مهم ترین توصیه درباره مسمومیت غذایی، پیشگیری است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: توصیه‌هایی که درمواقع بروز علائم گوارشی به صورت عامیانه از طرف مردم مطرح می‌شود، اصلا دقیق نیستند. واقعیت این است که خوردن آبلیمو، خاکشیر، آب‌جوش نبات یا چنین چیزهایی، کاملا بستگی به شرایط دارد.

به گزارش ایسکانیوز، زهرا حصاری، با بیان اینکه برای کسی که مسموم شده باشد، به صورت خانگی مصرف چیزی غیر از مایعات را توصیه نمی‌کنیم در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت افزود: مسمومیت غذایی بیماری است که به وسیله باکتری‌های آلوده‌کننده مواد غذایی در اثر خوردن غذای غیر بهداشتی، غذای مانده و یا ناسالم یا آب آلوده در فرد به وجود می‌آید و مهمترین علائم آن، علائم گوارشی از قبیل بی‌حالی شدید، ‌اسهال، دل پیچه‌ و گاها تب در کودکان است.
وی در ادامه از «پیشگیری» به عنوان مهمترین توصیه نام برد و بیان کرد: پیشگیری یعنی مراقبت افراد از اینکه غذاهای ناسالم مصرف نکنند. به ویژه در ایام سفر، از رستوران‌هایی که قابل اعتماد هستند خرید کنند و مواد غذایی تازه، کاملا پخته شده و مواد غذایی پخته که مانده نباشد، استفاده کنند.
این مقام مسئول افزود: استفاده از آب آشامیدنی سالم هم بسیار مهم است. از آب رودخانه، چشمه، شیرهای آب داخل پارک‌ها که روی آنها علامت آب آشامیدنی وجود ندارد، به هیچ وجه استفاده نکنید.
حصاری در پاسخ به این سوال که اگر شخصی علی‌رغم رعایت این موارد باز هم به هر طریقی دچار مسمومیت شد، چه باید بکند، تصریح کرد: شخصی که دچار مسمومیت غذایی شده، معمولا 6 تا 12 ساعت بعد از خوردن غذا یا آب آلوده دچار علائم می‌شود که در این صورت اگر علائم گوارشی خفیف و صرفا یک دل‌پیچه یا اسهال معمولی و خفیف بدون خون در مدفوع و بدون تب و بی‌حالی شدید باشد، بیمار‌ می‌تواند با نوشیدن مایعات در منزل سپری کند و چند ساعتی را با استراحت و نوشیدن مایعات رقیق به بدنش کمک کند که آلودگی و مسمومیت برطرف شود.
وی در ادامه بیان کرد: ولی اگراحیانا علائم شدید باشد، خون در موفوع باشد، تب و بی‌حالی شدید ایجاد شود یا در کودکان در هر صورتی که این علائم مشاهده شود، توصیه ما مراجعه به اورژانس یا پزشک است. چرا که در موارد متعددی به سرم‌ درمانی احتیاج پیدا می‌کنند و اگر آلودگی‌شان باکتریال و شدید باشد، احتیاج به آنتی‌بیوتیک درمانی دارند و حتما باید تحت نظر پزشک درمان شوند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه این علائم ممکن است در موارد و بیماری‌های دیگری هم بروز کند، گفت: مثلا در هنگام گرمازدگی هم ممکن است دقیقا همین علائم بروز کند. به خاطر اینکه تشخیص این علائم برای مردم ممکن نیست، به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که مثلا اگر کسی علائم گوارشی داشته باشد، به این دلیل است که در معرض تابش زیاد آفتاب یا گرمای زیاد بوده یا اینکه احیانا ماده غذایی خاصی مصرف کرده است.
وی درباره اینکه گفته می‌شود مثلا آبلیمو، خاکشیر وآب‌جوش نبات برای رفع مسمومیت خوب است، افزود: توصیه‌هایی که به صورت عامیانه از طرف مردم مطرح می‌شود و شاید بتوان نام طب خانگی بر روی آن گذاشت، اصلا دقیق نیستند. واقعیت این است که خوردن آبلیمو، خاکشیر، آب‌جوش نبات یا چنین چیزهایی، کاملا بستگی به شرایط دارد.
حصاری ادامه داد: ما برای کسی که مسموم شده باشد، به صورت خانگی مصرف چیزی غیر از مایعات را توصیه نمی‌کنیم و نمی‌توانیم به صورت کلی بگوییم که هرکس در هر شرایطی که دچار علائمی مانند اسهال شد،‌ مثلا آبلیمو مصرف کند.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پایان اظهارداشت: تنها چیزی که‌ مشترک است و ما به همه توصیه می‌کنیم، مصرف مایعات فراوان است و در زمانی که واقعا علامت اسهال شدید وجود داشته باشد، او.‌آر.‌اس که می‌توانند از داروخانه تهیه کنند، طبق دستوری که روی بسته‌های آن وجود دارد آماده و مصرف کنند و وقتی یک بسته او.‌آر.اس را هم درست کردند، طبیعتا طبق دستورش بیشتر از 24 ساعت نمی‌توانند نگهداری کنند.
یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

701

کد خبر: 850176

وب گردی

وب گردی