چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد و ما از غنی سازی ۲۰ درصد هم باز مانده ایم

رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه قرار بود هم چرخ سانتریفیوژ‌ها و هم چرخ زندگی مردم بچرخد متذکر شد: متاسفانه چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد و ما از غنی سازی ۲۰ درصد هم باز مانده ایم.

مهدی چمران ظهر امروز در همایشی با عنوان اسرائیل جدید که در دانشگاه پیام نور مشهد توسط انجمن اسلامی دانشجویان برگزار شد به بررسی حوادث اخیر منطقه پرداخت و گفت: ابتدا باید شرایط بین المللی را بررسی کنیم که با بررسی این شرایط می‌بینیم بعد از برجام برنامه خیلی تند و تیزی برای کشور ما برنامه ریزی کرده اند.

وی افزود: متاسفانه ایران برجام را هل‌هلکی اجرایی کرد در صورتی که می‌توانست این را بهتر تنظیم کند.

رئیس سابق شورای شهر تهران بیان کرد: ایران بلافاصله و حتی در برخی موارد زودتر به تعهدات خود در برجام عمل می‌کرد، اما در مقابل امریکا خیلی کم و نزدیک به هیچ انجام داد.

مشاور فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا با اشاره به اینکه امریکا از آنچه در برجام پیش آمده راضی نیست بیان کرد: آن‌ها می‌خواستند از طریق برجام از نفوذ ایران در منطقه و دنیا جلوگیری کنند به خاطر همین به تعهدات برجامی خود عمل نکردند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قرار بود هم چرخ سانتریفیوژ‌ها و هم چرخ زندگی مردم بچرخد متذکر شد: متاسفانه چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد و ما از غنی سازی ۲۰ درصد هم باز مانده ایم.

چمران تصریح کرد: امریکا به خاطر اینکه قدرت ایران در منطقه بیشتر شده بود داعش را به وجود آورد، چون می‌خواست با این کار حکومت ایران را مهار کند و بعد به داخل نفوذ کند تا آرامش را به هم بریزد که این خبر با همت عده زیادی از مردم، نیروهای داوطلب و مدافعین حرم و ابتکار عمل نیروهای مسلح برطرف شد.

رئیس سابق شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: آنچه امریکایی‌ها می‌خواستند عملیاتی نشد و به خاطر همین دبه می‌کنند مادر تحریم‌ها را تنظیم کرده اند که قطعا کنگره آن را تصویب می‌کند و در این صورت است که این تحریم‌ها اجرایی خواهد شد.

وی گفت: در مادر تحریم‌ها سازمان‌ها و دستگاه‌ها را تحریم نمی‌کنند بلکه افراد مرتبط به این سازمان‌ها و دستگاه‌ها را تحریم می‌کنند که این نتایج زیان بار بیشتری به همراه دارد.

چمران افزود: آن چهره‌ای که از ترامپ نشان می‌دهند ساختگی است او همین طور یلخی و بی برنامه کار نمی‌کند بلکه بهترین سازمان‌ها در امریکا فکر می‌کنند و برای او برنامه درست می‌کنند.

رئیس سابق شورای شهر تهران بیان کرد: امریکایی‌ها دنبال جنگ نظامی نیستند، چون از جنگ در افغانستان نتیجه‌ای به دست نیاورده اند در جنگ یمن هم به صورت غیرمستقیم دخالت دارند بلکه می‌خواهند از سلاح تحریم بر علیه ایران استفاده کنند با این روش مهار کشورمان را تنگ‌تر می‌کنند و در نتیجه کنترل بیشتری بر ما دارند. امریکا قصد دارد برجام و با طرح برجام ۲ و ۳ محدودیت موشکی برای ما ایجاد کند که این خلاف عرف بین المللی و برجام است دیدند در منطقه داعش در هم پیچیده است اقلیم کردستان عراق را مطرح کردند.

وی متذکر شد: جدایی اقلیم کردستان عراق یک استخوان لای زخم است که از جنگ جهانی دوم بنای آن را گذاشته بودند و با طرح دوباره آن می‌رفت که جنگ دیگری پیش آید، اما با اقدامات هوشمندانه دولت عراق در گرفتن چاه‌های کرکوک و ارتباط خوب دولت عراق، ترکیه و ایران این اقدام هم به جایی نرسید.

