«رابطه دین و فناوری» کتاب شد

کتاب «رابطه دین و فناوری» تالیف دکتر حسین مطیع توسط دفتر نشر معارف راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «رابطه دین و فناوری» محصول چندین سال پژوهش نویسنده درباره مسئله رابطه دین و فناوری (تکنولوژی) است که در نگارش کتاب، از راهنمایی دکتر مهدی گلشنی (استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف) و حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) بهره برده است.

یکی از مسائل نوظهور در عرصه کلام اسلامی و ذیل عنوان کلام جدید، «ارتباط دین و یافته های بشری در عرصه علم و تجربه، از جمله فناوری» است. آیا دین و حیات مبتنی بر آن، با فناوری و تأثیرات غیرقابل انکار آن در تعارض است و آیا انسان، تنها قادر به انتخاب یکی از این دو است یا راهی برای سازش و هماهنگی میان این دو وجود دارد؟

کتاب حاضر از 5 فصل تشکیل شده است. در فصل اول مفاهیم چیستی دین، چیستی فناوری، نسبت فناوری با علوم تجربی، پیش‌فرض‌های فناوری و آثار و لوازم فناوری بررسی می شود، فصل دوم با عنوان «موضع دین درباره فناوری»،‌ در پاسخ به سوال دین کدام‌یک از پیش‌فرض‌های فلسفی، اخلاقی و روانی فناوری را می‌پسندد یا طرد می‌کند؟ نگاشته شده است در فصل سوم با تأثیر فناوری بر دین آشنا می‌شویم.

در فصل چهارم به بررسی و نقد آرای دیگران اختصاص دارد و فصل پنجم به نتیجه‌گیری رابطه دین و فناوری در دوره‌های تاریخی (ادبیات موضوع)، شیوه‌های جلوگیری از تکوین تکنولوژی‌های مضر به جوامع اسلامی و محیط زیست، روش‌های حاکم شدن جهان‌بینی اسلامی بر برنامه‌ریزی‌های تکنولوژیک، و فناوری اسلامی می پردازد.

کتاب «رابطه دین و فناوری» تالیف دکتر حسین مطیع (عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان) با همکاری دانشگاه معارف اسلامی در 280 صفحه با قیمت 13500 تومان راهی بازار نشر شد.

502

کد خبر: 848265

وب گردی

وب گردی