دهیاران در مایه‌کوبی دام‌های آستارا با کارشناسان دامپزشکی همکاری کنند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا خواستار همکاری دهیاران و شوراهای بخش‌های مرکزی و لوندویل این شهرستان در زمینه اجرای دقیق طرح مایه‌کوبی دام‌های سنگین علیه بیماری تب برفکی شد و گفت: مایه‌کوبی دام‌های سنگین علیه بیماری مذکور تا 18 آبان ماه جاری ادامه دارد

به گزارش ایسکانیوز،بهرام پورضرب امروز در گفتگویی در آستارا با اشاره به دستورالعمل‌های صادر شده درخصوص اجرای مرحله دوم مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی در این شهرستان اظهار کرد: این اقدام با توجه به آغاز فصل بیماری در دام‌های سنگین نظیر گاو و گوساله اجرا می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا با بیان اینکه مرحله دوم مایه‌کوبی علیه بیماری تب برفکی از 10 مهر ماه آغاز شده و تا 15 آبان ماه جاری به مدت 30 روز کاری ادامه دارد، تصریح کرد: مایه‌کوبی دام‌های سنگین علیه این بیماری با توان عملیاتی بخش دولتی و خصوصی در حال انجام است.

وی خواستار همکاری دهیاران و شوراهای بخش‌های مرکزی و لوندویل در زمینه اجرای دقیق طرح شد و خاطرنشان کرد: تمام دامداران روستاهای تابعه شهرستان آستارا که دام سنگین نظیر گاو و گوساله نگه‌داری می‌کنند در راستای کنترل، پیشگیری و ریشه‌کن کردن بیماری مذکور با تیم‌های دامپزشکی همکاری کنند.

پورضرب با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در قالب طرح مذکور بالغ‌بر 6 هزار رأس دام سنگین در شهرستان آستارا علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی شوند، بیان کرد: برای مایه‌کوبی علیه بیماری مذکور از واکسن وارداتی برلیان به میزان دو سی‌سی در عضله کشاله و ران دام استفاده می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آستارا تب برفکی را یک بیماری واگیردار، عفونی و کشنده ویروسی دانست و گفت: قطرات آیروسل دفع شده از دام آلوده در اثر تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، لباس و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی در گسترش بیماری نقش تأثیرگذاری دارد.

پورضرب بیماری تب برفکی را در کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش شیر، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان تأثیرگذار دانست و افزود: این بیماری به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت و تولید دام و فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

منبع: فارس

902/900

کد خبر: 848740

وب گردی

وب گردی