رکود حاکم بر بازار صنعت برق/ باید سرمایه‌گذاری در بخش آرندی صنعت افرایش یابد

مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، با اشاره به پایین بودن سهم آرندی در صنعت برق گفت: در سال اخیر به طور کلی اقتصاد صنعت برق با رکود مواجه بود سرمایه گذاری به مراتب نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

علیرضا اسدی مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب و فناوری پژوهشگاه نیرو، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ گفت: مهمترین کاری که در سال گذشته ارائه شده بسته حمایتی برای توسعه آرندی و فعالیتهای نوآورانه در بخش خصوصی صنعت برق طراحی و تصویب و به اجرا رسید این بسته حمایتی در مراحل مختلف آرندی و نوآوری به شرکتهای برق کمک می کند که ریسک ها را در مرحله تحقیق و توسعه و تجاری سازی به حداقل برساند تا با ترغیب شرکت ها فعالیت های تحقیق و توسعه را افزایش دهند.
او تصریح کرد: واقعیت این است سهم آرندی در صنعت برق خیلی پایین است بنابر مرکز آمار ایران میزان ارزش آرندی از ارزش افزوده صنعت برق کمتر از نیم دهم درصد است.
اسدی به دلیل عمده پایین بودن سهم آرندی اشاره کرد و افزود: در سال اخیر به طور کلی اقتصاد صنعت برق با رکود مواجه بود سرمایه گذاری به مراتب نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. همچنین زیرساخت های مناسب برای فعالیت های تحقیق و توسعه و اقتصاد فناوری کشور فراهم نبوده است. به اصطلاح زیست بوم و اکوسیستم مناسبی از نظر قوانین و مقررات نبوده در نتیجه شرکتهای صنعت برق عمدتا از مدلهایی ساده اقتصاد فناوری استفاده کردند و تمایل کمتری برای ریسک کردن در حوزه آرندی دارند. بنابراین با همان کیفیتی که محصول را تولید می کنند به نوعی توانستند دست به رقابت بزنند.
اسدی ادامه داد: هم اکنون رقابت در بین فعالان بیشتر شده و هم بنگاههای خارجی به بازار ایران ورود کردند به همین خاطر شرکت‌های برقی مجبور هستند به سمت صادرات حرکت کنند.
مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو افزود: صنعت برق یک صنعت نسبتا جز صنایع های تک یا با تکنولوژی بالاست. ارزش هر یک کیلو گرم در صادرات به طور متوسط دو دلار است اما همین شاخص برای صنعت برق ۸ دلار است و این امر بیانگر این است مواد خام در صنعت صادر نمی کنیم.
اسدی ادامه داد: برای اینکه بتوان مزیت رقابتی در صنعت برق را چه در بازار داخلی و خارجی حفظ یا ارتقا داد چاره ای جز تغییر فناوری نیست. بنابراین برای توسعه محصولات نیاز به سرمایه گذاری است.
اسدی گفت: معمولا در دنیا تا ۴۰ درصد هزینه های آرندی را دولت انجام می دهد در همین زمینه بسته حمایتی مختلفی را در یک چارچوبی فراهم کرده تا با مشارکت پژوهشگاه نیرو به عنوان مدیریت تحقیقات و نوآوری بتوان علاوه بر تحقیقات مشترک، سرمایه گذاری خطرپذیر را انجام داد. اصولا کار آرندی کار پرریسکی است احتمال شکست آن بالاست معمولا به راحتی سرمایه گذاری انجام نمی شود.
او خاطرنشان کرد: پژوهشگاه نیرو در همین راستا مذاکراتی را با شرکتهای داخلی و خارجی انجام داده است.

مدیر دفتر تجاری سازی و اکتساب فناوری پژوهشگاه نیرو، با اشاره به پایین بودن سهم آرندی در صنعت برق گفت: در سال اخیر به طور کلی اقتصاد صنعت برق با رکود مواجه بود سرمایه گذاری به مراتب نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است. همچنین زیرساخت های مناسب برای فعالیت های تحقیق و توسعه و اقتصاد فناوری کشور فراهم نبوده است.
403

کد خبر: 850572

وب گردی

وب گردی