ایران و سوریه در عمق کنفرانس امنیتی خاورمیانه

در این کنفرانس که در یک کنیسه یهودی واقع در نیویورک برگزار شد علاوه بر ترکی فیصل، افرایم هالوی رئیس سابق موساد، تعدادی از افسران سابق ارتش اسرائیل، روزنامه نگاران و پژوهشگران اسرائیلی شرکت کردند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین ، ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه امنیتی عربستان در کنفرانس امنیتی خاورمیانه شرکت کرده است. این کنفرانس توسط انجمن سیاسی اسرائیلی در نیویورک برگزار شده است. از سویی دیگر در این کنفرانس افرایم هالوی رئیس سابق موساد و تعدادی از افسران سابق ارتش، روزنامه نگاران و پژوهشگران اسرائیلی و غربی نیز شرکت داشته اند.

ترکی فیصل رئیس سابق دستگاه امنیتی عربستان در کنفرانس امنیتی خاورمیانه که روز یکشنبه از سوی انجمن سیاسی اسرائیلی در نیویورک برگزار شد از تایید و حمایت سعودی برای نزدیکی به ترامپ جهت مبارزه با ایران خبر داد. وی تاکید کرد ریاض به پیگیری طرح صلح عربی با اسرائیل پایبند است.

از جمله افسران ارتش شرکت کننده در این کنفرانس سرتیپ اودی دیکل نایب رئیس مرکز تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل است که به عنوان رئیس اداره مذاکرات با فلسطینیان بوده و ماموریت های زیادی در ارتش در زمینه اطلاعاتی و برنامه ریزی های استراتژیک انجام داده است.

این کنفرانس به بررسی اوضاع سوریه و پرونده هسته ای ایران و روابط اسرائیل با کشورهای عربی همجوار و مذاکرات فلسطینی – اسرائیلی و همچنین جنگ علیه داعش اختصاص داشته است. در این کنفرانس مسئولان سعودی و اسرائیلی بودسخنرانی داشتند که بیشتر به ایران و سوریه و روند صلح تمرکز داشت. فیصل در سخنان خود گفت: با اموال یهودیان و عقل عرب ها هر چیزی ممکن است!

انجمن سیاسی اسرائیلی به نقل از فصیل اعلام کرد: وی تاکید کرد سعودی طرح صلح عربی را پیگیری خواهد کرد اما این مساله به پایبندی اسرائیل نیاز دارد.

فیصل با اشاره به موضع گیری های آمریکا در منطقه گفت: سیاست آمریکا باید شفاف شود، اگر سیاست های آمریکا شفاف شود هم پیمانان آمریکا با آن همکاری خواهند کرد.

وی با اشاره به توافق آشتی ملی فلسطینی گفت: مساله جدید در این توافق در جزئیات آن نهفته است به ویژه موضوع بازگشت رهبران جنبش فتح به غزه!

این مسئول سعودی ضمن حمله به حزب الله لبنان مدعی شد: داعش و حزب الله وسیله ای اهداف سیاسی مشترکی دارند.

رئیس سابق دستگاه امنیتی سعودی در خصوص توافق هسته ای ایران تاکید کرد: موافقان این توافق افقی روشن برای آینده ترسیم کرده اند اما آن را توضیح نداده اند.

فیصل در حاشیه این کنفرانس در مصاحبه ای با پایگاه خبری اسرائیلی i24 NEWS نیز تاکید کرد: ملک سلمان پس از سخنرانی ترامپ درباره توافق هسته ای ایران سخنرانی نمود و در آن از موافقت با مسائل مطرح شده از سوی ترامپ خبر داد. این هماهنگی تنها در خصوص خطر احتمالی دستیابی ایران به سلاح اتمی نیست بلکه درباره سیاست های ماجراجویانه ایران و دخالت در کشورهای عربی نیز می باشد.

اسرائیل بیش از پیش به سوریه خواهد پرداخت/ هر لرزه ای در دمشق تمام منطقه را می لرزاند

اودی دیکل همچنین اظهار داشت: اسرائیل در آینده بیشتر به سوریه خواهد پرداخت تا از تسلط ایران بر منطقه جلوگیری کند. وی در ادامه با اذعان به توانمندی های سردار سلیمانی گفت: وی در کل منطقه حضور دارد.

دیکل در انتقاد به سیاست خارجی آمریکا گفت: آمربکا حضور خاصی درسوریه ندارد.

رئیس سابق موساد نیز گفت: اسرائیل نابود نمی شود و اولویت ما در ادامه درگیری و جنگ تا زمانی غیر معین نخواهد بود.

هالوی در خصوص وضعیت سوریه گفت: اگر لزره ای در دمشق اتفاق افتد تمام منطقه آن را احساس می کنند. سوریه تنها یک کشور در خاورمیانه نیست بلکه مرکز اسلام و قومیت عربی است.

وی با اشاره به لزوم مذاکره با تروریست ها به عنوان جزیی از ابزار دیپلماتیک افزود: باید حرف آنها را شنید و برای تاثیر بر مردم باید با آنها گفتگو کرد. ما هیچ گزینه ای نداریم جز اینکه به دنبال راهی برای زندگی با همسایگانمان باشیم، ما باید قبول کنیم که آنها هم وجود دارند.

کد خبر: 850312

وب گردی

وب گردی