جهانگیری: آمریکا با سیاست غلط، خود را از بازار ایران محروم کرد

معاون اول رییس جمهور با اشاره به تمایل کشورهای دنیا به تعامل با ایران گفت: آمریکا با سیاست غلط، خود را از بازار ایران محروم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور صبح امروز در مراسم روز ملی صادرات گفت :عملکرد بخش خصوصی در گرو رفتار دولت با این بخش است.

او افزود: بعد از حل مساله برجام فضای بین الملی برای کار با ایران مثبت است، چرا که اگر رییس جمهور امریکا با ایران این گونه صحبت کرده اما دنیا به آن بی توجه است که این موضوع بی سابقه است.

جهانگیری تصریح کرد:اکنون دنیا میخواهد با ایران کار کند که صادر کنتدگان باید از ان استفاده کنند اگر چه‌موانعی وجود دارد.اما دنیا علاقمند به همکاری با ایران است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد:امریکایی ها با سیاست غلط خود را محروم از بازار ایران کردند در حالی که ما علاقمند به کار با دنیا هستیم، دیپلماسی سیاسی و اقتصادی مهمترین موضوع در دولت است.

جهانگیری با تاکید بر حمایت از بخش خصوصی گفت :ما با افتخار از بخش خصوصی حمایت می کنیم چون موتور محرک اقتصاد ایران است و ما از آن حراست و حفاظت می کنیم .

به گفته معاون اول رییس جمهور بحث ثبات اقتصادی مهمترین پیش نیاز است و ما تلاش داریم شاخص های اقتصادی قابل پیش بینی باشد و تلاطم نباشد.

او با تاکید بر این که پشتوانه ارزی کشور مناسب است گفت : ما به پول نفت دسترسی داریم ودر بخش عرضه ارز ۱۰۰ میلیارد دلار درامد داریم و تنها ۴۵ میلیارد دلار واردات داریم.

جهانگیری تاکید کرد:تمام تلاش ما این است که در بازار ارز تلاطم نباشد و شوک به وجود نیاید.

به گفته معاون اول رییس جمهور تبدیل دلار و جابجایی مشکل اصلی صادر کنندگان است که ما پیشنهاد میکنیم با ارزهای دیگر تبادل انجام شود و سعی میکنیم که با کشورهای هدف تجارت با پول ملی انجام شود.

او گفت: در سفر اخیر به ترکیه قرار شد تا تجارت با پول ملی دو کشور انجام شود به نوعی که منافع ملی در ان تامین شود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر این که صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی ایجاد شده است گفت :قبول دارم دولت از صندوق توسعه ملی بیش از بخش خصوصی استفاده میکند اما در بسته حمایتی ۹۶ در نظر گرفته شده دو میلیارد دلار اعتبار به کشورهایی که کالای هدف به آنها میرود تخصیص داده شود.البته برای توسعه صادرات بیشتر می تواندر اعتبار به خریدار و فروشنده تجدید نظر کرد.

جهانگیری تاکید کرد: ما نیازمند مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های ایرانی با خارجی هستیم .اولویت ایران سرمایه گذاری خارجی ها در ایران است، ما از بخش خصوصی انتظار داریم که اشکالات در این بخش را حل کنند.

او گفت : شرکت های دانش بنیان با تولیدات صادرات محور جز اولویت های ما هستند.

به گفته جهانگیری گردشگری موضوع کلیدی در شرایط کنونی است که در این راستا بسته های حمایتی خوبی در نظر گرفته شده است ما سالانه نزدیک به دو میلیون نفر گردشگر به ترکیه میفرستیم در حالیکه از این کشور ۴۰۰ هزار نفر به ایران می ایند.

معاون اول رییس جمهور گفت :مالیات بر ارزش افزوده یک ماهه به صادر کننوگان برگشت داده شود که اگر انجام نمیشود تخلف است.این جز سیاست های قطعی دولت است و نباید سرپیچی شود.چرا که نباید صادر کننده معطل شود.

به گفته معاون اول رییس جمهور امروز برای راه اندازی تولید فقط باید سیاست تجاری داشت باید برای مصرف داخلی و خارجی سیاست های ویژه ای داشت.

جهانگیری با اشاره به مشوق ها‌ ی از نظر بودجه معتقدم اقتثاد کشور خوب راه افتاده ما در دولت کاهش هزینه ها برایمان سخت است.

او از تدوین بسته حمایتی در ستاد اقتصادی برای صادرات در سال ۹۶ خبر داد و گفت باید شرایط برای صادرکنندگان تسهیل شود.

401

کد خبر: 849023

وب گردی

وب گردی