وزیر علوم سیاسی بازی را کنار بگذارد

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران در خصوص شرایط وزیر علوم آینده گفت: اگر قرار باشد وظیفه وزیر فقط یک امضا برای دادن حقوق معاونین باشد، همان بهتر که این وزارتخانه بی وزیر بماند؛ وزیر آینده باید سیاسی بازی را کنار بگذارد و به مردم شریف ایران تعهد بدهد تا افرادی مومن و معتقد را بر سر کار قرار دهد و تغییراتی بنیادین ایجاد کند.

به گزارش ایسکانیوز محمدحسین پاپلی یزدی ، با بیان اینکه انتخاب وزیر علوم باید بیشتر از وزیر ارشاد مورد دقت فرهنگی توسط دولت و مجلس قرار بگیرد، اظهار کرد: به دلیل اینکه در وزارت عتف (علوم، تحقیقات و فناوری)، از ۲۵ سال پیش سیاست‌های مشخص و معینی وجود نداشته، خطاها روز به روز انباشته شده است، به طوری که این وزارتخانه با چالش‌های عمیقی روبرو است که در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی افزود: سیاست های وزارت علوم موجب شده که تعداد موسساتی که نه فضای پژوهشی مناسب دارند نه حتی یک کتابخانه یا اساتید خوبی دارند، روز به روز بیشتر می‌شود.

رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران با اشاره به اوضاع آشفته وزارت علوم، انتخاب وزیر را کار مشکلی دانست و خاطرنشان کرد: من با اینکه به کسی اختیارات ویژه داده شود، مخالف هستم، اما در این مورد هیات دولت و مجلس باید بعد از انتخاب وزیر به او اختیارات ویژه ای بدهند تا با یک کادر قوی بیاید و موسسات آموزشی قوی را تقویت کرده ، موسسات متوسط را ارتقاء دهد و موسسات ضعیف را تعطیل کند.

پاپلی یزدی ادامه داد: وزارت علوم در حال حاضر گویی تبدیل شده به یک کارخانه تولید مدرک که فارغ التحصیلان بیکار تربیت می‌کند و تعدادی نخبه هم که هستند بعضا عازم خارج می‌شوند.

وی با تاکید براینکه اکثریت اعضای وزارت علوم به اسلام، کشور و پیشرفت های علمی معتقد هستند، افزود: گفتند باید تولیدات علمی ما بالا برود، بدون اینکه به محتوای آن توجهی کنند و ببیند به چه دردی می‌خورد و آیا واقعا تولید علم است یا فقط تعداد مقالات را بالا می برد؛ این مقالات اکثرا در انبارها می‌مانند و بعضی از آن ها در فضاهای مجازی حتی سه بازدید هم ندارند.

عضو هیئت علمی گروه جغرافیا دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به سخن امام خمینی (ره) که اگر دانشگاه ها اصلاح شود، جامعه اصلاح می شود، تصریح کرد: دانشگاه های ما نه فلسفه دارند و نه هدف مشخص؛ اکثرا تولید مدرک می‌کنند، نه تولید علم. دائم از اختلاس‌های کلان می‌نالند، در حالی که کسانی که اختلاس می‌کنند بیسواد نیستند و در همین دانشگاه ها درس خواندند.

پاپلی یزدی در گفتگو با ایسنا با ابراز تاسف از وضعیت موجود در سیستم آموزشی، عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامشهر را ببینید که چند رشته دکتری ایجاد کرده است و برای هر رشته چند دانشجو گرفته است. رئیس دانشگاه آزاد باید پاسخگو باشد نه به من بلکه به کل مردم و فرهنگ این کشور که به چه مجوز و استدلالی در شهر کوچکی مثل شیروان ۱۲ دانشجوی دکتری پذیرش می‌شود، در حالی که دانشگاه‌هایی مثل آکسفورد، سوربون و یا همین دانشگاه تهران برخی رشته ‌ها تنها ۴ دانشجوی دکتری پذیرش می‌کنند.

کد خبر: 849337

وب گردی

وب گردی