جدایی از توافقنامه پاریس یعنی  افزایش گازهای گلخانه ای /گره تغییرات اقلیمی  آب و هوا کجاست؟

24 اکتبر با روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی(International Day of Climate Action) است در این روز بسیاری از افراد تلاش می کنند میزان دی‌اکسیدکربن را در همه نقاط کاهش دهند.در چنین روزی همه افراد از کودکان تا بزرگسالان در تمامی نقاط جهان با اقدامات مختلفی مانند کاشتن درخت، کوه پیمایی و ... عدد 350 را بر همه جا حک می کنند و از این طریق از افراد مربوطه می خواهند تا اقدامات مناسبی جهت کاهش سطح دی اکسید کربن تا کمتر از 350 انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،تغییرات اقلیمی مقوله ای است که در دنیای کنونی اهمیتی کمتر از مسایل اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی ندارد و سرعت تغییر زیاد شرایط آب و هوایی در سال های اخیر دانشمندان و مجمع بین المللی تغییرات آب و هوایی را نگران کرده است.

دکترسید محمد زمان دریاباری -رئیس هیات امنای موسسه حامیان طبیعت در مصاحبه اختصاصی به خبرنگار ایسکانیوز گفت:مهم ترین نکته در تغییرات اقلیمی موضوع گاز های گلخانه ای است و این موضوع از گذشته مورد توجه کشور ها قرار گرفته است و در کنداکتور تغییرات اقلیمی 32 کشور مکلف شدند در خصوص کاهش گازهای گل خانه ای برای حفاظت از محیط زیست و مبارزه با آلودگی با تاکید بر اصل توسعه پایدار همت کنند.

وی افزود:در سال 2015 در توافق نامه پاریس که مصادف با یازدهمین پیمان کیوتو بود تمام ملتها برای به دست آوردن یک توافقنامه و قراردادی جهانی جمع شدند تا برای تغییرات اخیر آب و هوایی جهان تدابیری بیاندیشند. قرار است این توافقنامه از سال 2020 به حل مسایل مرتبط با تعدیل،تامین بودجه و سازگاری با بحران انتشار گازهای گلخانه ای بپردازد اما این تلاش ها به دلیل کارشکنی های امریکا و مخالفت کشورهایی که در صنعت پیشرفت داشته اند به نتیجه ای نرسید.

دریاباری گفت:به موجب توافق نامه پاریس مصوب شد دولتها تلاش کنند تا میزان گازهای گلخانه ای که ناشی از فعالیت های صنعتی است و منجر به آلودگی هوا می شود و اصل توسعه پایدار رابه مخاطره می اندازد را کم کنند اما شاهد کارشکنی هایی هستیم که در سیاست دولت جدید امریکا اعمال می شود از جمله جدایی توافقنامه پاریس و نتیجه آن این است که ما همچنان مشکل گازهای گلخانه ای را خواهیم داشت.

این حامی طبیعت بیان کرد: کشورها باید بر اساس دستاوردهای علمی، بتوانـند با ایجاد تعادل میان منابع انسانی تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای، تولید آنها را تا نیمه‌ دوم قرن جاری، کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه این به معنای قطع کامل تولید گازهای گلخانه ای نیست ادامه داد:کشورها باید آنقدر روند تولید گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند تا به وسیله‌ روندهای طبیعی متعادل شده و یا تکنولو‌ژی به گونه‌ای پیشرفت کند که امکان زدودن آنها از هوا ایجاد شود.

دریاباری تاکید کرد: کاش سازمان ملل متحد همانطور که در زمینه حقوق بشر به موضوعاتی مانند حقوق مدنی و سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی می پردازند به موضوعاتی مانند حقوق محیط زیست و حقوق همبستگی، صلح و داشتن محیطی به دور از آلاینده ها هم توجه کنند.

رئیس هیات امنای موسسه حامیان طبیعت افزود:سازمان ها و نهادهای مردم نهاد در داخل و کسانی که مقام مشورتی دارند باید در موضوع تغییرات اقلیمی فعالیت مثمر ثمرتری داشته و در امر توسعه کشور ها باید در بحث صنعت و تکنولوژی فعالیت کنند و حرکت رو به جلو داشته باشند اما سوال مهم این است که حقوق نسل آینده چه می شود؟

اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 850297

وب گردی

وب گردی