ناخرسندی نتانیاهو از تحولات جدید در شمال عراق

مقامات اسرائیلی می‎گویند در پی سیطره ارتش عراق بر مناطقی که پیش از این کردها بر آن سیطره داشتند، «بنیامین نتانیاهو» در تلاش برای جلب حمایت قدرت‌های بین المللی جهت جلوگیری از شکست‌های بیشتر برای کردها در جریان تحولات رخ داده در روزهای گذشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از المیادین، مقامات اسرائیلی می‎گویند در پی سیطره ارتش عراق بر مناطقی که پیش از این کردها بر آن سیطره داشتند، «بنیامین نتانیاهو» در تلاش برای جلب حمایت قدرت‌های بین المللی جهت جلوگیری از شکست‌های بیشتر برای کردها در جریان تحولات رخ داده در روزهای گذشته است.

براین اساس، نتانیاهو هفته گذشته در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و همچنین چهارشنبه گذشته در گفتگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه موضوع تحولات کردستان را مطرح کرده است.

به گفته منابع اسرائیلی نتانیاهو همچنین در گفتگو با مقامات فرانسوی این مساله را مطرح نموده است. در همین راستا، «مئیر بن شبات» مشاور امنیتی داخلی رژیم صهیونیستی گفتگوهایی را با مقامات آمریکایی در واشنگتن طی چند روز اخیر داشته است.

در همین رابطه، یک مقام مسئول در کابینه نتانیاهو که از اعلام نام خود به علت حساسیت موضوع روابط اسرائیلی – کُردی خودداری نمود، تاکید کرد: با توجه به نزدیکی اقلیم کردستان عراق به ایران و سوریه، اسرائیل در این منطقه دارای منافع امنیتی است.

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتری در این مساله تاکید کرد: اقلیم کردستان یک مکان راهبردی است و اسرائیل تمایل دارد که کردهای عراق به تجهیزات لازم برای دفاع از خود دستیابی پیدا کنند.

این مقام اسرائیلی در ادامه با ادعای اینکه اسرائیل توان تسلیح کردهای عراق را ندارد، افزود: بهتر این است که آنها از سوی یک طرفی به تسلیحات موردنیاز خود دست یابند.

این در شرایطی است که نتانیاهو در اواسط سپتامبر گذشته گفته بود، اسرائیل از تشکیل کشورهای مستقل کردها حمایت می کند.
رژیم صهیونیستی از دهه 60 میلادی تاکنون به روابط محرمانه خود با کردهای عراق در زمینه های نظامی، اطلاعاتی و تجاری ادامه داده است. این در حالی است که بین دو طرف هیچ گونه روابط رسمی و علنی وجود ندارد.

رژیم صهیونیستی با توجه به مجاورت جغرافیایی اقلیم کردستان عراق با ایران و سوریه تلاش دارد از تحولات این منطقه در راستای تضعیف محور مقاومت استفاده کند. تحلیلگران معتقدند هدف اساسی از تحولات ماههای اخیر در عراق، تشکیل موجودیتی مشابه رژیم صهیونیستی در راستای فرسایش قوای جهان اسلام و ایجاد درگیری و فتنه مذهبی جدید است.

کد خبر: 848878

وب گردی

وب گردی