ژان لوک کوتالم برنده جایزه ادبی زبان فرانسه شد

ژان لوک کوتالم، نویسنده فرانسوی که نامش در فهرست نامزدهای آزمایشی جایزه رنودوی 2017 نیز آمده است، موفق شد جایزه ادبی زبان فرانسه را از آن خود کند.

به گزارش ایسکانیوز از روزنامه فیگارو، ژان لوک کوتالم توانست نخستین جایزه پاییز ادبی فرانسه را به دست آورد. اعضای هیات داوران این جایزه که سرپرستی آنها را دنی لوفریر به عهده دارد افراد سرشناسی از آکادمی زبان و ادبیات فرانسه هستند. الن کرر دانکاس، دانیل سالوناو، دومینیک بونا، فرانس-الیویه ژیزبر، برنار پیو، پاتریک رامبو و طاهربن‌جلون تنهت برخی از اعضای هیات داوران امسال هستند که شهرتی جهانی دارند.

این جایزه در دهم نوامبر سال جاری هم‌زمان با افتتاحیه نمایشگاه کتاب بریو در طی مراسمی به برنده اهدا خواهد شد.

ژان لوک کوتالم، پیش از این توانسته بود جایزه ادبی دو ماگوت برای رمان «من در دریاهای جنوب هستم» و جایزه ادبی راجر نیمیر برای رمان «رهبر

او مثل همه شاعرهای حقیقی دوست دارد که تصاویری را بیافریند و آن‌ها را به رقص وادارد و هم‌چنین زیبایی‌های و طعم واژه‌های آهنگین را نشان مخاطب دهد.


این نویسنده فرانسوی ماه گذشته کتابی را با عنوان «پاهای من به دوردست‌ها می‌روند» منتشر کرد. این کتاب یک زندگی‌نامه‌ جامع و در عین حال شاعرانه است که درباره ویکتور سگالین، شاعر و نویسنده فرانسوی به نگارش در آمده است.

سباستین لاپاک، نویسنده فرانسوی در روزنامه فیگارو نوشته است: «شیوه روایت‌گری کوتالم در عین حال که دقیق و باارزش است، به همان اندازه نیز شاد و زنده و پر از هیجان است. او مثل همه شاعرهای حقیقی دوست دارد که تصاویری را بیافریند و آن‌ها را به رقص وادارد و هم‌چنین زیبایی‌های و طعم واژه‌های آهنگین را نشان مخاطب دهد. کوتالم، ساحر کلمات گرم و شیرین و آهنگین و رویاهای رنگارنگ است. او به خوبی توانسته است که زبان فرانسه را با همه زیبایی‌هایش بنمایاند.»

رنو متینیوم، نویسنده و منتقد فرانسوی، سی سال پیش درباره ژان لوک کوتالم گفته بود: «یک سبک خاص وجود دارد به نام سبک کوتالم» و این بزرگ‌ترین ادای احترام به یک نویسنده به شمار می‌رود.

جایزه زبان فرانسه که اولین جایزه بزرگ فصل ادبی فرانسه به شمار می‌رود، در سال 1986 راه‌اندازی شد. این جایزه هر سال در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب بریو، به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که سبک نوشتارش به گونه‌ای تاثیرگذار بوده و زیبایی‌ها و ظرافت‌های زبان فرانسه را به مخاطبان نشان دهد.در سال 2016، این جایزه به فیلیپ فورساهدا شده بود.

منبع: ایبنا

502

کد خبر: 849768

وب گردی

وب گردی