تعرفه پایین دلیل کاهش بهره‌وری/تجهیزات فرسوده عامل هدر رفت آب

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل گفت: کاهش بهره وری آب شرب شهری دلایل متعددی دارد که از جمله آن می‌توان کم بودن تعرفه آب مصرفی و اقتصاد آن را مطرح کرد و دیگری فرسوده بودن شبکه‌ها و تجهیزات آب است که باعث هدررفت آب می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیرضا دائمی در ارتباط با بحث بهره وری آب خاطرنشان کرد: انتقال آب شرب شهر تهران از چند تاسیسات بزرگ خارج از حوزه صورت می‌گیرد که این خطوط انتقال حدود ۲۰۰ کیلومتر طول داشته و از سد‌های طالقان و سد لار آب تامین می‌شود.

او افزود: این آب با هزینه بالایی انتقال پیدا می‌کنند و درکنار هزینه‌های بالای تصفیه با بهره وری حداقلی از جانب مصرف کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد و این درحالی است که منابع طبیعی به طور صحیح در کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل در خصوص صحیح نبودن الگوی مصرف آب در کشور بیان کرد: با مقایسه شاخص‌ها در سطح بین المللی این موضوع روشن می‌شود که در هر شبانه روز ۲۵۵ لیتر آب توزیع می‌شود که سرانه مصرفی روزانه به حساب می‌آید.

دائمی با اشاره به سرانه مصرف در کشور‌های اروپایی خاطرنشان کرد: در کشور‌های اروپایی به طور متوسط سرانه مصرف حدود ۱۴۰ لیتر بوده و آنچه که سازمان ملل به عنوان ضرورت تامین آب ذکر کرده حدود ۸۰ لیتر است و این امر نشان می‌دهد که ما جز مصرف کنندگان بالای جهان به حساب می‌آییم درحالی که در یک منطقه خشک زندگی می‌کنیم که آب با هزینه‌های بالا تامین می‌شود.

او در ارتباط با بهره وری آب در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: در بخش‌های مختلف آب شرب، صنعت و کشاورزی بهره وری عدد متفاوتی را نشان می‌دهد و بخش کشاورزی مصرف عمده ای را به خود اختصاص داده است.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل افزود: طبق استاندارد‌های جهانی باید از هر مترمکعب آب بتوانیم دو کیلوگرم مواد خشک مصرفی تولید کنیم و آمار‌ها نشان می‌دهد که در داخل کشور از هر مترمکعب آب حدود یک کیلوگرم مواد خشک تولید می‌شود که نصف استاندارد جهانی است.

دائمی با بیان دلایل پایین بودن بهره وری اب در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: مهمترین علت پایین بودن تعرفه آب در این بخش است به طوریکه آب زیرزمینی برای کشاورزان رایگان بوده و بخش عمده‌ای از آبیاری بالغ بر ۵۰ درصد با این آب انجام می‌شود

او افزود: پایین بودن نرخ آب مصرفی در بخش کشاورزی می‌تواند این علامت را به کشاورز بدهد که استفاده بالا در این بخش مشکلی ایجاد نمی‌کند و بحث اقتصاد در هر موضوعی مصرف کننده را ترغیب می‌کند که مصرف را بالا ببرد یا اینکه صرفه جویی را در راستای کار خود قرار دهد.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل با اشاره به سختی‌ها و هزینه بالا در تصفیه و انتقال آب اظهار کرد: هزینه تمام شده برای هر لیتر آب شرب بالغ بر هزار و ۵۰۰ تومان است که حدود ۴۵۰ تومان آن از مصرف کننده دریافت می‌شود و تعلق گرفتن یارانه به این بخش برای مصرف کننده این معنا را دارد که با مصرف بیشتر آب یارانه بیشتری دریافت خواهد کرد.

دائمی در ارتباط با بهره وری آب در بحث آب شرب شهری عنوان کرد: کاهش بهره وری آب شرب شهری دلایل متعددی دارد که از جمله آن می‌توان کم بودن تعرفه آب مصرفی و اقتصاد آن را مطرح کرد و دیگری فرسوده بودن شبکه‌ها و تجهیزات آب است که باعث هدررفت آب می‌شود.

402

کد خبر: 861382

وب گردی

وب گردی