مجتهد زاده:  نیازی  به دلداری اروپا نداریم/ ضرر کننده لغو برجام اروپا است

یک استاد دانشگاه تهران گفت: اگر آمریکا می خواهد برجام را لغو کند هیچ اشکالی ندارد ما از این موضوع استقبال خواهیم کرد؛ ضرر کننده لغو برجام ایران نیست بلکه اتحادیه اروپاست،

پیروز مجتهد زاده کارشناس مسائل و مطالعات سیاسی و استاد دانشگاه تهران، با ارزیابی نقش اروپا در منازعات اخیر ایران و آمریکا در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز اظهار داشت: نقش اروپا همانی است که در جریان مذاکرات مشخص شد؛ چنان که نقش هر یک از طرف ها در جریان این مذاکرات کاملا مشخص شد، اروپا تصمیم گیری کرد به جای این که با 2 نماینده خود در مذاکرات جداگانه صحبت کند، به وسیله سخنگوی اتحادیه اروپا خانم موگرینی مواضع خود را اعلام کند.

وی افزود: مواضع اروپا تا حال حاضر مواضع روشنی بوده است و آن مواضع را حفظ کرده و تعهدات خود را نسبت به برجام اجرا کرده اند؛ به طور نانوشته قرار بر این شد که چین و روسیه نیز جداگانه چیزی نگویند و خانم موگرینی به نمایندگی آن دو کشور نیز سخن بگوید؛ پس در عمل آن چیزی که ما پیش روی خود داریم دو قدرت است، یکی آمریکا و آن دیگری اروپا است.

مجتهد زاده ادامه داد: اروپا تا بدین لحظه از مواضع درست ایران دفاع کرده است؛ اما انتظار این بوده است هنگامی که خانم موگرینی به نمایندگی از 5 کشور سخن گفته و به ایران می گوید نگران خروج آمریکا از برجام نباشید، این موضوع را به آمریکا اثبات کنید و نه به ایران.

این کارشناس با انتقاد از دستگاه دیپلماسی کشور تصریح کرد: خرده گیری بنده به دستگاه دیپلماسی خودمان است؛ هر زمان که در طول این 2 سال آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام توجه نکرد و به نوعی پشت پا به آن ها زد، آقای ظریف گفت بنده با خانم موگرینی صحبت کرده ام و او گفته است که این توافق 5جانبه است و آمریکا نمی تواند به تنهایی روی آن اثر داشته باشد! این به نوعی دلداری دادن به ما تلقی می شود.

وی اظهار داشت: پیام بنده به خانم موگرینی این است که شما به عنوان سخنگوی اتحادیه اروپا بعد چندین دفعه گوشزد کردن به مقامات آمریکایی و عدم توجه آن ها، باید شورایی فوق العاده از نمایندگان 1+5 تشکیل دهید و این موضوع را مطرح کنید که آمریکا به تعهدات خود در قبال برجام عمل نکرده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان این که اگر آمریکا برجام را لغو کند به نفع ما خواهد بود خاطر نشان کرد: با لغو برجام از سوی آمریکا، ما تعهدات خودمان در قبال این توافق را اجرا نخواهیم کرد و دستمان باز است تا غنی سازی اورانیم را دوباره تا سقف 20 درصد از سر بگیریم.

مجتهد زاده تاکید داشت: مسئله ما با آمریکا عدم لغو برخی تحریم ها مانند تحریم های بانکی است؛ کشورهای اروپایی هر اندازه قرارداد با کشور ما ببندند سرمایه ای منتقل نخواهد شد زیرا که بانکی وجود ندارد تا این سرمایه را انتقال دهد؛ خانم موگرینی با ذکر این موضوع که آمریکا نمی تواند یک طرفه برجام را لغو کند کافی نخواهد بود بلکه باید اقدامی عملی صورت بگیرد.

این کارشناس با تاکید بر این که نیازی به دلداری اروپا درباره برجام نداریم اضافه کرد: اگر آمریکا می خواهد برجام را لغو کند هیچ اشکالی ندارد ما از این موضوع استقبال خواهیم کرد؛ ضرر کننده لغو برجام ایران نیست بلکه اتحادیه اروپاست، اگر اروپا به دنبال عدم لغو برجام است باید تدابیری اتخاذ کند تا رئیس جمهور آمریکا دست از اقدامات نابخردانه خود بردارد.

وی در پایان گفت: اگر به گفته مقامات اروپایی برجام بخشی از یک قطعنامه سازمان ملل متحد است؛ لاجرم اگر به این شکل است چه کسی باید به ترامپ یادآوری بکند که خراب کاری در یک قطعنامه بین المللی عین یاغی گری است؟! این را ما باید بگوییم و یا خانم موگرینی؟ آن چه ما باید به خانم موگرینی بگوییم این است که مسئول تمام خراب کاری های آمریکا شما هستید در صورتی که اقدامات مخاطره آمیز آمریکا را به نحوی پایان ندهید.

302

کد خبر: 850492

وب گردی

وب گردی