جذب مخاطب مهمترین عامل موفقیت رسانه هاست/سیستم اطلاع رسانی ما به  فکر جذب مخاطب نیست

معاون پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینکه جذب مخاطب مهمترین عامل موفقیت رسانه هاست، گفت: به دلیل تمایز حمایت دولت از برخی رسانه ها، رقابت چندانی در میان مطبوعات کشور وجود ندارد و  مخاطب آگاه با حجمی از اخبار تکراری روبرو می شود.

غلامحسین اسلامی فر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: نمایشگاه مطبوعات فرصتی برای مخاطبین اخبار است که در جریان کار اهالی رسانه قرار بگیرند در این راستا مهمترین عامل موفقیت رسانه ها در جذب مخاطب بیشتر، خلاصه می شود.

وی با بیان اینکه برخی از رسانه ها عملا مشغول کپی برداری هستند، اظهار کرد: به دلیل حمایت دولت از برخی از رسانه ها رقابت جدی در این میان وجود ندارد که رسانه ها وارد یک عرصه رقابتی برای تولید محتوا شوند، در نتیجه مخاطب فعال و آگاه در مقایسه اخبار رسانه ها با تعدادی اخبار تکراری روبرو می شود.

کارشناس ارشد علوم ارتباطات ادامه داد: پدیده مذموم انتصاب اخبار یک رسانه در قالب خبر تولیدی از گذشته بوده و متاسفانه هنوز هم توسط برخی رسانه ها انجام می شود و به نوعی رعایت نکردن حق تالیف یک رسانه به راحتی در قالب تغییر تیتر و نام ارسال کننده خبر صورت می گیرد.

معاون پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: مخاطب در بازار رقابتی رسانه به نوعی با مواجه به انواع اخبار در قالب کالای فرهنگی با آگاهی و بینش دست به انتخاب می زند. در این میان رسانه ای موفق است که بتواند مخاطبان بیشتری را با نوع کالای فرهنگی تولیدی اش اقناع کند.

وی با بیان اینکه سیستم اطلاع رسانی ما به صورت جمعی به فکر جذب مخاطب نیست، گفت: بسیاری از رسانه ها از سوی دولت مورد حمایت قرار می گیرند و عملا بخش زیادی از تیراژ در اختیار رسانه های دولتی قرار دارد و اینکه تا چه مقدار از این تیراژ در اختیار مخاطب واقعی قرار می گیرد جای سوال است.

اسلامی فر با تاکید بر اینکه رسانه از فرصت نمایشگاه مطبوعات هاست تا الان به خوبی استفاده نکرده اند، اظهار کرد: رسانه ها می توانند به صورت مستقیم بخشی از فعالیت های تحریریه خود را در محل نمایشگاه انجام دهند تا مخاطب در مواجه با رسانه، از نزدیک با کیفیت و کمیت کار تولید خبر و صفحه بندی مطبوعات قرار گیرد که چگونه یک صفحه از روزنامه یا یک خبر از رسانه های مجازی، طی چه مراحلی به دست مخاطب می رسد.

وی افزود: نمایشگاه مطبوعات فرصتی است که اهالی مطبوعات اعم از مدیران مسئول، سردبیران و خبرنگاران در محل غرفه ها حضور داشته باشند و به صورت رودررو پاسخگوی سوالات احتمالی مخاطبان باشند.

معاون خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: فرصت یک هفته ای نمایشگاه مطبوعات زمان خوبی است که رسانه ها با طرح موضوع از روزهای قبل و دعوت از کارشناسان در غرفه از شگردهای حاشیه ای نمایشگاه مانند برگزاری میزگرد و کارگاه های مختص رسانه، مخاطبان را در جریان آشنایی با مدیران رسانه و کارشناسان در قالب برنامه پرسش و پاسخ قرار دهند.

اسلامی فر خاطرنشان کرد: نمایشگاه مطبوعات علاوه بر شناسایی بهتر مخاطبان با رسانه ها می تواند فرصتی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی رسانه ها به صورت نظرسنجی مستقیم و سیستماتیک از مخاطبان در جریان نقاط قوت و ضعف رسانه ها قرار گیرند.

502

کد خبر: 849175

وب گردی

وب گردی