امکان جذب میلیاردها دلار فاینانس با یکپارچگی و نظام مند کردن صادرات پتروشیمی‌ها

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی با اشاره به صادرات سالانه حدود 10 میلیارد دلار محصول پتروشیمی از ایران، گفت: در صورت یکپارچگی صادرات پتروشیمی‌ها می‌توان از ارز حاصل از صادرات برای تضامین فاینانس استفاده کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی فریبرز کریمائی درباره تصمیم شرکت‌های تولیدکننده و صادرکننده متانول به منظور یکپارچه سازی صادرات با ایجاد یک کنسرسیوم صادراتی در صنعت پتروشیمی، گفت: برای اخذ تضامین به منظور بازگشایی خطوط اعتباری و فاینانس توسط شرکت ها و هلدینگ های صنعت پتروشیمی یکی از راهکارها استفاده از ظرفیت ارزش درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی است.

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی با اشاره به پتانسیلی که در یکپارچگی صادرات صنایع پتروشیمی کشور وجود دارد و پیش از این یکبار در دهه 80 توسط نعمت زاده از آن بخوبی استفاده شد ، تصریح کرد: بحث یکپارچگی و نظام مند شدن صادرات محصولات پتروشیمی با ظرفیت صادراتی سالانه 10 میلیارد دلار فعلی (شرکتهای بالادستی) ، از ضروریات تحقق اهداف تعریف شده در این صنعت برای ارتقاء جایگاه آن در منطقه و تبدیل شدن آن به یک هاب بزرگ منطقه ایست . ضمن اینکه این حجم از صادرات خود ضمانتی برای تأمین مالی خارجی در طرحهای توسعه این صنعت است .

البته منظور از یکپارچگی در صادرات محصولات پتروشیمی ، لزوما به به این معنا نیست که حتما از یک سازمان فروش واحد در صادرات این محصولات استفاده شود ، بلکه یکپارچگی را میتوان در سیاست گذاری ، تعیین حدود قیمت ، کنترل عرضه ، تقسیم بازار و تجمیع اعتبارات ناشی از صادرات و ...... نیز تعریف نمود . در دنیا نیز مدلهای مختلفی برای اینکار وجود دارد .

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در برنامه‌ ششم بیش از 38 میلیارد دلار نیازمند جذب سرمایه گذاری هستیم و برای اتمام طرحهای در دست اجرا نیز باید حداق بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب نمائیم ، اظهار داشت: تا پایان برنامه ششم حداقل نیازمند 58 میلیار دلار سرمایه گذاری هستیم که بطور متوسط میشود سالانه 5/11 میلیارد دلار و این میزان هرچند هدف بسیار بزرگی است ، لیکن برای کشوری که توان صادراتی 10 تا 12 میلیارد دلار در سال را دارد ، در صورت مدیریت صحیح امکانپذیر است .

او، ادامه داد: درصورت مدیریت صحیح در صادرات و نظام مند کردن آن در غالب یک نظام اعتباری کارآمد ، سالانه تا چند برابر حجم صادرات پتروشیمی امکان جذب منابع مالی و تضمین آن وجود دارد .

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه تاکنون انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان اولویت این موضوع را مطرح کرده‌اند، تاکید کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی و این انجمن به همین منظور چندین بار هلدینگ‌های بزرگ صنعت پتروشیمی را دور هم جمع کرده و این موضوع را مورد بحث و بررسیهای کارشناسی و مدیریتی بسیار قرار داده است . در این مورد حتی از ظرفیت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم استفاده شده و نتایج قابل قبولی نیز استخراج گردیده است .

به گفته کریمائی، اجرای سیاست یکپارچه سازی بازرگانی و صادرات محصولات پتروشیمی به مشارکت تمام مجموعه‌ها، شرکت‌ها و هلدینگ‌های فعال در صنایع پتروشیمی نیاز دارد . وی ادامه داد : سال گذشته با وجود قیمت‌های پایین نفت و به تبع آن محصولات پتروشیمی در بازار نزدیک به 10میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشتیم که رقم قابل توجهی است ولی به دلیل پراکنده بودن آن امکان استفاده از تمامی این ظرفیت بزرگ فراهم نگشته است .

کریمائی در پایان خاطرنشان کرد: با این ظرفیت حتی می‌توان بانکی را ایجاد کرد که گردش فوق العاده مالی این حجم از منابع ارزی در آن می‌تواند بسیار راهگشا باشد ولی در این رابطه هنوز در ابتدای راه هستیم .

402

کد خبر: 849420

وب گردی

وب گردی