نظارت عمومی از جمله ارکان نظام ولایی است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز سکوت برخی عافیت‌طلبان در مقابل رویه‌های غلط و ظالمانه، عین فتنه‌گری و کمک به فتنه‌گران است.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما امروز پنجشنبه (27 مهرماه 96) در آئین افتتاحیه کلاس‌های آموزشی باشگاه خبری توانا که در دانشکده رسانه‌ فارس برگزار شد، طی سخنانی با تشریح اهمیت آموزش در حوزه رسانه و نقش نظارت بر آن، اظهار داشت: فضای مجازی و رسانه‌ها در تحقق نظارت عمومی در نظام ولایی نقش بی‌بدیل دارند.

وی با تأکید بر اینکه جمهوریت فقط در رأی مردم خلاصه نمی‌شود، افزود: نظارت بی‌قید و شرط و بی‌واسطه مردم قطعاً از راز ماندگاری هویت نظام اصلی است.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین تصریح کرد: جدی‌ترین اشکالات به دستگاه‌های نظارتی رسمی کشور وارد است و این یک آسیب بزرگ برای کشور ما است.

ضرغامی با اشاره به اینکه کشور ما دارای دو پایه جمهوریت و اسلامیت است که هر دو از اصالت برخوردار هستند، گفت: اشکال ما به فتنه 88 این بود که جمهوریت نظام را عده‌ای علی‌رغم شعارهایی که دادند زیر پا گذاشتند، چرا در سال 84 که آقای کروبی اعتراض کرد، اعتراضش هم می‌توانست زمینه بیشتری داشته باشد، در آن وضعیت، دولت اصلاحات وزارت کشور و ستاد انتخابات همه تمسخر می‌کنند و هیچ وقعی به اعتراضات کروبی نمی‌گذارند، در سال 88 که فاصله زیاد بود، چون بحث جناحی مطرح است، آنها مقابل نظام و رأی مردم ایستادند و جمهوریت نظام را زیر سؤال بردند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: عده ای خیال می‌کنند این کنتراست بین رهبری و یک جریان و یا مانند جریان سبز یا مخالف است، خیر اینگونه نیست، رهبری از رأی مردم حمایت کردند، در حالی که همیشه این حمایت را داشتند که جریان‌های مختلف سیاسی مقابل رهبری بودند، اما برای ایشان فرقی نمی‌کرد و هر کجا لازم بود از رأی مردم حمایت کردند، بنابراین جمهوریت، اصالت دارد.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جمهوریت فقط در رأی دادن نیست، خاطرنشان کرد: برخی خیال می کنند مردم به عنوان ابزار در مقاطع رأی‌گیری باید حضور یابند، رأی دهند و تصویرشان نشان داده شود و بعد هم بروند و بخوابند، قطعاً اینگونه نیست، هر کسی چنین اعتقادی دارد از هر جریان فکری حتماً نگاه عوامانه و ساده‌لوحانه دارد، چرا که نظارت عمومی و همگانی مستمر است و دوام دارد.

ضرغامی ادامه داد: این مردم هستند که رهبر شایسته تعیین کرده و از او حمایت می‌کنند و متقابلاً هم این رهبر شایسته است که مردم را در صحنه نگه می‌دارد، بنابراین از مفاهیم مهم آتش‌ به اختیار، همین حضور برجسته نظارتی مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: مردم در همه مراحل نظارتی به معنای مدیریتی آن از تعیین شاخص و استاندارد گرفته تا رصد دائمی عملکرد و تطبیق آن با شاخصه‌های استاندارد و نهایتاً تشخیص انحراف علل ایجاد آن و ارائه راه‌های اصلاحی باید نقش برجسته داشته باشند.

«اگر دین‌داری به معنای واقعی دفاع از حریم اهل‌بیت و ولایت و اینگونه مفاهیم باشد که در روایات هم به آن تأکید شده است، امروز دیندارترین مردم ما همین مردمی هستند که حضور دارند و با این همه توطئه و تبلیغات به عنوان مثال یک شهید حججی می آید که نظام اجرایی کشور توان این را ندارد که مردم و این همه جمعیت را کنترل کند و استقبال بی‌نظیر مردم را مدیریت کند، پس این جمعیت ولایتمدار و دین‌داری است که از حریم ولی خود دفاع می‌کند.»

رئیس اسبق سازمان صدا و سیما در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برخی صدایشان بلندتر است و یا تریبون‌های قوی‌تر دارند و یا برخی شبکه ایجاد کردند و اتفاقا درباره همه چیز هم اظهار مظر می‌کند اما زمانی که مسائل کلانی مانند سخنان ترامپ علسه ایران به میان می‌آید سکوت می‌کنند در حالی که این یک مسئله ملی است و همه باید به میدان بیایند.

ضرغامی با انتقاد از ایجاد حاکمیت الیگارشی،‌یادآور شد: من گاهی نگران حاکمیت الگاریشی دوباره در کشور هستم و فقط رهبری را شایسته می‌دانم که در این رابطه و به موقع برخورد می‌کند و همواره به دنبال این است که این نظام های الیگارشی شکل نگیرد.

ضرغامی در همین رابطه اضافه کرد: من اخیراً درباره نظام پارلمانی گفتم که من بزرگترین نگرانی‌ام از نظام پارلمانی این است که رأی مردم و جمهوریت مخدوش شود، چرا که در ایران ما سازوکار درست نداریم، باز نظام لابی گری جدی که امروز در کشور می‌بینیم حاکم است.

وی همچنین یادآور شد: مردم در همه مراحل نظارتی به معنای مدیریتی آن، از تعیین شاخص و استاندارد گرفته تا رصد دائمی عملکرد و تطبیق آن با شاخص‌های استاندارد و نهایتاً تشخیص انحراف، علل ایجاد آن و ارائه راه‌حل‌های اصلاحی باید نقش برجسته داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از کلام امیرمؤمنان علی(ع) در نهج‌البلاغه پیرامون آیات آخر سوره والشمس اینگونه درمی‌یابیم که اگر مردم سکوت کنند، به نوعی ظالم و شقی را همراهی کرده‌اند و در گناه و جرم او شریک هستند.

وی آسیب‌شناسی صحیح و نظارت هدفمند و اثربخش را مربوط به جوامع زنده دانست که نظام آنان قدرت ترمیم دارد.

ضرغامی همچنین از آسیب‌های جدی امروز جامعه را القاب و عناوین ساختگی در مورد بسیاری از خواص جامعه عنوان کرد که اجازه نمی‌دهد در مورد آنان صحبت شود.

کارشناس مسائل سیاسی در همین رابطه خاطرنشان کرد: شهید مطهری در نقد جدی این آسیب که در کتاب بیست گفتار او آمده است چنین نتیجه می‌گیرد که «تخم اولین تفاوت‌های ناروا را همین احترامات غلط و همین عناوین و القاب دروغین می‌کارد».

وی بر همین اساس عنوان کرد: امروز برخی عافیت‌طلبان می‌گویند شرایط نامناسب است و باید سکوت کرد! که باید به آنان گفت سکوت در مقابل رویه‌های غلط و ظالمانه، عین فتنه‌گری و کمک به فتنه‌گران است.

ضرغامی در بخش پایانی سخنرانی خود به نقش نظارتی در رسانه‌ها نیز تاکید و مراحل آن را تشریح کرد.

منبع: فارس

303

کد خبر: 848579

وب گردی

وب گردی