در ایران هر هشت دقیقه یک نفر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود

متخصص مغز و عصاب در همدان گفت: طبق آمارهای جهانی هر 56 ثانیه یک نفر در دنیا و در ایران هر هشت دقیقه یک نفر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند که متاسفانه تا سال 2050 این جمعیت به سه برابر فعلی می رسند.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم دومین دوره آموزشی آلزایمر ویژه بازنشستگان کشوری همدان عصر روز سه شنبه با حضور ۲۷۰ نفر از پیشکسوتان، روسای کانون های بازنشستگی و جمعی از مسئولان استانی در محل سالن اجتماعات خانه معلم برگزار شد.

غلامرضا سیفی مدیر عامل صندوق بازنشستگی استان همدان اظهار داشت: این مجموعه در نظر دارد جهت ارائه خدمات هرچه بهتر به مخاطبان خود ۴برنامه آموزشی آلزایمر،فنی و حرفه ای، ورزش و تندرستی را برگزار کند.

وی افزود: آلزایمر یک معضل اجتماعی است که جوان و مسن نمی‌شناسد و تنها در کشور ما رایج نبوده بلکه در سراسر دنیا شاهدمبتلا شدن افرادی به این بیماری هستیم.

سیفی اضافه کرد: متأسفانه آلزایمر درمان قطعی ندارد اما می‌توان با رعایت موارد بهداشتی، پزشکی رشد آن را کند کرد، این همایش نیز در جهت افزایش اطلاعات بازنشستگان در خصوص این بیماری برگزار شده است.

در ادامه سید نصرت الله میر معینی، روانشناس حوزه سلامت اجتماعی بیان کرد: آلزایمر یک واقعیت جامعه است و گریزی از آن نیست؛ این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ توسط پزشکی در آلمان شناخته شد.

وی با بیان اینکه این بیماری بیشتر در افراد مسن قابل رویت است افزود: با گذشت ۶۵ سال از زندگی انسان، اندک اندک قوای ذهنی او کاهش یافته و سلول‌های مغز به خوبی توانایی انجام فعالیت را نخواهند داشت که این خود بر عواطف، افکار و رفتار فرد تأثیرگذار خواهد بود.
میر معینی اضافه کرد: حدود ۵ الی ۱۰ درصد از افرادی که سن بالای ۶۵ سال دارند امکان ابتلا به آلزایمر در آنها وجود دارد.

علی‌اکبر رضایی متخصص مغز و عصاب با بیان این که در حال حاضر 5 تا 10 درصد از افراد بالای 65 سال دچار بیماری آلزایمر می‌شوند اظهار داشت: بیماری آلزایمر یک مشکلی است که تمام جهان با آن مواجه هستند و داروی قطعی برا ی درمان برای این بیماری وجود ندارد.

وی با اشاره به این که درمان می تواند روند رشد بیماری را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: این بیماری بیشتر در سنین بالای 65 سال به تدریج با کاهش قوای ذهنی آغاز می شود و طبیعتا می تواند بر رفتار عواطف و افکار هر فرد مبتلا به این بیماری تاثیرگذار باشد.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه نخستین علایم این بیماری ایجاد فراموشی‌های کوتاه‌مدت است ادامه داد: این بیماری به تدریج و به مرور زمان افزایش می یابد و تخریب در قشر مغز را ایجاد می‌کند، متاسفانه هم اکنون 5 تا 10 درصد از افراد بالای 65 سال دچار بیماری آلزایمر می‌شوند.

رضایی با بیان اینکه در سال جاری 700 هزار نفر در ایران دچار آلزایمر شده‌اند، گفت: عوامل خطرساز این بیماری شامل سن بالای 60 سال، سابقه خانوادگی، سکته مغزی، ضربه شدید به سر، بیماری‌های عروق کرونری و کمبود فعالیت‌های فکری و استرس‌های روانی است.

وی در خصوص علایم مراحل بیماری آلزایمر در افراد جامعه تصریح کرد: در مرحله نخست دو تا چهار سال ظهور تدریجی این بیماری و دو تا 10 سال ظهور علایم آلزایمر نیاز به همراهی دارد و در مرحله نهایی در وضعیت وخیم ظهور فراموشی و ناتوانی از انجام کار مراحل این بیماری شناخته شده است.

رضایی افزود: بیماری آلزایمر شاخه ای از زوال عقلی است و آنچه بیشتر در جامعه رواج دارد آلزایمر نیست بلکه افسردگی است به طوری که در کشورهای پیشرفته 20 درصد از جامعه افسرده هستند.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: متاسفانه در جامعه کنونی که در آن زندگی می‌کنیم بیماری های روحی بسیار زیاد است و براساس اعلام جهانی 56 میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند.

وی اضافه کرد: طبق آمارهای جهانی هر 56 ثانیه یک نفر در دنیا و در ایران هر هشت دقیقه یک نفر مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند که متاسفانه تا سال 2050 این جمعیت به سه برابر فعلی می رسند.

رضایی در خصوص تفاوت‌های افسردگی و بیماری آلزایمر یادآور شد: در افسردگی خود شخص می‌داند که بیمار است اما در بیماری آلزایمر به تدریج فرد نسبت به زمان مکان و افراد نزدیک خانواده ناآشنا می‌شود.

وی افزود: آلزایمر مختص به سنین بالا نیست و جوانانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند زمینه ارثی و ژنتیکی در خانواده خود دارند.

901

کد خبر: 861390

وب گردی

وب گردی