حماسه «گیل گمش» به چاپ دهم رسید

حماسه ادبی «گیل گمش» با تصویرسازی مرتضی ممیز توسط نشر چشمه به چاپ دهم رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، کتاب «گیل گمش» یکی از حماسه های ادبی و کامل در تاریخ باستان است، احمد شاملو آن را به فارسی برگردانده و مرتضی ممیز آن را تصویرسازی کرده است. از میان آثاری که از ادبیات سومری و بابلی به جای مانده است، اسطوره گیل گمش مشهورترین است احتمالا سی و پنج قرن پیش سروده شده است.

حماسه ادبی «گیل گمش» به نظر برخی کهن ترین حماسه موجود در تاریخ جهان است. این حماسه به صورت شعر به زبان اکدی و به خط میخی است و در شهر نینوا در عراق کنونی کشف شده است. کامل ترین متنی که تاکنون برجای مانده است، متنی است که بر الواحی از خشت نگاشته، آن گاه در کوره پخته اند. این مجموعه شامل 12 لوح 300 سطری است. این حماسه بلند ماجراهای زندگی گیلگمش را شرح می دهد.

غم نامه گیل گمش، در اصل تذکاری عمیق از سرگذشت آدمی و گذار وی از خرافات مطلق به واقعیات نسبی تر است. لوح یازدهم توفان فراگیر نوح را روایت می کند که در آن تبار انسانی از انهدام مقدر می گریزد. جوانی انکیدو یادآور نخستین دوره از زندگی انسان است که در اعتماد کامل میان جانوران دیگر در کنار طبیعت زندگی می کرده است و رویکرد او به زندگی متمدانه نشان مراحی است که گروه های انسانی از قبیله نشینی به واحدهای شهری کوچ می کنند.

502

کد خبر: 849740

وب گردی

وب گردی