دهوک-نینوا توسط پیشمرگ ها مسدود شد

برخی منابع امنیتی عراق اعلام کردند که پیشمرگ‌ها با توجه به نگرانی‌هایی که بابت کنترل نیروهای امنیتی عراق بر گذرگاه "فیشخابور" داشتند، مسیر اصلی بین دو استان دهوک و نینوا در شمال غرب موصل را با خاکریز مسدود کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، این منابع عراقی اظهار داشتند، نیروهای پیشمرگ کرد مسیرهای اصلی ارتباطی میان شهرستان سنجار، منطقه ربیعه و زمار واقع در شمال غرب موصل به سوی استان دهوک را با قرار دادن موانع خاکی در نزدیکی روستای المحمودیه مسدود کردند.

این منابع گفتند: این اقدام پیشمرگ‌ها پس از انتشار اطلاعاتی اتخاذ شد مبنی بر این که نیروهای عراقی قصد دارند کنترل گذرگاه فیشخابور که خط ارتباطی میان عراق، ترکیه و سوریه است، به کنترل خود درآورند.

مرکز دیده‌بان حقوق بشر عراق اعلام کرد، درگیری‌های مستمر میان نیروهای پلیس فدرال وابسته به دولت مرکزی و نیروهای پیشمرگ وابسته به اقلیم کردستان عراق در مناطق مورد مناقشه تلفات و خساراتی را به غیرنظامیان وارد کرده است.

راکان الجبوری، استاندار کرکوک در مصاحبه‌ای ویژه با شبکه خبری روسیا الیوم تاکید کرد: نیروهای آسایش وابسته به دو حزب طالبانی و بارزانی ۷۰۰۰ تن از ساکنان کرکوک را بازداشت کرده و آن ها را به بازداشتگاه‌هایی در سلیمانیه و اربیل هدایت کردند.

وی افزود: کردها گروه‌های مسلح متعددی دارند که در شهر حکمرانی کرده و بدون داشتن حکم بازداشت اقدام به دستگیری مردم می‌کنند، تاکنون نیز شکایت‌های متعددی در این خصوص به دولت مرکزی، سازمان ملل و آمریکا ارسال شده است اما هیچ کدام از آن ها پاسخی نداشته‌اند.

استاندار کرکوک ادامه داد: از سال ۲۰۱۴ خانه‌های ۷۲ روستای عرب‌نشین در کرکوک توسط کردها تخریب شده و ساکنان آن ها از آنجا بیرون شده‌اند، در حقیقت نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ باعث بروز این تبعیض در استان شده‌اند.

الجبوری درباره شرایط منطقه آلتون کوپری (التون کوبری) نیز گفت: نیروهای پیشمرگ نیروهای پلیس فدرال را هدف بمباران قرار داده و این مناطق را با خمپاره و موشک هدف قرار می‌دهند. در دوره‌ای که احزاب کرد مدیریت کرکوک را در دست داشتند، عرب‌ها و ترکمان‌ها به دلیل عدم پایبندی کردها به توافقنامه‌ها به حاشیه رانده شدند و هیچ گونه توازنی در مدیریت استان وجود نداشت.

کد خبر: 849964

وب گردی

وب گردی