دام های هوایی، بلای جان پرندگان مهاجر در مازندران

همزمان با آغاز فصل پاییز و مهاجرت پرندگان برای زمستان گذرانی به سمت تالاب ها، آبگیرها و رودخانه های مازندران، شکارچیان با برافراشتن دام های هوایی به جان این پرندگان مهاجر می افتند.

به گزارش ایسکانیوز، همه ساله با شروع فصل پاییز و سردی هوا در منطقه سیبری 150 گونه پرنده به تعداد تقریبی یک میلیون و 500 هزار بال برای زمستان گذرانی به منطقه شمال کشور بخصوص تالابها و آبگیرهای مازندران مهاجرت می کنند.
حضور انواع پرندگان مهاجر در فصل های پاییز و زمستان زیبایی خاصی به تالابها و آبگیرهای منطقه می بخشد و در صورت برنامه ریزی و فراهم کردن امکانات اولیه می توان از این مکان ها برای اشتغالزایی و جذب گردشگران بهره برداری کرد.
با اینکه از زیبایی ها و ظرفیت های این پرندگان در جهت توسعه و اشتغالزایی استفاده نمی کنیم، ولی عده ای از شکارچیان شمال کشور برای منافع شخصی، اقدام به شکار آنها می کنند.
مدیر حفاظت محیط زیست نور با بیان اینکه شکار هرگونه پرنده مهاجر در این منطقه جرم محسوب می شود، گفت: طی 24 ساعت گذشته نیروهای یگان حفاظت محیط زیست 38 رشته دام هوایی شکارچیان را در آب بندان نور و زمین های کشاورزی کمربندی نور به رویان جمع آوری کردند.
امید رضا تونی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با آغاز مهاجرت پرندگان، شکارچیان منطقه با برافراشتن دام هوایی پرندگان مهاجر را شکار می کنند.
وی گفت : در حال حاضر سه اکیپ چهار نفره و با دستور قضایی و همکاری نیروی انتظامی شهرستان دام های هوایی منطقه را جمع آوری می کنند.
مدیر حفاظت محیط زیست نور با اشاره به وجود بیش از 80 قطعه آب بندان در این شهرستان و مجاورت با تالاب سرخ رود، افزود: آب بندان های شهرستان بیش از 100 گونه مختلف پرندگان همچون مرغابی، غاز، قو، پلیکان، باکلان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، گیلان شاه و تلیله را در خود جای داده اند.
وی ادامه داد: از این 100 گونه پرنده مهاجر 80 گونه زمسان گذران بوده و در منطقه ساکن می شوند و 20 گونه نیز مهاجر عبوری از منطقه هستند.
رضاتونی همچنین از کشف و ضبط پنج سلاح غیر مجاز و چهار سلاح مجاز در منطقه شکار ممنوع رزن بلده توسط ایست و بازرسی یگان حفاظت محیط زیست نور در چند روز گذشته و معرفی 6 نفر متخلف به مراجع قضایی شهرستان خبر داد.
مدیر حفاظت محیط زیست نور از مردم و دوستداران محیط زیست خواست در صورت مشاهده هرگونه دام هوایی و یا شکار در مناطق ممنوعه و یا پرنده مصدوم و زمین گیر شده ، آنها را به واحدهای محیط بانی و اداره محیط زیست شهرستان نور تحویل دهند و یا با شماره 44522655 تماس بگیرند.
حدود یکصد هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی، 15 هزار هکتار منطقه حفاظت شده هراز که بین نور و آمل مشترک است و منطقه حفاظت شده جنگلی و از بخش چمستان با حدود 10 هزار هکتار و منطقه شکار ممنوع 400 هکتاری رزن بخش بلده توسط نیروهای محیط زیست شهرستان نور حفاظت می شود.
902

کد خبر: 850233

وب گردی

وب گردی