زندگی کودکان در مراکز دپوی زباله/هپاتیت و ایدز این کودکان را تهدید می کند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هپاتیت و ایدز کودکان زباله‌گرد را تهدید می‌کند و نیاز است هر چه سریع‌تر شناسایی، جمع آوری و ساماندهی شوند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، همایون هاشمی با بیان اینکه زباله‌گردی آسیب اجتماعی نو پدید است که کودکان را تهدید می‌کند، گفت: متأسفانه ایدز، هپاتیت و انواع آسیب‌های اجتماعی کودکان زباله‌گرد را تهدید می‌کند و زباله‌گردی دردناک‌ترین آسیب حوزه کودکان است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه زباله گردی محصول فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی است و باید به صورت ریشه‌ای در کشور حل شود، تصریح کرد: اغلب کودکانی که تحت حمایت خانواده قرار ندارند و در واقع بدسرپرست‌ها، بی‌سرپرست‌ها و کودکان دارای والدین معتاد به زباله‌گردی روی آورده و تعداد آنها روزبه‌روز در حال افزایش بوده و متأسفانه در معرض آسیب‌های روانی، جسمی و جنسی زیادی قرار دارند.

وی با یادآوری اینکه کار کودک زیر 16 سال غیرقانونی است، گفت: منعی برای آموزش و کارورزی کودکان زیر 16 سال وجود ندارد اما کار کودک زیر 16 سال با قوانین جهانی کار مغایرت دارد.

لزوم شناسایی، جمع آوری و ساماندهی کودکان زباله گرد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم شناسایی، جمع آوری و ساماندهی کودکان زباله گرد، افزود: اجرای فاز جمع آوری باید به صورت علمی و فاز ساماندهی باید مبتنی بر مددکاری باشد و همچنین فاز بازپروری و اجتماع‌پذیری کودکان زباله گرد نیز امری بسیار ضروری است که باید در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد؛ وضعیت خانواده‌های آنها باید بررسی و چنانچه خانواده صلاحیت نگهداری را ندارد به صورت امین، موقت و یا دائمی به فرزندخواندگی پذیرفته شوند.

ضرورت مداخله جدی سازمان بهزیستی، مراکز فوریت‌های بهزیستی و وزارت بهداشت به موضوع کودکان زباله گرد

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس دهم، با تاکید بر لزوم مداخله جدی سازمان بهزیستی، مراکز فوریت های بهزیستی و وزارت بهداشت به موضوع کودکان زباله گرد، گفت: زباله ها توسط افراد غیرمتخصص جمع آوری می شود و اغلب کودکان در مراکز دپوی زباله زندگی می کنند از این رو سلامت کودکان در معرض تهدید قرار دارد از سوی موج سوم ایدز در راه است و باید نگران ابتلای این کودکان به این بیماری باشیم.

کودکان زباله‌گرد به صورت 24 ساعته تحت استثمار قرار دارند و از آنان به صورت شبانه‌روزی بهره‌کشی می‌شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با ابراز تاسف از اینکه کودکان زباله گرد به صورت 24 ساعته تحت استثمار قرار دارند و از آنان به صورت شبانه روزی بهره کشی می شود، تصریح کرد: آسیب های ناشی از زباله گردی تا به مرز هشدار نرسیده باید هر چه سریع تر از سوی دستگاه های متولی مرتفع شود.

701

کد خبر: 850214

وب گردی

وب گردی