تدریس علوم اسلامی به متخصصان سپرده شود/ لزوم مشارکت دانشجویان در پروژه‌های پژوهشی

آیت‌الله سبحانی در دیدار با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیات‌رئیسه این دانشگاه تاکید کرد: علوم اسلامی را به دست استادانی بسپارید که متخصص و علاقه‌مند آن رشته هستند تا بتوانند شبهات و سوالات جوانان را در کلاس حل کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله سبحانی در این دیدار افزود: اوایل تشکیل دانشگاه آزاد اسلامی سمپاشی‌های علیه این دانشگاه می‌شد که بنده همان زمان مصاحبه کردم و اعلام کردم این دانشگاه توانسته است مشکلات کنکور را حل کند.

وی با بیان اینکه باید در دانشگاه‌ها رشته‌هایی تدریس شود که کاربردی‌اند، گفت: «رشته‌های کم‌کاربرد را نمی‌توان حذف کرد، اما باید توجه بیشتری به رشته‌های پرکاربرد کرد تا گره‌ای از مشکلات کشور باز کند.

این مرجع تقلید درباره اتکا به هزینه‌های غیرشهریه‌ای، گفت: در خارج از کشور هزینه تحصیل دانشجویان را خودشان می‌دهند چون در پروژه‌های پژوهشی دانشجویان سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود حاصل از آن را خرج تامین هزینه استادان و دانشجویان می‌کنند. در ایران هم باید حداقل بخشی از هزینه‌ها را از این راه تامین کرد.

آیت‌الله سبحانی درباره لزوم کمک به دانشجویان مناطق محروم خاطر نشان کرد: برخی دانشجویان گلایه می‌کنند که شرایط تامین شهریه را ندارند، اگر بتوانید به اینها در تامین شهریه کمک کنید هم از نظر اسلامی و هم علمی پسندیده است.

وی درباره لزوم تفکیک جنسیت در دانشگاه‌ها، گفت: تفکیک جنسیت مهم است. مراد از تفکیک جنسیت این نیست که بین دختر و پسر در کلاس‌ها دیوار بکشند، بلکه باید منطقه‌ای برای خواهران تعبیه شود و منطقه‌ای هم برای آقایان، این کار به عفت دانشجویان کمک می‌کند. گاهی علاقه‌ای بین دختر و پسر در دانشگاه ایجاد می‌شود، اما آینده‌اش خوب نیست و اگر محترمانه در مناطق جداگانه درس بخوانند از نظر اسلامی پسندیده‌تر است.

آیت‌الله سبحانی در پایان گفت: علوم اسلامی را به دست استادانی بسپارید که متخصص و علاقه‌مند آن رشته هستند و بتوانند شبهات و سوالات جوانان را در کلاس حل کنند.

دکتر فرهاد رهبر نیز در این دیدار گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با بیش از ۴۰۰ واحد دانشگاهی است و این امکان را فراهم کرده تا همه مردم حتی محروم‌ترین نقطه کشور از موهبت آموزش بهره‌مند شوند. این دانشگاه برکاتی از بدو تاسیس تا‌کنون داشته و اکنون به این مرحله رسیده و نیازمند رهنمودهای علما برای اسلامی‌کردن دانشگاه و علوم‌انسانی در ادامه مسیر است.

دکتر رهبر افزود: از کارهایی که مغفول مانده، پیوند بین حوزه و دانشگاه است و امیدواریم با رهنمودهای مراجع تقلید و کمک حوزه این امر هم به سرانجام برسد.

کد خبر: 848422

وب گردی

وب گردی