کنترل  گرد و غبار در مشهد امکان پذیر نیست/اصلاح پوشش گیاهی آسیب دیده در دستور کار

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: میزان شدت گرد و غبار دیروز در مشهد به مدت سه ساعت از ساعت 11 صبح تا 2 بعد از ظهر طول کشید که دلیل ایجاد آن اختلاف فشار روی کانون قره قوم و دریای خزر بود.

مردم مشهد در روز گذشته میزبان گرد و غبار شدید از بیابان های ترکمنستان بودند. دردی که قبلاً هم گریبان سرخسی ها در چند کیلومتری مرز ترکمنستان را گرفته بود.

کارشناسان معتقدند منبع این گرد وغبار از جنوب ترکمنستان و اقلیم خراسان رضوی بوده، اقلیمی که به بهانه استخراج معادن، تخریب و خالی شده است. بیانیان های قره قوم (شن سیاه) یکی از بزرگترین کویرهای جهان است که حدود 70 درصد مساحت کشور ترکمنستان یعنی 350 هزار کیلومتر مربع را شامل می شود. بیشتر آثار زیان بار بیابان قره قوم ترکمنستان متوجه استان های خراسان رضوی، شمالی، گلستان است.

حمید صالحی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در ارتباط با با وضعیت گرد و غبار شدید روز گذشته در مشهد در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: میزان شدید گرد و غبار دیروز در مشهد به مدت 3 ساعت از ساعت 11 صبح تا 2 بعد از ظهر طول کشید که دلیل ایجاد آن اختلاف فشار روی کانون قره قوم و دریای خزر بود و یک سامانه کم فشار در قره قوم شکل گرفت. یک سامانه پر فشار در خزر که اختلاف فشار جریان باد را به وجود آورد و خراسان رضوی و مشهد را تحت تاثیر قرا رداد.

وی با بیان اینکه این مساله پدیده نوظهور است و به شکل دایمی وجود ندارد گفت: در گذشته حدود یک سال و نیم قبل شاهد چنین پدیده ای بودیم. پدیده ریزگردها و گرد و غبار شدید یک وضعیت جوی پر فشار و کم فشار است که کنترلش تا حدی امکان پذیر نیست اما با اصلاح پوشش گیاهی آسیب دیده می توانیم از آسیب های گرد و غبار جلوگیری کنیم. چون اگر این روند ادامه داشته باشد هم خود ترکمنستان و هم استان ما آسیب می بینند. بنابراین، با اصلاح پوشش گیاهی مقاوم و درختکاری می توان از ادامه این روند به نوعی جلوگیری کرد.

همچنین، مدیر محیط زیست شهری شهرداری مشهد در خصوص آخرین سنجش هوا در مشهد در گفتگویی بیان کرد: کیفیت هوا در این شهر، سطح زمین و وزش بادهای بالاتر از از 4 متر بر ثانیه قابلیت تولید گرد و غبار را داراست و کیفیت هوا در این کلان شهر وضعیت هشدار پیدا کرده است.

شایان ذکر است که معاون دادستان مرکزی خراسان رضوی نیز در این باره اظهار داشت: ما وقتی خودمان در طبیعت دخالت می کنیم و اطراف شهر را با تخریب های گسترده به سرزمین های هموار تبدیل می کنیم مطمئناً در تشدید گرد و غبار تاثیر داشتیم. در حال حاضر در ارتفاعات هزارمسجد نیز بعضی از محل ها تخریب شدند و در ارتفاعات جنوب مشهد نیز این تخریب ها انجام شده است. در مجموع دور تا دور شهر را به بهانه برداشت از معدن ها خالی کرده ایم.

وی در ادامه یادآور شد: طی روزهای گذشته با تصویب قانون پاک برای جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا دستور ایجاد شرح وظایف و دستگاه ها را ارایه داده و قرار است در روزهای آتی این شرح وظایف تنظیم و به دستگاه های اجرایی برسد.

900/902

کد خبر: 848325

وب گردی

وب گردی