ورودمان از روزنامه‌نگاری سنتی به مدرن پرالتهاب بوده است

رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با تاکید بر نتایج تحقیق درباره علت استقبال مردم از رسانه‌های جدید، گفت: ما در مطالعات رسانه مباحثی مانند جبر تکنولوژی و رسانه‌ای داریم. متاسفانه در کشور ما تحقیقات علمی بسیار کمی در این عرصه انجام شده و باید بدانیم چرا کاربرد فضای مجازی و مولتی‌مدیا در جوامع افزایش پیدا کرده است؟

به گزارش ایسکانیوز، سید وحید عقیلی با اشاره به نقش تکنولوژی در زندگی افراد، بیان کرد: جهان و حوزه‌های زندگی بشر تحت تاثیر و تابع تکنولوژی است. حوزه‌های مختلف با آخرین پدیده‌های تکنولوژی که ظاهرا علمی هم هستند، حرکت می‌کنند؛ بنابراین رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی هم تابع شرایطی هستند که یک نوع تکنولوژی غالب و روز در جامعه وجود دارد.

او افزود: متاسفانه یا خوشبختانه رسانه‌ها در فضای تولید، فرآیند پردازش و انتشار خبر، تابع تکنولوژی هستند که یکی از تکنولوژی‌های این عرصه مولتی‌مدیا (چند رسانه‌ای) است.

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی در جامعه غیرقابل اجتناب است، گفت: مخاطبان به ویژه گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال راحت‌ترند که در زمان انسداد اطلاعات و نبود اطلاعات دست اول در رسانه‌های رسمی نیازهای اطلاعاتی و خبری خود را از طریق گوشی و توسط شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تأمین ‌کنند که غیرقابل اجتناب است.

او با اشاره به ضرورت مطالعه درباره چرایی افزایش استفاده از فضای مجازی در جوامع، ادامه داد: ما در مطالعات رسانه مباحثی مانند جبر تکنولوژی و رسانه‌ای داریم. متاسفانه در کشور ما تحقیقات علمی بسیار کمی در این عرصه انجام شده است. ما باید بدانیم چرا کاربرد فضای مجازی و مولتی مدیا در جوامع افزایش پیدا کرده است؟ و چرا این فرایند شتاب دارد؟ تحقیقات کمی که در این عرصه انجام شده، نشان می‌دهد که مخاطبان به فضای مجازی و استفاده از مولتی مدیا استقبال نشان می‌دهند.

عقیلی با اشاره به تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر خبرگزاری‌ها اظهار کرد: برای مثال حدود دو دهه پیش مخاطبان ایسنا یا ایرنا به طور مستقیم مردم نبودند به این معنی که روزنامه‌ها، نشریات و برخی سازمان‌ها برخی اخبار را از این خبرگزاری‌ها می‌گرفتند، به احتمال زیاد محتوا و تیتر خبر را تغییر می‌دادند و منتشر می‌کردند. ‌اما از دو دهه گذشته تا به امروز شاهدیم که خبرگزاری‌ها به سایت‌های خبری تبدیل شده‌اند و برای ورود به این سایت‌ها و استفاده از مطالب، پولی پرداخت نمی‌شود. این تحولات به دلیل تکنولوژی پیش آمده است.

رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اضافه کرد: زمانی که مخاطب نیازمند دریافت خبر باشد به سایت خبرگزاری وارد می‌شود که اخبارش رایگان، سریع و به‌روز است. بسیاری از این سایت‌ها هم از مولتی مدیا مانند صوت، تصویر، گیف و ... استفاده می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت که این فضا در جامعه ما غیرقابل اجتناب است که جبر تکنولوژیک یا رسانه نام دارد.

او با تاکید بر ضرورت مطالعه و تحقیق درباره علت استقبال مردم از رسانه‌های جدید گفت: باید مطالعه کنیم تا بفهمیم چه زمینه و ویژگی‌هایی از نظر اقتصاد سیاسی رسانه‌ها و وضعیت اطلاع‌رسانی در جامعه و ... وجود دارد که مردم را به سمت استفاده از مولتی مدیا و فضای مجازی می‌کشاند. این موارد جای مطالعه بسیاری دارد اما متأسفانه در این راستا تحقیقات کمی صورت گرفته است.

رییس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد با اشاره به کار تخصصی در رسانه‌ها گفت: اگر رسانه‌های سنتی حرفه‌گرایی داشته باشند به این معنی که کار تخصصی و حرفه‌ای انجام دهند می‌توانند زمان انتقال از رسانه سنتی به رسانه نوین را تا حدی سرعت بدهند. اما متأسفانه به دلیل اینکه حرفه‌گرایی یا تخصص‌گرایی در رسانه‌های سنتی تا به امروز وجود نداشته است، باعث شده که این فرایند دیرتر انجام شود.

وحید عقیلی در گفتگو با ایسنا افزود: ورود ما از روزنامه‌نگاری سنتی به مدرن تا حدی پرالتهاب بوده است. با توجه به تیراژ مطبوعات که در حال حاضر زیر ۴۰۰ هزار است به این نتیجه می‌رسیم که مشکلی در جامعه وجود دارد و باید بررسی شود. ما باید بدانیم که چه عاملی موجب شده است که تیراژ سه میلیونی روزنامه‌ها در دهه پیش به تیراژ زیر ۴۰۰ هزار تبدیل شود. می‌توان یکی از دلایل این اتفاق را سرانه مطالعه پایین کتاب و روزنامه در جامعه دانست.

کد خبر: 849331

وب گردی

وب گردی