مسمومیت‌های غذایی جدی گرفته شود

 کارشناس بهداشت مواد غذایی هشدار داد:برخی از مسمومیت‌های غذایی کشنده است، شهروندان مسمومیت‌های غذایی را جدی بگیرند.

به گزارش ایسکانیوز، مهندس حسین عبدالعزیزی، کارشناس مواد غذایی در زمینه راه های پیشگیری از مسمومیت غذایی گفت: غذاهای مسموم کننده ممکن است بو و یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند.

وی ادامه داد: مسمومیت غذایی می تواند در اثر آلودگی غذا با مواد افزودنی، فلزات سنگینی همچون سرب، آرسنیک، جیوه و کادمیوم، باقیمانده سموم دفع آفات نباتی و سایر مواد سمی که در مراحل تولید، نگهداری و فرآوری غذا تولید می شود، ماده سمی خطرناکی بنام نیتروزامین و آفلاتوکسین ایجاد کند.

مهندس عبدالعزیزی گفت: با وجودی که بیشتر مسمومیت های غذایی معمولا در مدت 24 ساعت برطرف می شوند؛ اما برخی از آنها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می تواند کشنده باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه باکتری های مختلفی می توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند، افزود: بیشتر نشانه های ایجاد شده در اثر مسمومیت غذایی مشابه عفونت های ویروسی دستگاه گوارش هستند، بنابراین شناسایی ویروس های ایجاد کننده مسمومیت های غذایی، بدون کشت مدفوع غیر ممکن است.

این کارشناس تاکید کرد: غذاهای باقیمانده حتما می بایست در یخچال نگه داری شود و در صورت عدم دسترسی به یخچال، یخدان و فریز از مصرف دوباره غذایی که بیش از 2 ساعت از پخت آن می گذرد باید پرهیز کرد.

این کارشناس مواد غذایی تصریح کرد: در صورت استفاده از غذاهای کنسرو شده در هنگام سفر، با جوشاندن 20 دقیقه از مسمومیت کشنده بوتولیسم پیشگیری می شود.

عبدالعزیزی ادامه داد: هرگز غذاهای پخته شده را بیش از دو ساعت در دمای محیط رها نکنید و برای دوباره گرم کردن غذاهای باقی مانده، آنها را تا 74 درجه سانتی گراد گرما دهید تا غذا بخار کند و همچنین غذاهای بیش از دو روز باقی مانده را مصرف نکنید.

کارشناس بهداشت مواد غذایی اظهار کرد: در حد امکان غذا را شخصا آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری های نامطمن و یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خورداری شود و در صورت استفاده از غذا در رستوران های بین راه، غذا را به صورت کاملا داغ و یا کاملا سرد مصرف کنید.

مهندس عبدالعزیزی گفت: علائم و نشانه های برخی مسمومیت های غذایی با تاخیر ظاهر می شود و ممکن است 12 تا 24 ساعت پس از مصرف غذای آلوده در فرد مسموم بروز کند.

عبدالعزیزی گفت: سردرد، تب، خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال شدید، کم شدن آب بدن و ضعف و سردرد از جمله علائم مسمومیت است.

وی ادامه داد: در هنگام سفر از حمل گوشت و تخم مرغ خام و فرآورده های لبنی با ماندگاری کوتاه مدت خودداری شود چون به سرعت دچار فساد می شوند.

کارشناس موادغذایی خاطرنشان کرد: اگر ماده غذایی دارای ظاهر یا بوی ناخوشایندی باشد به هیچ عنوان آن را نچشید.

مهندس عبدالعزیزی در پایان گفت: در هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگهداری آن که بر روی برچسب بسته بندی غذا نوشته شده دقت شود.

701

کد خبر: 850902

وب گردی

وب گردی