساخت مرحله اول به طول ۳.۲ کیلومتر بود که این مرحله با ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرایی گردید؛ همچنین ۸ کیلومتر باقیمانده نیز، ۴۸۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و قرار است باند رفت این آزادراه از خارج شهر منجیل و باند برگشت از داخل رودبار و منجیل باشد تا مردم بتوانند محصولات خود را به مسافران عرضه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره محور هراز تاکید کرد: از راندمان کار راضی نیستم، اگرچه علت آن محدودیت منابع است که نمی‌توانیم سرعت پیشرفت پروژه را بالا ببریم.

او اظهار داشت: قرار است به مردم به جای تملک اراضی اسناد خزانه اسلامی بدهیم که سود سالیانه آن ۸ درصد بوده و تا حدودی مردم به فروش اراضی خود راغب‌تر شده‌اند.

خادمی با اشاره به اجرای ۱۶ پروژه آزادراهی در ۱۰ محور به طول هزار و ۱۸۰ کیلومتر در کل کشور ادامه داد: همچنین ساخت دو هزار و ۴۱۰ کیلومتر دیگر نیز در دست مطالعه داریم که با ساخت این آزادراه‌ها، سهم آزادراه از کل جاده‌های کشور به دو درصد می‌رسد که بسیار کم است، به همین دلیل دولت مصوبه داده که بزرگراه‌ها را به آزادراه تبدیل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بخش ریلی اجرای ۲۲ پروژه را به طول ۳۴۳۰ کیلومتر در دست اجرا دارد گفت: امسال ۹۱۹ کیلومتر ریل به بهره برداری می رسد و در کنار این پروژه، ۹۰۰ کیلومتر ریل دوم در دست ساخت داریم. همچنین تا پایان سال جاری، علاوه بر همدان، سه مرکز استان دیگر شامل کرمانشاه، ارومیه و رشت به شبکه ریلی متصل می شوند.

در حال حاضر راه آهن همدان به بهرداری رسیده و گرچه به کرمانشاه رسیده اما پس از رفع عیوب تا دوماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید. ضمن اینکه ارومیه نیز تنها سه کیلومتر از راه آهن آن باقی مانده و ۳۲ کیلومتر هم از راه آهن رشت در دست احداث است تا تکمیل شود.

به گفته خادمی راه آهن میانه بستان آباد به طول ۱۳۵ کیلومتر نیز در دست احداث است که ۶۵ کیلومتر از این مسیر ریلی باقی مانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ۱۵۰ هزار تن ریل از طریق فاینانس از هند وارد شده که با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سازگار است.

خادمی کل راه های در حال ساخت در کشور را ۷۵۰۰ کیلومتر دانست و تصریح کرد: سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر انواع راه به دستگاه های بهره بردار تحویل می دهیم.

منبع:مهر

401

کد خبر: 848255

وب گردی

وب گردی