نامه دانشجویان عضو "کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم" به رییس جمهور

اعضای "کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم" طی نامه‌ای به رییس جمهور خواستار توجه ویژه دولت دوازدهم به وضعیت آموزش عالی و رفع چالش های این عرصه شدند.

به گزارش ایسکانیوز، دانشجویان عضو "کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم" طی نامه ای به رییس جمهور خواستار توجه ویژه دولت دوازدهم به وضعیت آموزش عالی و استفاده از پتانسیل‌های دانشجویان دکتری برای رفع چالش های این عرصه شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

پیامبر اسلام(ص): «اذا کان یوم القیامة وزن مداد العلماء بدماء الشهداء فیرجح مداد العلماء علی دماء الشهداء»

رییس محترم جمهور، جناب آقای دکتر روحانی
با سلام و احترام

ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری دانشگاه های سراسر کشور، به عنوان پیش قراولان پیشرفت علمی ایران عزیزمان مدت‌های مدیدی است که در صحنه نبرد و رقابت علمی و پژوهشی برای آبادانی و سعادت این مرز و بوم در تلاشیم. بی‌شک و بنابر گفته پیشوایان دینی‌مان، قلم دانشمندان بر خون شهدا افضل است و این مقایسه ضرورت پرداختن به مطالبات و ایجاد زیرساختهای لازم برای امر آموزش، پژوهش و دانشورزی را بیش از پیش بر ما روشن میسازد.

کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم نزدیک به 6 ماه است که با همت دانشجویان مقطع دکتری دانشگاههای وزارت علوم با هدف بهبود شرایط آموزشی، پژوهشی و رفاهی در 35 دانشگاه بزرگ کشور و با بیش از 7000 نفر دانشجو مقطع دکتری شکل گرفته است و در این مدت جلسات و تعاملات زیادی را با مسئولین و نهادهای مختلف داشته است، ازجمله دیدار با مسئولین وزارت علوم، رئیسان و معاونین دانشگاه ها، و نیز دیدار بیش از 130 نماینده محترم مجلس را در پیگیری‌های خود به ثبت رسانیده است.

در این میان ضرورت توجه به قشری که بدون چشمداشت و در شرایط سخت اقتصادی به امر پژوهش پرداخته و مطالبات حداقلی خود را به مسئولین یادآوری نموده‌اند و امروزه دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که دانشجویان مقطع دکتری دانشگاههای ایران در شرایط بد اقتصادی، آموزشی، پژوهشی و ساختاری در دانشگاهها، پژوهشکده‌ها و موسسه‌های آموزش عالی به مسئله آموزش و پژوهش پرداخته و همچنان موتور متحرکه کشور را بدون توجه به جنجال‌های سیاسی روشن نگاه میدارند. دانشجویان مقطع دکتری در قالب بزرگترین تشکل دانشجویی کشور و فی‌الحال در قالب کمپینی کاملاً مدنی و غیر سیاسی دور هم جمع شده و فریاد رسیدگی به شرایط نامطلوب خود را به گوش کسانی میرسانند که با تکیه بر دانش و پشتوانه نیروی علمی، در سرتاسر جهان سینه سپر کرده و بر طبل استقلال و آزادی خود میکوبند.

رئیس محترم جمهور؛ ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری پاسداری از حقیقت و تخصص و توجه به آرمانهای عدالت و عدالت ورزی و توجه به امر آموزش و پژوهش و بدون توجه به جریانات سیاسی قدرت را از وزیر علوم خواهانیم. ما دانشجویان همواره مطالبات صنفی و به‌حق خود را به مسئولین امر متذکر شده و با معرفی هر فردی برای تصدی این وزراتخانه، تلاشهای خود برای نکوداشت علم و خردورزی را دوچندان خواهیم نمود.

جناب آقای دکتر روحانی؛ توسعه کمی دانشگاه‌ها بدون در نظر گرفتن منابع و شرایط، افت کیفی نظام آموزش عالی، توجه به بعضی سلیقه های شخصی در سیاست گذاری های نظام آموزش عالی، عدم توجه به آزادی و استقلال نظام آموزش عالی ، عدم توجه به مسائلی همچون بروزرسانی و ایجاد دانشگاه های نسل سوم و چهارم، پولی سازی نظام آموزش عالی و کالایی کردن دانش، عدم توجه به بین المللی سازی آموزش عالی، عدم توجه به جوانگرایی و بالارفتن متوسط سن اعضای هیئت علمی، نبود زیرساخت های مناسب آموزشی، پژوهشی و رفاهی به خصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی و از همه مهمتر اشتغال فارغ التحصیلان دیگر به صورت دغدغه مطرح نشده و به زعم متخصصان امر به بحران تبدیل شده اند، حال آن که ما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری این آمادگی و توانایی را داریم که در رشته‌های گوناگون طرح بدهیم و آن را اجرا نماییم.

اشتغال فارغ التحصیلان دکتری و فقدان زیرساخت های آموزشی، پژوهشی و رفاهی زندگی روزمره دانشجویان مقطع دکتری را با بحران مواجه نموده است. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این مقطع به جای نکوداشت و پاسداشت فعالیت‌شان با انبوهی از جریمه ها و سرزنش های درون و برون دانشگاهی از جانب ساختار آموزشی و جامعه مواجه شده واین امر به تایید آمار سبب ایجاد بحرانی اجتماعی در بین فرهیخته ترین قشر این کشور شده است.

جناب آقای دکتر روحانی
نیک میدانید که آموزش و پژوهش از ارکان هر جامعه‌ای قلمداد می‌شود و بی‌توجهی به آن نه تنها نهاد متولی آموزش را با مشکلاتی مواجه می‌سازد، بلکه زیرساختهای جامعه را به قهقرا میبرد.

ما دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطع دکتری از شما توقع داریم که بیش از پیش به دانشگاه و وزارت علوم توجه نمایید تا بتوانیم بدون دغدغه و در شرایطی مطلوب در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام برداریم.

کد خبر: 849518

وب گردی

وب گردی