استارتاپ ها زمینه ساز اشتغال پویا/ خود اشتغالی تحصیل‌کرده ها با راه اندازی کسب و کارهای کوچک

امروزه کسب‌وکارهای نوپا در شهرستان‌ها نیز با تکیه بر ظرفیت‌های بومی، ایجاد شده اند و علاوه بر موضوع ارزش‌آفرینی و تاثیری که بر اقتصاد منطقه خود دارند، می‌توانند در اشتغال، پیشرفت و کاهش ناهنجاری‌ها نیز موثر باشند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ظهور انقلاب دیجیتالی اواخر دهه 1950، آغازگر عرصه جدیدی از تکنولوژی های مدرن بود، چیزی که در نتیجه‌ی تغییرات و خلاقیت های مداوم بوجود آمد.

قدرت تکنولوژی ها زمانی که وارد عرصه ی تجارت و کسب و کار شد افزایش یافت و صاحبان کسب و کار با مشاهده ی افزایش درآمدهای خود به قدرت تکنولوژی در کسب و کار پی بردند امروزه نیز استارتاپ های زیادی وجود دارند که با استفاده از تکنولوژی های جدید و مبتکرانه ظهور کرده و با استفاده از همین تکنولوژی ها رشد یافته اند.

جهان مدرن به واسطه ایده های خلاقانه و تکنولوژی های جدید شناخته می شود، اما خلاقیت به تنهایی نمی تواند موفقیت را تسهیل کند و افراد خلاق به شروع قدرتمندی نیاز دارند که بتوانند ایده های خود را بیشتر کرده و راه های بهتر و جدیدتری را کشف کنند به طور مشابه، استارتاپ ها نیز به بودجه اولیه نیاز دارند، مبلغی که بتوانند تا زمان درآمد زایی از کار خود، از آن استفاده کرده و در واقع کسب و کار خود را با آن راه اندازی کنند.

آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات حاکی از آن است که در یک سال اخیر بالغ بر 1227 استارتاپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شد و 2500 واحد کسب و کار مرتبط با این فعالیت ها شکل گرفت.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که کسب‌وکارهای نوپا در شهرستان‌ها نیز با تکیه بر ظرفیت‌های بومی، ایجاد شده اند و علاوه بر موضوع ارزش‌آفرینی و تاثیری که بر اقتصاد منطقه خود دارند، می‌توانند در اشتغال، پیشرفت و کاهش ناهنجاری‌ها نیز موثر باشند.

فعالیت استارتاپ ها در بسیاری از کشورها به عنوان یک فرصت بی بدیل در حل مشکلات اقتصادی در نظر گرفته شده است و خدماتی که از طریق آنها ارائه می شود توانسته بخش قابل توجهی از مشکلات آنها را برطرف نماید.

امروزه مسئله ی اشتغال برای جوانان، خانواده ها و در نهایت برای دولت ها به یکی از دغدغه های اصلی تبدیل شده است که به سادگی نحوه ی زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار داده است حال باید دید که به طور کلی ایجاد اشتغال به عهده ی دولت است و یا بخش خصوصی چون تصور حاکم در میان مردم این است که این موضوع از وظایف دولت است، ولی در واقع اینطور به نظر می رسد که اگرچه دولت ها موظف به توسعه ی زیرساخت ها و بسترسازی مناسب و باثبات در اقتصاد و دنیای کسب و کار هستند اما وظیفه ی اصلی را باید به عهده ی بخش خصوصی گذاشت.

کارآفرینی فرآیند توسعه ی کسب و کاری است که با یک ایده ی نوپا و از صفر شروع به عمل می کند و این ایده را به مرحله ی اجرایی می رساند تا به یک کسب و کار سودده تبدیل شود و این روند همواره توام با پذیرش ریسک هایی در زمینه های مختلف است و در نهایت به معرفی یک محصول و یا نوعی خدمت جدید به جامعه منتهی می شود تعریف این مفهوم بسیار ساده است ولی در عین حال، پیاده سازی آن به همان اندازه می تواند مشکل باشد.

بر اساس آنچه بیان شد، روشن می‌شود که در شرایط کنونی که کشور با بحران بیکاری دانش‌آموختگان و محدودیت منابع مواجه است، باید طرح‌های اشتغال‌زایی با هزینه کمتر و کارآمدی بیشتر در اولویت قرار گیرد. یکی از این طرح‌ها، توسعه کسب‌وکارهای نوپا و نوآورانه یا همان استارت‌آپ‌ها است.

