شریعتمداری: "دلاردرمانی" چاره صادرات نیست/جای خالی عزم ملی در توسعه صادرات

وزیر صنعت نبود عزم ملی برای توسعه صادرات را از دلایل رشد ناکافی صادرات عنوان کرد و گفت :دلار درمانی چاره صادرات نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدشریعتمداری در مراسم بیست و یکمین سالروز ملی صادرات با اشاره به مشکل اصلی صادرات گفت :سوال کلی این است که علی رقم انباشت تجربه ایرانیان در عرصه های گوناگون و وجود منابع و ظرفیت های فراوان ونیزفرهنگ و تاریخ،چرا هنوز شکافی بین داشته ها و خواسته ها در تولید و تجارت و صادرات وجود دارد.

او افزود: اصلی ترین علت این موضوع فقدان باور و عزم ملی به این موضوع است که صادرات تنها راه حل نجات اقتصاد کشور است .

شریعتمداری تصریح کرد: موضوع مهم این است که ما به این باور نرسیدیم که عزم ملی برای صادرات را به عنوان مهمترین ماموریت خود بدانیم چرا که اگر عزم ملی در این بخش بود بسیاری از مشکلات حل شده بود.

وزیر صنعت افزود: اگر چه تحریم در کاهش صادرات موثر بود اما در همان سال ها ی تحریم بسیاری از مشکلات حل شد و در این شرایط نیز قابل حل شدنی است.

به گفته شریعتمداری اهمیت صادرات در ایجاد اشتغال و از نظر ابعاد سیاسی و امنیتی و درآمد قابل تامل است و رونق تولید را در پی خواهد داشت.

وزیر صنعت با اشاره به میزان صادرات گفت :ارزش ده قلم اول کالاهای صادراتی ۵۵ درصد کل صادرات ایران است که این موضوع دردناک است.

او ادامه داد:۳۰ سال قبل در جلسات از تنوع کالاهای صادراتی صحبت میکردیم اما در طی این سال ها وضعیت بهتر نشده و حتی پروپان و اتیلن و گاز طبیعی هم در صادرات غیر نفتی حساب می شود که این موضوع نشان از ضعف تنوع کالاهای صادراتی ما دارد.
وزیر صنعت با انتقاد از عملکرد در بخش صادرات در سال های اخیر گفت :در سال هایی که اینجانب وزیر بازرگانی بودم از دیوار موانع صادراتی رونمایی کردیم و با اقدامات انجام شده این دیوار به طاقچه تبدیل شد.اما امروز پس از سالها اجرهایی به این طاقچه چیده شده است .ضمن این که دیوار مشوق ها نیز خوابیده است.

به گفته شریعتمداری اگر مجموع صادرات ما به ده کشور هدف ۳۸.۷ میلیارد دلار است یعنی بیش از ۸۰ درصد کالاهای صادراتی ما به ده کشور میرود که این موضوع نشان می دهد که ما در این سالها پسرفت کردیم.در حالی که حجم صادرات ترکیه به ۳۷۷ میلیارد دلار رسید.

او به این نکته نیز اشاره کرد که کل حجم تجارت در شش ماهه ۴۵ میلیارد دلار رسیده که نشان از کوچک ماندن کیک اقتصاد مانده است.

وزیر صنعت گفت: عامل دوم عدم رشد صادرات این است که ۹۵ درصد واحدهای تولیدی صادرات محور نیستند و اکثر آنها واحدهای کوچک صادراتی هستند و ما در نوسازی صنعتی کاری نکردیم و باید قدم های بزرگتری بر داریم.

او تاکید کرد: باید برنامه نوسازی صنعتی در دستور کار قرار گیرد و صندوق توسعه ملی باید انحصاری در خدمت توسعه واحدهای تولیدی صادرات محور قرار گیرد.ضمن این که در بودجه عمومی دولت نیز باید به این موضوع توجه ویژه شود.

به گفته شریعتمداری نوسازی صنعتی با نرخ های موجود امکان پذیر نیست و اگر عزم ملی باشد باید به این موضوع توجه ویژه شود.

او ادامه داد: اگر درد شناخته نشود درمان وجود ندارد .باید مشوق های ویژه ای در نظر گرفته شود و به نظر من دلار درمانی چاره کار نیست.

شریعتمداری با اشاره به قوانین و مقررات صادرات گفت :مجلس باید به کمک ما بیاید تا مشکلات مرتفع شودو قوانین اصلاح شود.

وزیر صنعت گفت مساله اساسی بازارهای هدف صادراتی است، در حال حاضر عراق از بازارهای اصلی است و حضور ما در این بازار راهبردی است و رقیب ما چهار بانک ترکیه را در انجا مستقر کرده است.اما برای صادرکنندگان ما این تسهیلات وجود ندارد.بسیاری از صادرکنندگان فنی و مهندسی ما با مشکل مواجه هستند و باید برای حضور پر رنگ باید شرایط خاص محیا شود.

او تاکید کرد سازمان توسعه تجارت باید خانه صادرکنندگان باشد و این جایگاه باید احیا شود .ضمن این که باید خط اعتباری ویژه برای صادرات در نظر گرفته شود و اگر چه توسعه صادرات نیازمند توسعه فضای کسب و کار است.همچنین اتاق بازرگانی نیز باید به وظایف خود درست عمل کند چون صادرکنتدگان ما در بازارهای هدف رقابت منفی میکنند در این شرایط برند سازی نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

401

کد خبر: 848982

وب گردی

وب گردی