شکل‌گیری نسل چهارم دانشگاه‌ها از هم اکنون نیازمند برنامه‌ریزی است

یکی از دانشجویان نخبه در دیدار با مقام معظم رهبری گفت: در کنار توجه به دانشگاه نسل سوم و ادامه و تکمیل آن لازم است از هم اکنون پیش‌نگری کرده به فکر نسل چهارم دانشگاه و برنامه‌ریزی برای آن باشیم تا از رقابت جهانی مثل سابق عقب نمانیم.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد حق شناس دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی در مراسم دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری در مورد لزوم شکل گیری نسل چهارم اظهار کرد: سخن بسیاراست و زمان کوتاه در این مجال کوتاه سعی خواهم کرد در مورد نسل چهارم دانشگاه و لزوم تغییر نگاه وزارت علوم و مدیریت دانشگاه ها سخن گویم. علی رغم وجود دانشگاه های متنوع در کشورهنوز دانشگاه های ما نتوانسته مسئولیت خود در رابطه با پرورش دانش آموختگان، متناسب با نیاز واقعی کشور را به سرانجام رساند.
حق شناس در ادامه سخنان خود خطاب به مقام معظم رهبری عنوان کرد: اگر نسل اول دانشگاه ها را تعلیم آموزش نسل دوم را دانشگاه پژوهش محور و نسل سوم را در کنار ماموریت های آموزش و پژوهش کارآفرینی بدانیم امروز هنوز نتوانسته ایم نسل سوم را به طور کامل در دانشگاه های کشور ایجاد کنیم. رابطه صنعت و دانشگاه در وضعیت خوبی نیست و دانشگاه ها در بسیاری از رشته ها تبدیل به کمپانی تولید مدرک شده اند.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه ها فقط ادعای فعالیت در مسیر کارآفرینی را دارند و غالبا به فکر پرورش دانش آموخته مهارتی درعمل نیستند. رویه جذب دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی حتی در دانشگاه هایی که ظرفیت هیات علمی کافی ندارند به معضل جدی تبدیل شده است که لازم است جهت حل آن اقدامی انجام شود و تصمیم قاطعی گرفته شود و این رویه دانشگاه ها با پرورش دانش آموخته مهارتی و تقسیم وظایف بین دانشگاه ها اصلاح شود.
این برگزیده جایزه تحصیلی بنیاد ملی نخبگان در سال 94 همچنین گفت: به نظر می رسد در کنار توجه به دانشگاه نسل سوم و ادامه و تکمیل آن لازم است از هم اکنون پیش نگری کرده به فکر نسل چهارم دانشگاه و برنامه ریزی برای آن باشیم تا از رقابت جهانی مثل سابق عقب نمانیم.نسل چهارم دانشگاه نسلی تعالی گرا ست که در آن دانشگاه مرکز تمام تحولات علمی، تکنولوژیک و فرهنگی در کشور خواهد بود و ارتباط آن با جهان پیرامون داخلی و بین المللی نقش کنش گر و آغاز گر خواهد داشت. در این وضعیت دانشگاه های کشورمان به دانشگاه هایی رقابت کننده با سایر دانشگاه های جهان مشارکت کننده در تمام امور سیاست گذاری تبدیل خواهد شد.
حق شناس با بیان اینکه این دانشگاه در کنار ماموریت های آموزشی و کارآفرینی خود نقش بستر ساز اخلاقی خواهد داشت گفت: در این زمان در مورد کشورمان می توان توقع داشت که توسعه دهنده ارزش های ایرانی و اسلامی بوده و رویکرد یک جانبه تقلید صرف از غرب را با نقش مبلد خود جایگزین کند. دانشگاه نسل چهارم با عنوان تعالی گرا می تواند آغازگر مفهومی بومی برای ریل گذاری دانشگاه ها با هویت اسلامی و ایرانی در داخل کشور باشد که از شما تقاضا داریم در این مسیر سیاست های لازم را تبیین کنید.

وی در بخش بعدی سخنان خود درباره نقش جامعه نخبه و دانش آموخته برای بستر سازی نسل چهارم دانشگاه ها پیشنهاداتی را ارائه داد و عنوان کرد: تزریق نخبگان به صنعت نخستین پیشنهاد است و راه حل آن نیز این است که حمایت دولتی از صنایع بزرگ و کوچک را منوط به تاسیس واحدهای تحقیق و توسعه در آن سازمان ها و به کارگیری از پژوهشگران و نخبگان دانشگاه ها کنیم. همچنین استفاده از دانش و استعداد نخبگان در فعالیت های سیاست گذاری به خصوص در نهادهای مهمی همچون مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراکز تصمیم گیری که بسترساز نقش آفرینی مستعدان خواهد شد.

رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد به عنوان پیشنهادات بعدی عنوان کرد: تغییر مدیریت ضعیف و ناکارآمد دستگاه های اجرایی و جایگزینی بسیاری از مدیران و کارکنان کلیدی سازمان دولتی ضعیف و ناتوان با دانش آموختگان پرانگیزه دانشگاهی انقلابی و متدین، تغییر رویکرد دانشگاه ها از پژوهش های نظری و محتوایی به سمت پژوهش های کاربردی، اثرگذار و بومی و ایجاد نهاد علم سنج برای ممیزی مقالات و پژوهش های علمی و امتیاز بندی آن و هدایت گری پژوهشگران زیر نظر وزارت علوم یا نهادی کاملا مستقل برای انجام پژوهش های مستقل و بومی از پیشنهادات بعدی است.
وی خطاب به مقام معظم رهبری در پایان سخنان خود گفت: اما رهبر انقلاب دو نکته در پایان سخنانم به عرض مبارک می رسانم. مورد نخست در مورد مناطق محروم و بحث اردوهای جهادی است که اعزام دانشجویان و مستعدین به این مناطق ضمن آشنا کردن آنها با محرومیت ها و ضعف ها دیدن ظرفیت های نهفته مناطق مختلف باعث خواهد شد این فضای بسته دانشگاه ها شکسته شود. ضمن ارج نهادن به این رویه نیکو که در حال انجام است پیشنهاد می شود که در کنار فعالیت های عمرانی از ظرفیت های علمی و تخصصی دانشجویان برای آبادانی مناطق مختلف نیز استفاده شود.اما نکته دوم حضرت آقا بسیاری از دوستان حاضر در این جلسه دغدغه، ایده و نظرات بسیاری داشتند تقاضا دارم کانالی را فراهم کنید که این مطالب به طور مستقیم و دائم به شما یا مشاورانتان مطرح شود.

کد خبر: 849428

وب گردی

وب گردی