وقتی طرفداران پاپ دو برابر موسیقی سنتی است/برتری هفت تایی سنتی نسبت به پاپ

تازه‌ترین آمار منتشر شده از علاقمندان گونه‌های مختلف موسیقی حکایت از پیشتازی خوانندگان پاپ با اختلاف دو برابری نسبت به دیگر گونه دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بررسی گونه های مختلف موسیقی نشان از بازار داغ این هنر در میان مخاطبان خود دارد و این درحالی است که طبق آمار منتشر شده همچنان علاقمندان آلبوم ها و خوانندگان پاپ با اختلاف دو برابری نسبت به موسیقی سنتی در صدر این جدول قرار گرفته است.

در شش ماهه نخست سال ۹۶ در میان صدها آلبوم موسیقی تولید شده، اثر 3 خواننده به عنوان پرفروش ترین آلبوم ها و همچنین سبک پاپ با 44/1 درصد به عنوان پرطرفداران ترین سبک های موسیقی در نیمه نخست سال 96 انتخاب شده است.

این در حالیست که موسیقی پاپ با تولید 41 آلبوم نسبت به موسیقی سنتی که 48 آلبوم در این بازه زمانی تولید کرده و با وجود اختلاف هفت تایی آلبوم سنتی نسبت به پاپ اما این موسیقی پاپ است که با آماری حدود ۴۴٫۱ درصد از کل سهم فروش در نیمه نخست سال ۹۶ توانست در میان انواع دیگر سبک ها، رتبه اول را بدست آورد.

پس از موسیقی پاپ، سبک سنتی با 21/5 درصد و سبک تلفیقی با ۱۴/۵درصد توانست به عنوان پرفروش ترین و در واقع پرطرفدارترین سبک های موسیقی به ترتیب در رده دوم و سوم قرار گیرند.

به نظر می رسد سه آلبوم «دیوونه بازی» اثر گروه ماکان بند، «یعنی درد» با صدای رضا صادقی و آلبوم «دوباره عشق» به خوانندگی حامد همایون که در صدر پرفروش ترین آلبوم های قرار گرفته اند نقش بسزایی در افزایش مخاطبان پاپ و در صدر قرار گرفتن این گونه موسیقی داشته اند.

آلبوم «دیوونه بازی» اولین اثر ماکان بند به نوعی پدیده این روزهای موسیقی نیز به حساب می آید که با اختلاف فاحش نسبت به دیگر آلبوم ها در رتبه نخست قرار گرفته است.

امیر مقاره و رهام هادیان به عنوان خوانندگان این گروه، یاشارخسروی مدیر هنری و امیر میلاد نیکزاد به عنوان تنظیم کننده با همکاری یکدیگر این آلبوم را ساخته اند.

جایگاه نخست پرفروش ترین آلبوم موسیقی در سبک سنتی نیز به «فروغ» با صدای علیرضا قربانی اختصاص دارد که نام آلبوم نیز برگرفته از قطعه‌ای به همین نام با شعری از فروغ فرخزاد است.

پس از «فروغ»، آلبوم «غمنومه فریدون» با صدای حسین علیزاده و پیمان قدیمی و «بگو کجایی» با خوانندگی محمد معتمدی به ترتیب عنوان دومین و سومین آثار پرفروش سبک سنتی را به خود اختصاص داده اند.

موسیقی تلفیقی نیز با ۱۴/۵ درصد به عنوان سومین سبک پرطرفدار نیمه نخست سال شناخته شد. پرفروش ترین آلبوم های موسیقی در این سبک «مدونای» اثر گروه دنگ شو، «تمام ناتمام» اثر گروه پالت و «رویای بی تکرار» با صدای علی زندوکیلی هستند.

در این میان موسیقی راک با سقوط شدید فروش نسبت به همین زمان در سال گذشته به رده چهارم پرفروش ها نزول کرده است. البته تعداد کمتر پخش آلبوم های راک نیز دلیلی بر افت فروش این گونه موسیقی است. خوانندگان این سبک در نیمه نخست سال، 8 آلبوم منتشر کرده اند که این تعداد اثر توانسته ۶/۱ درصد از سهم فروش این نوع موسیقی را در میان سایر سبک ها به خود اختصاص دهد.

موسیقی فولکور ایرانی با 4/6 درصد فروش و «کلاسیک» با 3 درصد در رتبه های پنجم و ششم پرفروش آلبوم های شش ماه نخست سال قرار گرفته اند.

همچنین7 درصد از کل فروش موسیقی در شش ماه ابتدایی سال 96 نیز به ترتیب به گونه های موسیقی «جز»، «ملل»، «موسیقی فیلم»، «کودکان»، «نیواج»، «آیینی»، «الکترونیک» و «تجربی» اختصاص یافته است.

503

کد خبر: 849215

وب گردی

وب گردی