نهایی شدن سه گزینه برای استانداری اردبیل

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل از نهایی شدن سه گزینه برای تصدی مسئولیت استانداری اردبیل با توافق مجمع نمایندگان و وزارت کشور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، «صدیف بدری» در نشست خبری با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: این گزینه‌ها که مجمع و وزارت کشور روی آنها اجماع نظر دارند نگارنده، بهنام‌جو و کامکار هستند که از بین این سه نفر یکشنبه یا چهارشنبه آینده استاندار اردبیل انتخاب و معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجمع نمایندگان استان بعد از انتخاب خدابخش به عنوان استاندار آذربایجان شرقی اولویت خود را برای معرفی گزینه‌های بومی توانمند اختصاص داده بود افزود: با توجه به اینکه رویکرد دولت انتخاب استانداران غیربومی بوده است، بعد از هفته‌ها جلسه و رایزنی بالاخره با هماهنگی و تعامل خوب وزارت کشور و دولت مجمع نمایندگان سه گزینه خود را معرفی کردند که امیدواریم هرچه سریعتر و از بین آنها در هفته آینده استاندار توانمند و کاری معرفی شده تا به دور از سیاسی‌بازی‌ها روند توسعه استان اردبیل شتاب بیشتری بگیرد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه دولت برنامه خاص برای تعیین استانداران از ماه‌ها پیش داشته که اولویت انتخاب استانداران بومی بوده است، خاطرنشان کرد: ما فردی را می‌خواهیم که توانمند، کارا و اهل تعامل بوده و زیاد هم سیاسی حرکت نکند؛ چراکه مشکل استان اردبیل مشکل سیاسی نیست، بلکه اقتصادی و عمرانی است که باید به دست توانمند استاندار جدید و در تعامل با نمایندگان روند این توسعه شتاب گیرد.

بدری در مورد تاخیر انتخاب استاندار اردبیل نیز گفت: با توجه به اینکه وزارت کشور در هفته‌های گذشته تمام انرژی خود را برای انتخاب استاندار اردبیل نگذاشته بود، بعد از تعیین تکلیف استانداران بسیاری از استان‌ها بالاخره تمرکز وزارت کشور بر انتخاب استاندار توانمند برای اردبیل است که امیدواریم یکشنبه یا چهارشنبه هفته آینده یکی از سه گزینه مطرح شده برای این امر انتخاب شود.

وی در ادامه به اقدامات 17 ماهه نمایندگان در مجلس و دفاع از حق و حقوق مردم استان اردبیل اشاره کرد و افزود: هر چند ما در چهار سال نمی‌توانیم تمام مشکلات را حل کنیم، اما ما با اولویت‎بندی پیگیری مسایل و مطالبات مردم استان اردبیل سعی داریم تا در وضع قوانین و نظارت‌ها اقداماتی را انجام دهیم تا از فرصت پیش آمده برای توسعه و پیشرفت استان بهترین بهره را ببریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در ابتدای ورود به مجلس با تدوین و تصویب برنامه ششم روبرو شدیم که یک فرصت استثنائی به وجود آمد تا ما بتوانیم نقش خود را در تصویب برنامه ششم و توجه جدی به استان به خوبی انجام دهیم اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه مقرر است تا یک درصد از فروش نفت و مواد نفتی برای توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص یابد که رقم آن دو هزار میلیارد تومان است که از سال آینده دولت باید در بودجه سالانه خود این رقم را محاسبه کرده و به توسعه حمل و نقل ریلی کمک کند که قطعا این مصوبه مجلس به نفع استان اردبیل در تکمیل راه آهن خواهد بود.

بدری از اختصاص اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی در طی پنج سال برای نوسازی مدارس و از محل صندوق ذخیره ارزی و نوسازی بافت فرسوده خبر داد و گفت: در بخش کشاورزی و مکانیزه کردن آبیاری و حل مشکلات آب شرب و فاضلاب تصمیماتی در برنامه ششم توسعه گرفته شده که قطعا به نفع کشور و استان اردبیل خواهد بود.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه همچنین قرار است از محل ارزش افزوده یک درصد به استان‌های کمتر توسعه یافته اختصاص یابد که این مصوبه شامل استان‌های فاقد صنایع بزرگ است که قطعا برای استان اردبیل نیز سودمند خواهد بود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به همگرایی، دوستی، مودت و رحمت نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: ما در مسایل کلان و استانی تصمیم گیری‌هایمان با محوریت وحدت و همدلی اتفاق می‌افتد و قطعا خوشحالیم که این امر به پیگیری مسایل کمک کرده است.

بدری اصلی‌ترین نیاز استان را تکمیل راه آهن و بزرگراه‌ها به عنوان زیرساخت اصلی در مسیر توسعه خواند و خاطرنشان کرد: نقش ترانزیت در این زمینه یک نقش بی‌نظیر است که ما باید از ظرفیت‌های توسعه ریلی جاده‌ای و زمینی استفاده کنیم که در این ارتباط تکمیل راه آهن اردبیل یکی از اولویت‌های جدی است.

اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن در یک سال اخیر

بدری در ادامه به سفر اعضای کمیسیون عمران به استان اردبیل و بازدید از راه آهن و همچنین ترغیب و تشویق معاونین رئیس جمهور و وزرا برای سفر به این استان با هدف تخصیص اعتبارات ویژه در راستای توسعه استان اردبیل اشاره کرد و افزود: ما بارها با تذکر و نطق خود مساله راه آهن اردبیل و روند اجرای کند آن را مورد تاکید قرار دادیم تا به مسئولان اعلام کنیم تا راه آهن اردبیل جزو الویت‌ها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به دنبال این پیگیری‌ها در یک سال گذشته 100 میلیارد تومان منابع اعتباری به این پروژه اختصاص یافته است که نسبت به سال‌های گذشته بسیار مطلوب است، اما انتظار می‌رود همچنان روند کار با مطلوبیت بیشتر دنبال شود تا تکلیف راه آهن اردبیل در پایان دولت دوازدهم و مسئولیت ما به نتیجه برسد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در مورد اعتبار اختصاص یافته به راه آهن به عنوان یک اولویت جدی و اصلی نیز بیان کرد: با تکمیل پنج راه آهن اولویت‌دار در کشور قطعا نوبت به تکمیل راه آهن اردبیل به عنوان مطالبه عمومی مردم رسیده است و در اعتبارات سال آینده سعی داریم با توجه به سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی اعتبارات این پروژه را چندین برابر افزایش دهیم.

بدری گفت: البته قرار است 350 میلیون دلار نیز از محل صندوق ملی به این پروژه اختصاص یابد که ما هر دو گزینه را به جد پیگیر هستیم و امیدواریم 600 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای زیرسازی راه آهن و 400 میلیارد تومان برای روسازی آن طی سه سال آینده تخصیص یابد.

وی از دیگر زیرساخت مورد نیاز استان بزرگراه‌ها و نقطه اتصال شمال به جنوب و شرق و غرب استان اردبیل خبر داد و اضافه کرد: در این زمینه احداث بزرگراه‌ها و همچنین آزادراه‌ها در دستور کار قرار گرفته و ما در کمیسیون برای توانمندی این حوزه قیر رایگان را در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار دادیم.

بدری گفت: هر چند از ساخت آزادراه توسط بخش خصوصی استقبال نشده، اما امیدواریم محور نمین- آستارا- نیر به سراب و همچنین اردبیل به سرچم به سرعت عملیاتی شده و امکان توسعه حمل و نقل ایمن در استان فراهم آید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قرار بود در ارتباط با قیر رایگان 2 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یابد که ما در کمیسیون عمران این مبلغ را مصوب کردیم تا 2.5 برابر سال‌های گذشته قیر رایگان در اختیار دستگاه‌ها و نهادهایی همچون شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و نوسازی مدارس قرار گرفته و آنها بتوانند در پروژه های مختلف از قیر رایگان استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: از این ارقام سهم استان اردبیل سهم قابل توجهی بوده که با همکاری دستگاه‌های مختلف سعی در جذب میزان مصوب قیر داریم.

بدری در ادامه به افزایش اعتبارات استانی از محل اعتبارات عمرانی کشور اشاره کرد و بیان داشت: قرار شد در برنامه ششم توسعه سهم استان‌ها از اعتبارات عمرانی کشور به 30 درصد افزایش یابد که با دو برابر شدن اعتبارات عمرانی استان به نسبت سال‌های گذشته روبرو بودیم بطوریکه این رقم از 270 میلیارد تومان به 516 میلیارد تومان رسیده است.

وی از وعده وزیر راه و شهرسازی برای تکمیل راه آهن و توجه جدی به توسعه راه‌های استان خبر داد و بیان کرد: امسال 15 میلیارد تومان برای توسعه راه‌های استان و اخیرا نیز بیش از 24 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مختلف در راه‌های روستایی استان اختصاص یافته که امیدواریم با جذب 100 درصدی این اعتبارات بتوانیم کار را به شکل شایسته به پیش ببریم.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در مورد منطقه آزاد تجاری نیز اظهار داشت: ما منتظر ارائه لایحه از سوی هیئت دولت و همچنین نقشه‌ها برای طرح موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس هستیم که دولت تاکنون در این زمینه همکاری خوبی را با ما نداشته اشت.

بدری با یادآوری اینکه باید نقشه‌های مناطق آزاد و تجاری را دولت به مجلس تقدیم کند گفت: ما از مرداد ماه منتظر ارسال نامه دولت به مجلس هستیم تا نمایندگان استان بعد از طرح موضوع در کمیسیون آن را در صحن علنی مطرح کنند که قطعا در جلسه رودررو با جهانگیری سعی خواهیم کرد این مساله را به جد پیگیری کنیم.

901

کد خبر: 848653

وب گردی

وب گردی