ترس صادرکنندگان از بسته حمایت از صادرات / بدهی 360 میلیارد تومانی وزارت صنعت به صادرکنندگان

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بدهی 360 میلیارد تومانی وزارت صنعت به صادرکنندگان گفت: بسته حمایت از صادرات به جای تشویق صادرکنندگان، ترس را در آنها به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ موسی پور رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی که با حضور وزیر صنعت برگزار شد، با اشاره به مشکلات پیش‌روی صادر کنندگان گفت: بسته حمایت از صادرات در کشور متاسفانه با مشکلاتی همراه است و یکی از ایرادهای آن این است که این بسته تنها شامل حال 60 تا 65 درصد صادرکنندگان می‌شود چنانچه تنها این میزان از صادرکنندگان با کارت حقیقی خود صادرات را انجام می‌دهد.

او افزود: مشکل دیگر عدم توجه به بنگاه‌های کوچک است چرا که در همه جای دنیا از بنگاه‌های کوچک حمایت می‌کنند اما در این بسته به بنگاه‌هایی با صادرات کمتر از یک میلیون دلار توجه‌ای نشده است.

به گفته موسی پور این بسته در حالی که برای یک سال تضمین شده است اما نیمه سال ابلاغ می‌شود و در عمل در 6 ماه از سال از صادرکنندگان حمایتی انجام نمی‌شود.

او به صحبت‌های دیروز وزیر صنعت در رابطه با لزوم پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در اقتصاد اشاره کرد و گفت: اگرچه ما هم معتقدیم که جایگاه بخش خصوصی باید ارتقاء بیابد اما در شرایط کنونی بیش از 80 درصد فعالیت‌های اقتصادی در دست دولت است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت در رابطه با صادرکنندگان گفت: مهمترین موضوع در تجارت اعتبار است و متاسفانه در سال‌های اخیر وزارت صنعت به تعهدات خود در برابر تولید و صادرات عمل نکرده است و در حال حاضر بیش از 360 میلیارد تومان بدهی به صادرکنندگان دارد.

به گفته موسی پور، در چند سال اخیر وزارت صنعت به صادرکنندگان گفته بود تا در مناقصه‌های بین‌المللی صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت کنند و تخفیف 4-5 درصدی را اعمال کنند تا وزارت صنعت از آنان حمایت کنند اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.

او تاکید کرد: بسته حمایت از صادرات در حال حاضر در بین صادرکنندگان ترس ایجاد کرده تا اینکه آنان را تشویق کند و در حال حاضر مهمترین چالش صادرات رقابتی نبودن محصولات ایرانی در بازارهای جهانی و ضعیف بودن دیپلماسی اقتصادی و تجاری است.

او ادامه داد: هر کشور در کنار پرچم سیاسی یک پرچم اقتصادی نیز دارد و فرش دستبافت پرچم اقتصادی ایران است. به عنوانه مثال، یک قالی 6 متری اردبیل در سال 80 با دلار 700 تومانی به قیمت 210 هزار تومان و به عبارتی 100 دلار به بازارهای جهانی صادر می‌شد اما همان قالی در شرایط کنونی با قیمت 5میلیون و 500 هزار تومان و به عبارتی با دلار 4هزار تومانی قیمت آن 1375 دلار می‌شود که این موضوع نشان دهنده 458 درصد تورم است که باید دید در این شرایط آیا مشتری‌های فرش ایرانی همچنان باقی خواهند ماند یا خیر.

موسی پور با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی جنس تجارت تغییر کرده است و رقابت بین دولت‌ها وجود دارد گفت: در بحث دیپلماسی اقتصادی ما 30 درصد از صادرات به عراق به اقلیم کردستان انجام می‌شد و به عبارتی 2 میلیارد دلار صادرات به این بخش داشتیم اما با اولین چالش منافع اقتصادی فدای منافع سیاسی شد و دیپلماسی اقتصادی ما مرزها را بست اما، رقیب ما ترکیه تعداد تردد کامیون‌های خود را از دو هزار کامیون به بیش از 4300 کامیون افزایش داد و این موضوع نشان از ضعف دیپلماسی اقتصادی دارد چنانچه در دیپلماسی اقتصادی هنر خلق فرصت‌ها است نه بستن مرزها و توقف صادرات.

او با تاکید بر نقش حمل و نقل در توسعه صادرات گفت: متاسفانه هر دو سه یک ماه یکی از کشتی‌های حامل کالاهای ایرانی در خلیج فارس غرق می‌شود که باید برای این موضوع نیز برنامه ویژه‌ای در نظر گرفتیم.

موسی پور تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که رئیس سازمان توسعه تجارت و یا یک نماینده از این سازمان یا وزارت صنعت عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق باشد و خواسته دیگر ما این است که شورای عالی فنی و مهندسی که در مصوبه هیات وزیران در سال 73 است مجدد احیا شود.

این فعال اقتصادی به مشکلات صادرکنندگان در مرزها اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال صادرکنندگان از مرز آستارا تقاضا دارند که مرز آستارا با توجه به اینکه قصد صادرات به روسیه است شبانه‌روزی شود همچنین صادرکنندگان مرز باشماق کردستان با مشکل انبار مواجه هستند که وزارت صنعت می‌تواند به آن رسیدگی کند.

او ادامه داد: صادرکنندگان مرز خراسان معتقدند که نگاه امنیتی صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرده و همچنین صادرکنندگان مرز ایران می‌گویند شهرداری در مرزها دخالت می‌کند.

موسی پور تاکید کرد: صادرکنندگان از خوزستان نیز می‌گویند مرز چذابه هنوز با ظرفیت‌های 15 سال گذشته در حال فعالیت است. در حالی که صادرات از این مرز بیش از ده برابر شده است.

400

کد خبر: 849494

وب گردی

وب گردی