ایران قرارداد جدید افزایش تولید اتیلن با فرانسه و آلمان امضا می‌کند

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با اشاره به برنامه افزایش 20 درصدی ظرفیت تولید اتیلن پتروشیمی جم، اعلام کرد: گفتگوها با لینده آلمان و تکنیپ فرانسه در آستانه توافق نهایی و امضای قرارداد قرار دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی سید حسن میرافضلی، در تشریح برنامه جدید افزایش ظرفیت تولید اتیلن پتروشیمی جم، گفت: هم اکنون با شرکت‌های لینده آلمان و تکنیپ فرانسه مذاکراتی را برای اجرای طرح افزایش ظرفیت تولید اتیلن پتروشیمی جم آغاز کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با اعلام اینکه این گفتگوها در آستانه توافق نهایی و امضای قرار داد همکاری قرار دارد، تصریح کرد: در صورت توافق و امضای قرارداد پیش بینی می‌شود ظرفیت تولید اتیلن پتروشیمی جم حدود 20 درصد نسبت به وضع موجود افزایش یابد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در شرایط فعلی ظرفیت تولید اتیلن پتروشیمی جم حدود یک میلیون و 200 هزار تن در سال است، اظهار داشت: 20 درصد افزایش تولید معادل حدود 200 هزار تن اتیلن در سال بوده که به ظرفیت تولید اتیلن صنعت پتروشیمی افزوده خواهد شد.
میرافضلی با یادآوری اینکه هنوز هزینه سرمایه گذاری اجرای این طرح نهایی نشده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می کنیم قرارداد افزایش ظرفیت تولید اتیلن پتروشیمی جم تا پایان امسال امضا شود.

هم اکنون ظرفیت تولید اتیلن ایران با احتساب راه اندازی واحدهای کوچک و بزرگی در مجتمع های پتروشیمی بندر امام، امیرکبیر، جم، مروارید، آریا ساسول، مارون، شازند، تبریز و کاویان به حدود هفت میلیون و 300 هزار تن رسیده است.

از سوی دیگر در حال حاضر مجوزهایی برای احداث پنج میلیون و 600 هزار تن ظرفیت جدید تولید اتیلن در قالب طرح‌های پتروشیمی الفین ایلام، کیان، بوشهر، گچساران، دشتستان، فیروزآباد و دهلران صادر شده است.

در شرایط فعلی شرکت‌های پتروشیمی جم، مارون، بندر امام، امیرکبیر، کاویان و آریا ساسول از مهمترین تولیدکنندگان اتیلن ایران به شمار می‌روند که تمامی این مجتمع‌ها با توجه به افزایش ظرفیت تولید اتان در عسلویه و ماهشهر مذاکراتی را با شرکت‌های بین‌المللی به منظور اجرای طرح های رفع گلوگاه‌های تولید و پروژه‌های توسعه‌ای به منظور افزایش ظرفیت تولید اتیلن آغاز کرده اند.

از سوی دیگر با افزایش ظرفیت تولید اتان در پارس جنوبی، به تدریج تراز عرضه و تقاضای خوراک اتان نه تنها به نقطه سر به سر می‌رسد بلکه پیش بینی می‌شود با بهره برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی در سال 1397 و راه اندازی طرح استحصال اتان فاز 12 پارس جنوبی و پتروشیمی بوشهر، ظرفیت تولید اتان کشور بیش از چهار میلیون و 850 هزار تن افزایش یابد.

در شرایط فعلی ظرفیت تولید اتان در پارس جنوبی حدود هفت میلیون و 600 هزار تن در سال که با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی این ظرفیت تا سال آینده از محدوده 12 میلیون و 400 هزار تن در سال عبور می‌کند که همسو با افزایش ظرفیت تولید اتان در پارس جنوبی، برنامه‌ریزی به منظور افزایش ظرفیت تولید اتیلن هم آغاز شده است.

402

کد خبر: 861222

وب گردی

وب گردی