دغدغه تهران  نخواندن دخل و خرج ها با هم است/تغییر نقش شهرداری ها از نهاد خدماتی به اقتصادی

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: شهرها قریب به دوسوم از تولید ناخالص جهان را در اختیار خود دارند و یکصد شهر بزرگ جهانی به تنهایی بیش از یک سوم از GDP جهانی را خلق می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، سید محسن طباطبایی مزدآبادی نائب رئیس و دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به سخنان اخیر شهردار تهران در «سومین نشست شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر» در سئول؛ گفت: نگاه ویژه شهردار تهران به ابعاد اقتصادی شهرداری، ویژگی مهمی است که می تواند چالش های توسعه شهری در پایتخت را به طور چشم گیری حل و فصل کند.

وی با اشاره به اینکه امروز دغدغه تهران، دغدغه نخواندن دخل و خرج ها با هم است، افزود: از سوی دیگر توجه به نقش شهرها در توسعه اقتصادی کلان مساله ای بوده که در چندسال اخیر مغفول مانده است.

طباطبایی با تاکید بر اینکه اغلب، شهرداریها را نهادهای خدماتی و اجتماعی تصور می کنند، گفت: گسترش شهرنشینی و تغییر معادلات اقتصادی سبب شده تا مدیران شهری به عنوان مدیران توسعه اقتصادی نیز مطرح شوند.

این کارشناس مسائل اقتصاد شهری به آماری در خصوص سهم شهرها از تولید ناخالص جهانی اشاره کرد و افزود: شهرها قریب به دوسوم از تولید ناخالص جهان را در اختیار خود دارند و 100 شهر بزرگ جهانی به تنهایی بیش از یک سوم از GDP جهانی را خلق می کنند.

طباطبایی با اشاره به آمار ارائه شده از سوی شهردار تهران در خصوص سهم پایتخت از تولید ناخالص داخلی کشور گفت: بر این اساس تهران در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار یعنی حدود ۲۰ درصد از GDPرا در اختیار خود داشته است و عملا پایتخت تجاری ایران به حساب می اید.

وی با تاکید بر اینکه مدیران شهری باید به رسالت های خود در زمینه توسعه اقتصادی عمل کنند، یادآور شد: تنها نتایج یک تحقیق علمی گواه است که ۱۰ درصد افزایش در کارآفرینی شهری بعد از ۱۰ سال می تواند موجب رشد ۱.۵ درصدی اشتغال همان شهر شود و تا ۳.۵ درصد نیز درآمد شهر را ارتقا دهد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایراندر نهایت بستر سازی برای رونق کسب و کارهای خرد و متوسط SMEs، حمایت از کارآفرینی و کاهش مصارف انرژی را مهمترین اولویت های اقتصادی برای کلانشهرها در حوزه پیشروی اقتصادی عنوان کرد

706

کد خبر: 850182

وب گردی

وب گردی