توان موشکی ایران در حوزه برجام قرار ندارد

سفیر ایران در انگلیس طی سخنانی در پارلمان این کشور ضمن انتقاد از مواضع ضد ایرانی و ضد برجامی دونالد ترامپ گفت: برجام مستحکم تر از آن است که دولت آمریکا بتواند با تداوم آن مخالفت کند.

به گزارش ایسکانیوز، حمید بعیدی نژاد که شامگاه سه ‌شنبه (دیشب) در نشستی با موضوع «آینده توافق هسته‌ای ایران» سخنرانی می ‌کرد، آمریکا را به کارشکنی یک دستاورد مهم جهانی متهم کرد و گفت: مشکل محوری در ایالات ‌متحده آمریکا همواره این بوده که مسئولان این کشور هیچ‌گاه نخواسته‌اند با واقعیات کنار بیایند و لذا انقلاب اسلامی، دولت ایران و خواسته‌های مردم ایران را به رسمیت نشناخته‌اند و متأسفانه این طرز تفکر همچنان در کاخ سفید جاری است.

وی افزود: مذاکرات هسته‌ای میان ایران و دیگر قدرت‌های جهانی، به دلیل این درک بین طرف‌های مذاکرات به وجود آمد که مناقشه هسته‌ای خطری است که صلح و ثبات منطقه ‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند و برای از میان بردن ریشه‌های این چالش مهم، باید راه ‌حلی دیپلماتیک برای بحث هسته‌ای را سامان دهیم و برهمین مبنا بود که زمانی که مذاکرات هسته‌ای آغاز شد، تفاهم شد که تنها در رابطه با مسائل هسته‌ای (و نه مشکلات منطقه‌ای و یا حقوق بشری و یا تروریسم) مذاکره کنیم. اما اکنون دولت ترامپ بدون توجه به سابقه و محتوای مذاکرات، باز بر این برداشت غلط اصرار می‌ورزد که انتظار بوده است که با اجرای برجام، ایران توان موشکی خود را توسعه ندهد و به نفوذ منطقه‌ای خود پایان دهد. اینها واقعیت ندارند و اصلاً این موضوعات در حوزه‌ توافقات برجام قرار نداشتند.

بعیدی نژاد افزود: مسئله این است که آقای ترامپ به جای لفاظی ها علیه برجام، اگر به مذاکره‌کنندگان کشور خودش هم اعتماد ندارد، فقط کافی است از دوستان و متحدان خود در مورد دامنه برجام سوال کند که زمانی که مذاکرات آغاز شد، چه تعریفی از دامنه و هدف مذاکرات صورت گرفت. اما واقعاً موضوع این نیست که دولت آمریکا این مسائل را نداند که برجام برای حل مسئله هسته‌ای بود، بلکه متأسفانه ما با شرایطی مواجه هستیم که دولت آمریکا مانند یک دولت سرکش تمامی اصول مورد توافق در طول دو سال مذاکره را به کنار گذاشته است و حتی با تحریف هدف مذاکرات فقط به تخریب توافقی می‌اندیشد که به علت حمایت شورای امنیت، تا این حد پایه‌های استواری دارد.

سفیر ایران ادامه داد، رفتار امروز آمریکا در قبال برجام، تایید می‌کند که 'اگر دولت آمریکا امروز در باره موضوعی با طرف یا طرف‌هایی توافق کند، دولت بعدی می‌تواند آن توافق را لغو کند' و این مساله جای تأسف و مغایر قوانین بین‌المللی است.

وی بابیان اینکه اصول مسلم حقوق بین‌المللی ناظر بر تداوم تصمیم دولت‌هاست، گفت: ما امروز رفتار خلاف این اصل مسلم حقوقی را توسط دولتی شاهد هستیم که در کار روزانه‌اش دائماً با سایر دولت‌ها در تعامل است.

بعیدی نژاد با طرح این سؤال که سایر کشورها چطور قادر خواهند بود با آمریکا توافق کنند، افزود: اینکه کشورها نتوانند اطمینان کنند که آنچه امروز با دولت ترامپ توافق می‌کنند توسط دولت بعدی آمریکا مورد تایید قرار گیرد، این به یک هرج ‌و مرج در روابط کشورها و در مذاکرات آنها با آمریکا تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی آمریکا چطور انتظار دارد با کره شمالی وارد مذاکره و توافق شود.

سفیر ایران در انگلستان در ادامه، به آخرین اظهارات دونالد ترامپ علیه ایران اشاره کرد و گفت که دو نکته در سخنان وی مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفت. اول اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتش مکررا ایران و دولت ایران را مورد خطاب قرارداد اما در سخنان خود همواره اصرار داشت که از لفظ «رژیم ایران» استفاده کند، گفت: این بدین معناست که او به‌صراحت می‌خواهد بگوید که حتی دولت ایران را به رسمیت نمی‌شناسد.

