ضدیت روایت های امریکایی و تکفیری در منطقه با ایران

رییس مرکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه تاکید کرد: تمام معادلات که در پی حذف و به حاشیه راندن ایران هستند، محکوم به شکست است.

به گزارش سرویس سیاسی ایسکانیوز محمد کاظم سجادپور رییس مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه در همایش ایران و مناطق پیرامونی با اشاره به اینکه روایت ها و راه حل ها در کشمکش هستند، گفت: یک روایت در منطقه روایت آمریکایی است که به دنبال دائمی کردن جنگ و منازعه برای فروش اسلحه، حفظ بازار و تغییر فرهنگ بومی برای اعمال سلطه است. روایت آمریکایی با دیدگاه متحدان واشنگتن تجمیع می شود.
وی با اشاره به این که متحدان آمریکا در منطقه با عدم درک شرایط در تلاش هستند بحران فلسطین را با بحران های ساختگی جدید جایگزین کنند، افزود، همراهی برخی کنشگران عرب با رژیم صهیونیستی بازتاب این روایت و هم پوشانی است.
رییس مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه روایت تکفیری را دیگر روایت موجود در منطقه ذکر کرد که آن هم با آمریکا پیوند می خورد.
وی ادامه داد: آنچه در سال های اخیر در غرب عراق و شرق سوریه رخ داد، برداشت ظاهراً دینی و واقعا ضد دینی است که با خشونت ضد انسانی به آمریکا و متحدین آن سود رسانده است.
سجادپور با بیان اینکه همه این روایت ها در ضدیت با ایران مشترک هستند، گفت این روایت ها به دنبال حذف ایران از منطقه هستند و تلاش دارند تا انبوه مشکلات ناتوانی و بی لیاقتی خود را به گردن ایران بیندازند.
وی با بیان اینکه همه این روایت ها بر پیش فرض های باطل استوار شده است، بازی با حاصل جمع صفر، اتکا به قدرت های خارجی، عدم احترام به مردم را این پیش فرض های باطل عنوان کرد که در تضاد با واقعیات قرار می گیرد.
سجادپور تاکید کرد: آنچه ما در باره ایران می شنویم بر ساخته دیگران و کاملا مخالف واقعیات منطقه است.
رئیس مرکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه با اشاره به اشتراکات تاریخی، فرهنگی، جغرافیا و منافع اظهار کرد: ایران از منظر جغرافیایی و تاریخی بسیار ریشه دار و از منطقه جدا نشدنی است.
وی تصریح کرد: این منطقه، منطقه زیست ما است و منطقه ای است که زندگی همه ما به آن گره خورده است و آنچه منافع ما را تامین می کند، ثبات، امنیت و آرامش است.
سجادپور با تاکید بر اینکه ایران قدرت منطقه ای و مسئول است، اظهار کرد : تردیدی نیست که ما با حس مسئولیت به منطقه نگاه می کنیم و از مسئولیت های خود در مبازره با تروریسم و خشونت آگاهیم.
رئیس مرکز آموزش و پژوهش وزارت خارجه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بزرگی که در این مسیر جان بر کف گذاشتند، بیان کرد: تمام معادلات که در پی حذف و به حاشیه راندن ایران هستند محکوم به شکست است.
وی تصریح کرد: قدرت ما در خریدهای تسلیحات نجومی نیست بلکه در گفتمان مردم سالار و توان دفاعی است و گفتمان ما امنیت ما را درون زا و با اثرگذاری بیرونی معرفی می کند.
سجادپور گفت: اثرگذاری بیرونی ما صرفا دفاعی و در جلوگیری و مهار افراط د خشونت و تسلط آنها بر منطقه است. ایران متعهد به اشتراک منافع، سرنوشت مشترک و بازی با حاصل جمع غیرصفر و همکاری منطقه ای است.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: آنچه در مورد برجام و رفتار منطقه ای ایران گفته می شود باز تولید ایران هراسی است. رفتار ما بعد از برجام هم تداوم مقابله با خشونت و افراط است، البته سیاست منطقه ای ما بعد از برجام موفق تر بوده است.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 850074

وب گردی

وب گردی