لزوم استفاده از ظرفیت صادرات ۳۴ میلیارد دلاری خدمات فنی و مهندسی 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم توسعه صادرات غیر نفتی گفت:در حال حاضر ۳۴ میلیارد دلار ظرفیت بالقوه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف وجود دارد .

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا انصاری دربیست و یکمین سالروز ملی صادرات با اشاره به این که کشور هنوز گرفتار تحریم است گفت: برای برون رفت از این مشکلات، باید به صادرات غیرنفتی کشور و پتانسیل های عظیم آن توجه کرد.

او افزود: این در حالی است که برخی از صادرکنندگان در شرایط کنونی، تا ۲۰۰ میلیون دلار هم صادرات دارند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: جایگاه ما در صادرات این نیست که اکنون داریم و بنابراین نباید به این دل خوش کرد که ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور صورت می گیرد. این در حالی است که باید این استعداد را برای صادرات غیرنفتی شکوفا کرد که در این میان باید برخی ریسک ها را پذیرفت.

انصاری تصریح کرد: در حال حاضر ۳۴ میلیارد دلار ظرفیت بالقوه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف وجود دارد که می توان با تمرکز، ظرف ۵ سال محقق شود، این در حالی است که برخی از کشورها می توانند رابطه دوجانبه با ایران داشته باشند که در این راستا وزارتخانه ها نیز باید همکاری لازم را داشته باشند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: صندوق توسعه ملی یکی از ظرفیت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که برخی از تصمیمات دولت در بدنه اجرایی به خوبی پیاده سازی نمی شود که در این شرایط باید به جای اعتبار خریدار اعتبار فروشنده را حاکم کرد.

او با انتقاد از احتیاط حاکم بر تصمیمات دولت گفت: باید شرایط تغییر کند.

انصاری از جایزه صادراتی به عنوان چاشنی برای دینامیت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی یاد کرد و افزود: از سال ۸۱ رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۴۱ درصد رسیده است چراکه جایزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به میزان ۸ درصد پرداخت شد. این در حالی است که ایران در رقابت ها با ۲ تا ۳ درصد تخفیف، می‌باخت، اما اکنون متاسفانه این جایزه متوقف شده است.

او از عملکرد بانک ها در صدور ضمانتنامه ها انتقاد کرد و تصریح کرد: بانکها برای صدور ضمانت‌ها، وثیقه ملکی طلب می‌کنند؛ در حالیکه سرمایه شرکتهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی، نیروی انسانی بااستعداد است که باید به این موضوع توجه شود.

401

کد خبر: 848932

وب گردی

وب گردی