فوب خلیج فارس چیست؟

قیمت فوب (FOB) به زبان ساده، یک اصطلاح در بازرگانی و به معنی قیمت کالا تا لحظه تحویل روی کشتی است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ قیمت فوب (FOB) به زبان ساده، یک اصطلاح در بازرگانی و به معنی قیمت کالا تا لحظه تحویل روی کشتی است. بنابر قوانین بین‌المللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد تمام هزینه‌های کالا را تا محل حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه‌آهن) متقبل شود و تمامی هزینه‌های بعد از این مرحله اعم از کرایه حمل، بیمه، تعرفه‌های وارداتی و … را خریدار متقبل می‌شود.

همچنین مفهوم قیمت‌گذاری بر پایه فوب خلیج فارس به معنای قیمتی است که زمان تحویل به کشتی در این منطقه پرداخت می‌شود.

گفتنی است این قیمت فوب پایین ترین قیمت یک کالا به شمار می رود تنها در خلیج فارس هم نیست، قیمت فوب خلیج مکزیک و… هم داریم که بنا بر مقصد کالا محل تعیین می شود.

FOB تحویل‌ کالا روی عرشه‌ کشتی ( نام‌ بندر بارگیری)

تحویل‌ کالا روی عرشه‌ کشتی بدین‌ معناست‌ که‌ فروشنده‌ تحویل‌ کالا را هنگامی به‌ انجام‌ می رساند که‌ کالا در بندر بارگیری تعیین‌ شده‌، از لبه‌ کشتی عبور کند. به‌ عبارتی خریدار از این‌ لحظه‌ به‌ بعد باید کلیة‌ مخارج‌ کالا و خطرهای از میان‌ رفتن‌ یا آسیب‌ دیدن‌ آن‌ را تقبل‌ کند. اصطلاح‌ FOB مستلزم‌ آن‌ است‌ که‌ فروشنده‌ کالا را جهت‌ صدور ترخیص‌ کند. این‌ اصطلاح‌ فقط‌ برای‌ حمل‌ونقل‌ از طریق‌ دریا یا آبراه‌های‌ داخلی‌ کاربرد دارد. اگر طرفین‌ قصد تحویل‌ کالا یا عبور آن‌ از لبه‌ کشتی‌ را ندارند، باید از اصطلاح‌ «تحویل‌ کالا در محل‌ مقرر به‌ حمل‌ کننده‌» (FAC) استفاده‌ شود.

همچنین فوب FOB=free on board در بازرگانی بین‌المللی به قراردادی گفته می‌شود که فروشنده متعهد می‌گردد که هزینه حمل و نقل با کشتی را بپردازد و کالا را در بندر کشور خریدار به وی تحویل دهد.

402

کد خبر: 849486

وب گردی

وب گردی