چمران خاطر نشان کرد: شرایطی پیش آمده در خصوص اقلیم کردستان عراق که بارزانی در حال تعویض است و نقشه امریکا، انگلیس و اسرائیل به جایی نرسید طوری که امریکایی‌ها خودشان را از این موضوع کنار کشیدند و تنها اسرائیل است که از آن‌ها حمایت می‌کند.

چمران تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای هم در داخل کشور خودمان با موضوع اقلیم کردستان عراق ساده لوحانه برخورد کردند و از آزادی این اقلیم از دولت عراق حمایت کردند استدلال این عده این بود که کردهای عراق را به کردهای ایران می‌چسبانیم که در این صورت استقلال و تمامیت ارضی عراق را از دست می‌دادیم و قدرت شیعیان هم به هم می‌خورد.

رئیس سابق شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود به تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه در داخل هنوز آمادگی تحریم‌ها به وجود نیامده است که باید این اتفاق بیفتد، اما جای امیدواری است که با اتفاقات برجام کسانی که وابسته به غرب و امریکا بودند متوجه شدند این کار درستی نیست.

وی افزود: سخنان ترامپ یک انسجام داخلی را به وجود آورد و برخی امریکا را به معنای واقعی شناختند.

مشاور فرهنگی ستاد فرماندهی کل قوا افزود: البته موفقیت اصلی که می‌خواستیم در برجام حاصل نشد، اما انسجام را به وجود اورد که این را باید در مقابله با دشمنانمان حفظ کنیم و نباید صحبت‌ها و انتقادات صحیحی که در خصوص برجام می‌شد را فراموش کنیم.

چمران بیان کرد: در شرایط فعلی امریکا می‌خواهد نشان بدهد در داخل ایران اختلاف نظر است و از این طریق ما را از نظر اعتقادی تهی کند.

رئیس سابق شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: ما از نظر حرکت‌های فرهنگی ضعیف هستیم و حرکت‌های ضد فرهنگی آن‌ها تاثیرات خودش را در داخل ایران داشته است نمونه بارز آن سقوط دو دختر اصفهانی است که این حادثه نشان هشدار برای جامعه می‌باشد که ما به چه سمتی در حال حرکت هستیم.

وی تاکید کرد: بنابراین باید از نظر فرهنگی به پیش برویم، چون امریکا می‌خواهد سازمان رای در ایران به وجود آورد و براساس این سازمان انقلاب را مهار کند و آن چه که خودش می‌خواهد را به وجود آورد، چیزی که ظاهرش اسلامی باشد.

رئیس سابق شورای شهر متذکر شد: داعشی‌ها از مغز و ماهیت اسلام بویی نبرده اند و نمی‌خواستند مسائل اسلامی را اجرا کنند، چون به نفعشان نبود امریکایی‌ها در نظر داشتند برای ایران هم چنین تفکری ایجاد کنند که ظاهری اسلامی داشته باشد و متاسفانه عده‌ای در داخل این امر را به شدت دنبال می‌کنند.

چمران گفت: چنانچه ایران از اعتقادات خود تهی شود امریکایی‌ها دیگر از آن هراسی نخواهند داشت در صورتی که امروز با وجود جمعیت کمتر از ما می‌ترسند در حالی که سلاح‌های نظامی ما قابل مقایسه با سلاح‌های نظامی آنان نیست.

رئیس سابق شورای شهر تهران بیان کرد: چیزی که ما را برتری می‌دهد تقابل درونی است و امریکایی‌ها اصرار دارند که در بین راه دو قطبی ایجاد کنند.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: در مقابل امریکا چنانچه دم از سازش بزنیم همه چیز خود را از دست خواهیم داد و دولت‌ها باید در خصوص شرایط کشور صریح باشند متاسفانه دولت‌ها برای انتخاب شدن در دوره‌های بعدی شرایط واقعی را نمی‌گویند.

منبع: دانشجو

303

کد خبر: 851008

وب گردی

وب گردی