موسویان: کوتاه‌نویسی در شعر رواج یافته است/ اسماعیلی: شاعری که زبان فارسی را بشناسد کم است

نهمین جلسه نقد و بررسى کتاب شعر زنان، با بررسی دو کتاب تازه «کبری موسوی قهفرخی» با عنوان‌های «اقلیماه» و « شبدر چهارپر» در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز از حوزه هنری، دو کتاب از کبری موسوی قهفرخی با عنوان‌های «اقلیماه» و «شبدر چهارپر» در نهمین جلسه نقد کتاب شعر زنان حوزه هنری، با حضور منتقدانی همچون انسیه موسویان، ابراهیم اسماعیلی اراضی و با اجرا و مدیریت فریبا یوسفی، سه شنبه 25 مهر ماه برگزار شد.

انسیه موسویان شاعر کودک و بزرگسال با بیان این که کوتاه سرایی در ادبیات کلاسیک پیشینه روشن و مشخصی دارد، اظهار کرد: کوتاه‌نویسی در شعر، در سال‌های اخیر نیز ادامه داشته و قالب‌هایی مثل هایکو، طرح‌واره و سه‌گانی به وجود آمده است. این موج جدید را از 2 منظر می‌توانیم بررسی کنیم. از منظر مثبت، این دست آثار با شتاب زندگی امروز متناسب است و می تواند مناسب فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و ... باشد.

وی افزود: با گذشت زمان، مشخص می‌شود که آیا این قالب‌های ادبی ماندگار و تاثیرگذار هستند یا تصحیح می‌شوند و یا از بین می‌روند. قالب «سه‌گانی» عمر طولانی ندارد و حدود 6 سال است که با این عنوان آشنا هستیم و شباهت‌هایی با قالب شعری «نوخسروانی» دارد.

موسویان اظهار داشت: سه‌گانی‌های کتاب «شبدر چهارپر» خانم موسوی قهفرخی را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد. موسیقی خوب، عاطفه و خیال و همچنین اندیشه قوی که در برخی آثار این کتاب وجود دارد. هر چند برخی آثار حالت شعاری به خود گرفته است، اما در برخی دیگر اندیشه قوی را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر این که استفاده خوب از المان‌های آشنا و معروف، مانند لاله و لادن در اشعار، از دیگر نقاط قوت مجموعه «شبدر چهارپر» است، عنوان کرد: ویژگی دیگر ، ترکیب سازی‌هایی است که خانم موسوی در اشعارش آورده و این ترکیب‌سازی‌ها باعث ایجاز مناسب در اشعار شده است. به نظر می‌آید ایشان باید سخت‌گیری و وسواس بیشتری به خرج دهد. مجموعه «شبدر چهارپر» به عنوان تجربه تازه در کار خانم موسوی، قابل قبول است و می‌توان این مجموعه را از ایشان پذیرفت. برای کسی در غزل کاملا مسلط است؛ سرودن سه‌گانی خیلی کار ساده‌ای است و مجموعه بعدی ایشان حتما قوی‌تر و محکم تر خواهد بود.

این شاعر و منتقد ادبی گفت: زبان و بیان زنانه، نکته‌ایی است که در مجموعه شعر «اقلیما» خانم موسوی به عنوان نکته مثبت می توان دید. زبان زنانه در این اثر توی ذوق نمی‌زند و روح لطیف زنانه در همه شعرها حاکم است و البته شاعر اصراری به استفاده از الفاظ خاص نداشته است. شاعر حرمت عشق را در کلام حفظ کرده و این موضوع نیز جز نکات مثبت است.

ابراهیم اسماعیلی اراضی، شاعر و منتقد ادبی نیز در سخنانی با بیان این که یادداشتی درباره کتاب «شبدر چهارپر» خانم قهفرخی به تازگی در نشریه «صبح اندیشه» منتشر کرده است؛ عنوان کرد: اشعار «سه‌گانی» خوب در این مجموعه بسیار است و این اشعار همان‌هایی هستند که در آن‌ها با کنش شعری مواجه هستیم و فراتر از ایده، به اجرا رسیده‌اند.

وی درباره کتاب «اقلیما» سروده موسوی قهفرخی نیز گفت: این اثر، یکی از مجموعه‌هایی بود که بعد از مدت‌ها خواندم و از آن لذت بردم. در بین شاعران، شاعری که زبان فارسی را بشناسد کم است و خانم موسوی تسلط خوبی بر زبان داشته‌اند. البته سید مهرداد افضلی همسر خانم موسوی نیز در این راستا بی تاثیر نبوده، ایشان نگاه تحلیلی بسیار دقیقی به شعر دارد. موسوی نیز در این مجموعه شعری برای همسرشان نگاشته اند و از سروده های خانوادگی و خوبی است که خوانده ام. چرا که شاعر بدون این که ذره ایی از قدرت شعر کم شود و یا دچار سانتی‌مانتالیسم شود ، این اثر را سروده اند.

این شاعر با بیان این که خانم موسوی به خوبی از عناصر طبیعی در اشعارشان استفاده کرده‌اند، گفت: بعد از مرحوم حسین منزوی، کمتر غزل سرایی را در معاصران دیده ام که از تصاویر طبیعت در شعرشان استفاده کنند.

وی اظهار داشت: مصرع‌های اول با قدرت اثر را آغاز کرده‌اند. از شاعران جوان همیشه می‌خواهم فرصت مصرع اول را غنیمت بدانند. در این مجموعه در مصراع‌های اول پرواز اصلی اتفاق افتاده و شعر خود را کنده و به ناگهانی که باید برسد، رسیده است. شاعر در این آثار در پی رابطه سازی نیست. مصیبت بزرگ غزل امروز ما رابطه سازی است. همین رابطه سازی منجر به چپ نویسی می شود. در شعر موسوی با کشف روابط مواجه هستیم. در سبک هندی ، آن دسته از شاعرانی که به کشف روابط رسیده اند، رستگار شده اند.

فریبا یوسفی مجری و مدیر سلسله برنامه‌های نقد و بررسى کتاب شعر زنان نیز گفت: متاسفانه کمتر به اندیشه در شعر موسوی قهفرخی اشاره شده است. همچنین فارغ از مسئله جنسیت، شعر خانم موسوی در این مجموعه، شعر صادقانه بوده است و بی قراری‌های شاعرانه در آثارشان حس می‌شود.

وی تصریح کرد: توجه شاعر در آثارش به مرگ و زندگی حس می‌شود. این دو مفهوم در ذهن شاعر، به هم پیوسته بوده و همین طور مواردی بود که موسوی به مفهوم واقعی شعر واکنش نشان می‌دهد و شعر خود را از تصنع در می آورد. یکی از نشانه‌های آثار ایشان، زنده بودن است. شعرها از جان شاعر برخواسته و تنها برای چاپ کتاب سروده نشده‌اند.

کبری موسوی قهفرخی نیز در این برنامه، در سخنان کوتاهی گفت: گاهی سکوت بین انتشار دو مجموعه لازم است، این سکوت گاهی به اختیار شاعر است و گاهی هم عوامل جبری باعث آن می‌شود. من هم بعد از انتشار مجموعه شعر نخست خود در سال 1386 تا زمستان سال 1389 هیچ شعری ننوشتم و بعد از آن دوباره شروع به سرودن شعر کردم.

502

کد خبر: 848315

وب گردی

وب گردی