راه‌اندازی «باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست»

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در سومین گردهمایی منطقه‌ای کانون‌های دانشجویی حامی گردشگری از راه‌اندازی و راهبری «باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست» خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایکنا، مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در سومین گرهمایی منطقه‌ای کانون‌های دانشجویی حامی گردشگری که امروز یکشنبه، ۳۰ مهرماه در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد، با اشاره به راه‌اندازی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی به سخنرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، مرکزی برای شناسایی، جذب، هدایت و هم‌افزایی دانشجویان علاقه‌مند و فعال در زمینه فعالیت‌های حمایتی و حفاظتی از محیط زیست و منابع طبیعی و توسعه پایدار به منظور ارتقاء، رشد و توسعه فعالیت‌های هدفمند و مؤثر آنان است.

وی با اشاره به چشم‌انداز این باشگاه گفت :‌پیش‌بینی می‌شود این باشگاه می‌تواند در بلندمدت با جذب و راه‌اندازی حداقل یک گروه محیط زیستی در همه دانشگاه‌های کشور، تبدیل به محل و جایگاهی برای پیش‌برد مسایل محیط زیستی کلان کشور در حوزه‌های مختلف، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و علمی شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: اولین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست در سال ۱۳۸۹ با حضور بیش از ۷۰ گروه کانون‌های دانشجویی تهران، برگزار شد. مهمترین هدف این گردهمایی، ایجاد فضایی با نشاط بین گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست و فراهم کردن فرصتی برای هم‌اندیشی در حوزه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و... میان این گروه‌ها بود.

وی افزود: دومین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست در فروردین ماه ۱۳۹۰ با حضور بیش از ۸۰ گروه برگزار شد. در این دوره سازمان دانشجویان با اتکا به تجربه خود در برگزاری اولین گردهمایی و با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از دوره اول، در انتها گروه‌های دانشجویی باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی را تشکیل دادند و انتخابات اعضای شورای مرکزی این باشگاه نیز بین گروه‌های دانشجویی برگزار شد.

کاظمی ادامه داد: سومین گردهمایی گروه‌های دانشجویی حامی محیط زیست در سال ۱۳۹۵ در لرستان با حضور بیش از ۱۰۰ گروه برگزار شد. مهمترین هدف از برگزاری این گردهمایی، احیاء دوباره باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و فراهم کردن فرصتی برای هم‌اندیشی در حوزه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی با محوریت فعالیت های محیط زیستی بود.

وی همچنین به وظایف و اختیارات دبیرخانه باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، گفت: دبیرخانه این باشگاه موظف است به دعوت از اعضای مجمع عمومی و تشکیل جلسات مجمع عمومی و نیز جلب مشارکت سازمان‌ها، شرکت‌ها و نهادهای علاقه‌مند به حفظ محیط زیست، همچنین جلسات شورای هماهنگی با هماهنگی دبیرخانه و حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط حداقل دوبار در سال تشکیل جلسه می‌دهد.

رئیس سازمان دانشجویان گفت: شورای مشورتی باشگاه، با حضور افراد متخصص در حوزه‌های مرتبط به شکل ماهانه تشکیل جلسه خواهد داد. همچنین مجمع عمومی باشگاه به شکل سالیانه تشکیل جلسه داده و انتخابات شورای مرکزی در این نشست انجام می‌شود و از هر منطقه یک نفر به عنوان دبیر منطقه و عضو شورای مرکزی انتخاب می‌شود.

وی افزود: شورای مرکزی باشگاه، متشکل از ۸ نفر از نمایندگان مناطق هشتگانه باشگاه و نماینده دبیرخانه دائمی باشگاه است که مسئولیت برنامه‌ریزی و اداره باشگاه به مدت یکسال بر عهده این شورا است و شورای مرکزی مناطق توسط مجمع عمومی همان منطقه انتخاب می‌شود.

کاظمی با اشاره به استان‌های تحت پوشش مناطق باشگاه، تصریح کرد: منطقه ۱ شامل: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان، منطقه ۲ شامل: تهران، قم، مرکزی، قزوین، البرز، منطقه ۳ شامل: گیلان، گلستان، مازندران، منطقه ۴ شامل: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، منطقه ۵ شامل: خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، منطقه ۶ شامل: کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، منطقه ۷ شامل: کردستان، همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و منطقه ۸ شامل: اصفهان، یزد، سمنان، چهارمحال و بختیاری، خواهد بود.

وی همچنین گفت: باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، با پیگیری کانون‌های حامی گردشگری و جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد و توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پذیرفته شد. دانشجویان علاقه‌مند و تمام کانون‌های فرهنگی دانشجویان، در راس آنها محیط زیست و حتی شاخه‌های زیست محیطی تشکل‌های دانشجویی، برای عضویت در این باشگاه دانشجویی، می‌توانند به وب‌سایت شهر دانشجویان به نشانی www.studentcity.ir مراجعه و اقدام به ثبت‌نام در این باشگاه نمایند.

کد خبر: 849571

وب گردی

وب گردی