سفیر ایران اضافه کرد، متأسفانه این طرز تفکر کماکان در بین نیروهای افراطی تازه به قدرت رسیده در کاخ سفید وجود دارد که آنها همچنان در رویای تغییر حکومت در ایران هستند و سیاست اعلام‌شده ترامپ نیز بر اساس همان تفکر تبیین ‌شده است. اینها بقدری از واقعیت به دور هستند که واقعیت انقلاب عظیم یک ملت را نادیده می‌گیرند و احمقانه این خیال را در سر می‌پرورانند که تحولات را به عقب برگردانند. اما آنها خیلی کوچک‌ر از آن هستند که بتوانند با اراده یک ملت بزرگ تاریخ‌ساز مقابله کنند.

بعیدی نژاد نکته دوم را چنین ذکر کرد که ترامپ در سخنانش 'ملت ایران' را تروریسم خواند و افزود: چطور ممکن است که رئیس‌جمهوری یک کشور به خود اجازه دهد که نه یک دولت بلکه یک ملت را تروریست بخواند. این توهینی آشکار و بی‌سابقه به ملت ایران است که تا ‌حال سابقه نداشته است. متأسفانه سیاست‌گذاران کاخ سفید با واقعیت‌های ایران ناآشنا هستند و سیاستی را که مدت‌ها شکست‌خورده بازهم در پیش‌ گرفته‌اند.

وی تصریح کرد که واشنگتن باید از اقدامات بیهوده‌ای که چند دهه آنها را به آزمایش گذاشته و در همه آنها نیز شکست‌ خورده است، دست بردارد و بپذیرد که امکان مقابله با اراده‌ی ملت ایران را ندارد.

بعیدی نژاد در پاسخ به سؤالی در باره انتظار برخی دولت‌های غربی از ایران برای کمک به ثبات منطقه گفت که اینجا متأسفانه جای مدّعی و خوانده با هم عوض‌شده است. این ایران است که درباره مسائل منطقه چند دهه مجبور بوده است هزینه سنگین اشتباهات راهبردی و خصومتهای آشکار کشورهای غربی را بپردازد.

وی گفت: از زمان تجهیز نیروهای افراطی خارجی در افغانستان توسط آمریکا که به رشد القاعده انجامید، تا کمک‌های بی‌دریغ کشورهای غربی به صدام علیه ایران در طول جنگ تحمیلی هشت‌ساله، تا تهاجم بی‌برنامه‌ی متحدان به عراق که با انحلال ارتش به هرج‌ و مرج و کشتار داخلی مردم بی‌گناه در عراق انجامید تا حمایت و کمک به داعش که مانند یک دولت نفت صادر و از خارج نیروی نظامی استخدام می‌کرد و از طریق نظام بانکی بین‌المللی دریافت و پرداخت‌های خود را انجام می‌داد، این ایران بوده است که بهای سنگینی برای این خصومت‌ها پرداخت کرده است و الان هم پرداخت می‌کند.

بعیدی نژاد افزود: اگر ایران به دعوت کشورهای عراق و سوریه به کمک آن کشورها نمی‌شتافت، نه‌تنها بغداد و دمشق در دست تروریست‌ها قرار می‌گرفت، بلکه آنها برنامه داشتند سرزمین ایران را که در نقشه‌های موهوم خود جزو خراسان بزرگ می‌نامیدند به‌عنوان یکی از بزرگترین اهداف خود مورد تهدید قرار دهند.

وی گفت: وقت آن است که آمریکا و کشورهای غربی از دخالت‌های خود در منطقه دست ‌بردارند، کشورهایی که حضور آنها در منطقه فقط موجب دخالت و بی‌ثباتی بوده است.

سفیر ایران ادامه داد: ایران در خانه و در منطقه خود زندگی می‌کند و چیزی جز ثبات و صلح و امنیت نمی‌خواهد. ما می‌خواهیم مرزهای ما امن باشند و همسایگان ما در صلح و امنیت زندگی کنند. هر تنش و بی‌ثباتی در هر یک از کشورهای همسایه ایران تهدیدی بالقوه برای ثبات و امنیت در ایران است.

علاوه بر بعیدی نژاد، آلستر برت معاون خاورمیانه ای وزارت امور خارجه انگیس، جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس، سایمن گس سفیر پیشین انگلیس در تهران و مذاکره کننده ارشد انگلیس در مذاکرات هسته ای، «پیتر وست مکوت» سفیر پیشین انگلیس در واشنگتن و الی گرانمایه عضو اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا نیز در این نشست سخنرانی کردند.

منبع: مهر

کد خبر: 861219

وب گردی

وب گردی