نقدی بر عرضه آسان قلیان در قهوه خانه‌‌های تبریز

وجود قهوه خانه‌‌های متعدد در تبریز و عرضه قلیان در آن باعث شده است که این قهوه خانه‌‌ها که زمانی جای پدران و کهن سالان بوده است به پاتوق جوانان و نوجوانان تبدیل شود.

به گزارش ایسکانیوز، چند سالی است که موضوع عرضه قلیان در قهوه خانه ها به دغدغه مسئولین تبدیل شده و در مقطعی هم با ممنوعیت عرضه آن در قهوه خانهها سعی بر این شد تا استعمال این دخانیات و عرضه آن در اماکن عمومی ممنوع گردد اما با وجود شروع این کار بعد از مدتی شرایط به حالت قبل و شاید بدتر از آن نیز برگشته است.

قهوه خانه‌‌ها این روزها نه دیگر محل ارائه چای و قهوه به مشتریان است و نه به شکل سابق آن محل استراحت مسافران گذری و صرف اندکی غذاست بلکه پاتوق جوانان و نوجوانان برای مصرف قلیان می‌‌باشد، پاتوقی که جوانان را با ولعی تمام نشدنی به سوی خودش می‌کشاند.

تبریز این کهن شهر ایران نیز بدون اغراق این روزها به پایتخت قلیان در ایران تبدیل شده است و وجود بیست قهوه خانه قدیمی و سنتی و چندین قهوه خانه جدید و بروز برای عرضه قلیان دود استعمال دخانیات را به کام جوانان تبریزی می‌فرستد، شاید وجود متعدد همین قهوه خانه‌‌ها نیز باعث شده که جوانان و نوجوانان تبریز پای ثابت قهوه خانه‌‌ها و مشتری اصلی قلیان باشند.

کش و قوس‌‌ها بر سر عرضه قلیان در اماکن عمومی همچنان وجود دارد و علی رغم اعتراض برخی از مسئولین و نمایندگان مجلس به ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی دادستان کل کشور این موضوع را کاملا قانونی و به حکم قانون دانسته است.

مسئولین نیروی انتظامی باید هرچه سریعتر فکری به حال عرضه قلیان در این قهوه خانه‌‌ها و رستوران‌‌های سنتی بکنند زیرا در برخی از این اماکن عرضه قلیان نه تنها به صورت آشکار رخ می‌دهد بلکه بدون محدودیت سنی و یا جنسی در اختیار جوانان ونوجوانان قرار می‌گیرد.

طبق گفته پزشکان استعمال قلیان ده برابر بیشتر از سیگار مضر است و با توجه به ذهنیتی که برای جامعه ایجاد شده که سلامت قلیان بیشتر از سیگار و امثال آن است و اعتیادی در پی ندارد اشتیاق به مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان بسیار بیشتر شده است.

البته این تفکر بسیار اشتباه است که مصرف قلیان باعث اعتیاد نخواهد شد بلکه پای ثابت بودن مشتریان این دخانیات و بیشتر شدن روز به روز حضور جوانان در قهوه خانه ها عکس این مساله را ثابت می‌کند.

این روزها قیمت سلامتی مردم تبریز بسیار ارزان شده است از عرضه انواع غذاهای بی کیفیت تا عرضه دخانیات به صورت راحت و ارزان باعث شده است که دسترسی به دخانیات بسیار راحت شود و جان شهروندان نیز بازیچه قرار گیرد.

مسئولین باید به فکر چاره برای عرضه دخانیات باشند تا سلامت جامعه تبریز اینگونه مورد تهدید قرار نگیرد، بدون شک اعمال نظارت بیشتر و سختگیری در این مساله چیزی است که خانواده‌‌ها خواستار آن هستند و آموزش به جوانان نیز در این خصوص ضروری است تا از مضرات این ماده دخانی به درستی آگاه شوند.

آناج

900

کد خبر: 849072

وب گردی

وب گردی