در همین زمینه سهیلا جلودار زاده نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: چیزی که مسلم است و یکی از درگیری های دولت به حساب می آید پایین آمدن سطح کیفی نیروهای مشغول به کار است و این کمبود مهارت مشکلی اساسی است که افق روشنی را برای آینده مشخص نمی کند.

او تصریح کرد: نمایندگان مجلس همواره در نظر دارند که منابع مالی مناسبی را در جهت اشتغال تدارک ببینند و اطلاعات مربوط به سازوکارها و ساختارها بدست آورد ولی این امر اجرا نمی شود پس بهتر است کسانی که الان در مرحله ی اشتغال به کار هستند برای خودشان فکری بکنند چون کارآفرینی در بین کشورهایی که نیروهای تحصیلکرده ی زیادی دارد یک جریان قطعی است که بوجود می آید و شکل می گیرد.

نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود:نیروهای تحصیل کرده تمایل دارند در حوزه ی علاقه مندی های خودشان مشغول به کار شوند و دولت ها متناسب با نیازهای خود فرصت شغلی ایجاد می کنند در نتیجه برای اینکه این تضاد حل و مشکل برطرف شود لازم است نیروهایی که تحصیلات کافی دارند، خودشان اقدام به کارآفرینی کنند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: استارتاپ یکی از پدیده هایی است که در این قرن شکل گرفته و افراد با دانش عمومی، برای ایجاد کار و شغل تلاش می کنند و امروزه در دانشگاه های تراز اول کشور همچون دانشگاه تهران، شریف و صنعتی امیر کبیر دانشکده ی کار آفرینی تاسیس شده است که نیاز کارآفرین متخصص، را در کشور ما تأمین می کنند در نتیجه برخی باید از افکار نامربوط دست بردارند و مسأله ی استارتاپ ها را جدی بگیرند و اجازه دهند ایده ها مسیر خلاق خود را طی کند و تبدیل به تولید شود.

جلودارزاده افزود: افرادی که می خواهند برای خود کار ایجاد کنند باید در صورت موفقیت و تجاری سازی ایده، حمایت شوند چون مسئله ی بیکاری امروز به صورتی است که همه باید به صورت خودجوش کمک کنند چون در جامعه ی روستایی اقدامات مناسبی انجام شده است و در برخی روستاها گلیم هایی بافته می شود که می توانند در حد جهانی برندسازی شوند وقتی جوانان روستایی می توانند برند ساز باشند قطعا تحصیل کرده ها و نخبه ها می توانند هم خود اشتغالی کنند و هم بصورت گسترده به یک کارآفرین تبدیل شوند.

جلودار زاده گفت: ما هم در ارتباط با اشتغال فردی و هم در ارتباط با اشتغال گروهی امکاناتی داریم که در تعاونی ها صورت می گیرد و دولت 5/1 میلیارد دلاری که برای این بخش در نظر گرفته هنوز واریز نکرده است که این اعتبار بیشتر در بخش روستایی تخصیص یافته است و باید به صورت خوشه ای کار شود که جوانان روستا برای استغالزایی کوچک و متوسط، از نظر مالی نیازمند کمک هایی هستند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای و حتی دانشگاه های علمی کاربردی، مهارتی که یک نیروی کار برای شاغل شدن نیاز دارد را، آموزش نمی دهند و باید مشاغلی که برای کشور سرمایه آور هستند را گسترش دهیم.

او افزود: صنعت پوشاک بیشترین میزان واردات را به کشور ما تحمیل کرده است، چون دو خلأ در صنعت پوشاک وجود دارد مسئله ی اول طراحان هستند که نمی توانند مد لباس را طراحی کنند و مسئله ی دوم کمبود نیروی کار ماهر است و تمام نیروهای کاری در صنعت پوشاک مهاجرت کردند چون دستمزد در ترکیه 4 برابر ایران است.

نماینده ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله ی تکنولوژی دست یافتنی است و امروز که تحریم ها برداشته شده می توان از تکنولوژی دیگر کشورها استفاده کرد.

در سال‌های اخیر شاهد رشد استارت‌آپ‌هایی در کشورمان بوده‌ایم که توانسته‌اند برای بیش از هزار نفر اشتغال‌زایی داشته باشند. البته انتظار نمی‌رود همه استارت‌آپ‌ها پس از چند سال دارای چند هزار نفر نیرو باشند، اما فراگیر‌شدن فعالیت استارت‌آپی و کسب‌وکارهای کوچک نوآورانه، می‌تواند ضمن زمینه‌سازی برای رشد و پیشرفت فرهنگ کارآفرینی، به رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی و در نهایت کاهش بیکاری منجر شود.

403

کد خبر: 850286

وب گردی

وب گردی