نویسنده آمریکایی: ایالات متحده، کشوری که راهش را گم کرده است

مریلین رابینسون نویسنده سرشناس آمریکایی در حالی جایزه ادبی شیکاگو تریبون را دریافت می‌کند که سال‌ها قبل نسبت به شیوع ترس در کشورش هشدار داده بود.

به گزارش ایسکانیوز از آسوشیتدپرس، مریلین رابینسون که جایزه ادبی شیکاگو تریبیون ۲۰۱۷ را امروز در جشنواره علوم انسانی دریافت می‌کند بیشتر به واسطه خلق رمان‌هایی که به بررسی زندگی‌ها در محدوده‌های کوچک می‌پردازد، شناخته می‌شود. «خانه‌داری» در سال ۱۹۸۰ و بعد سه رمان وی که در آیووا می‌گذرد با عنوان «گیلید»، «خانه» و «لیلا» که از سال ۲۰۰۴ نوشتن‌شان شروع شد از آثار مهم وی هستند. هر یک از این رمان‌ها زندگی مردم شهرهای کوچک را از یک زاویه مورد بررسی قرار می‌دهد.

اما او برای نوشتن مقالاتی چون «ترس» نیز تحسین می‌شود که در آن به ارایه مشاهدات خود درباره مذهب و فرهنگ آمریکایی می‌پردازد. او کتاب‌های غیر داستانی نیز دارد که «مرگ آدام»، «کشور مادر» و «گرمای چیزها» از جمله آنها هستند.

مریلین رابینسون نویسنده سرشناس آمریکایی که جوایز متعددی در کارنامه‌اش دارد، در مقاله‌ای با عنوان «ترس» از آمریکا به عنوان کشوری که راهش را گم کرده سخن گفته است.

وی نوشته است: تز من همیشه همین است؛ این که آمریکا به دو بخش تقسیم شده بخش معاصر که پر از ترس است و دوم این که عادت‌های مسیحیت دیگر در سر مردم نیست.

رابینسون در این مقاله تاکید می‌کند که برخی از ما مردم همه آنچه را برای خداوند ارزش محسوب می‌شود با نادیده گرفتن‌ها، نداشتن بردباری و ناسازگاری خصمانه زیر سوال می‌بریم و همه این ترس‌های اجتماعی به افزایش استفاده از اسلحه منجر می‌شود.

رابینسون این مقاله را سال ۲۰۱۵ و پیش از روی کار آمدن ترامپ نوشته بود. وی اکنون می‌گوید: با توجه به همه آنچه می‌دید ومی‌شنید به این نتیجه رسیده بود.

او می‌گوید: من ۷۴ ساله هستم و به عنوان یک ناظر نسبتا حرفه‌ای به مسایل کشورم نگاه کرده‌ام. به یاد نمی‌آورم مردم از ترس به عنوان سرگرمی یا نوعی مواد مخدر استفاده کرده باشند. اما اکنون اوضاع چنین است. همه این‌ها مرا می‌ترساند. روزولت حق داشت که می‌گفت ترس یک موضوع برای ترس است.

اهداکنندگان جایزه از رابینسون به عنوان یکی از معتبرترین نویسندگان آمریکا یاد کردند و برای استفاده از زبانی قدرتمند با ویژگی‌های خاص خود وی، او را شایسته دریافت جایزه خواندند.

اوباما با خواندن مقاله «ترس» خانم رابینسون اعلام کرده بود با نظرات وی موافق است و با رابینسون به گفتگو درباره نظرات وی نشست و سوال‌های متعددی را با وی در میان گذاشت. این گفتگو بعدها در نیویورک ریویو منتشر شد.

رابینسون که برای «گیلید» برنده جایزه پولیتزر شده با ساخت فیلمی که سال ۱۹۸۷ از «خانه‌داری» وی ساخته شده با توجه عامه مردمی نیز روبه روشد.

منبع: مهر

502

کد خبر: 849131

وب گردی

وب گردی