کاهش هدر رفت آب منطقه یک تهران از 22 درصد به 15 درصد/ اصلاح 140 کیلو متر شبکه آب با لوله های چدن ضدزلزله

مدیرعامل آبفای منطقه یک تهران گفت: طی بازده 5 ساله هدررفت آب و فاضلاب منطقه یک تهران از 22درصد فعلی به 15درصد کاهش می‌یابد و اگر این امر مهم رخ دهد ما در زمره کشورهای توسعه یافته قلمداد خواهیم شد.

احمد سلامت مدیرعامل آبفای منطقه یک تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص کاهش هدرروی آب گفت: یکی از چالش های وزارت نیرو در حوزه آب و فاضلاب کشور و به تبع در استان تهران به ویژه در منطقه یک تهران که جزء نقاط پرمصرف آب کشور شناخته می شود موضوع هدرروی بیش از اندازه آب است در همین راستا طی دو سه سال گذشته در مجموعه دولت یازدهم یک تفاهم نامه با شرکت سوئز فرانسه در جهت کاهش هدررفت آب امضا کردیم که خروجی این تفاهم نامه این خواهد بود که طی بازده 5 ساله هدررفت آب و فاضلاب منطقه یک تهران از 22درصد فعلی به 15درصد کاهش می‌یابد. اگر این امر مهم رخ دهد ما در زمره کشورهای توسعه یافته قلمداد خواهیم شد.

سلامت افزود: تمام مراحل اجرایی تفاهم‌نامه نهایی شده است امیدواریم بتوانیم تا پایان سال این قرار داد را با شرکت سوئز فرانسه نهایی کنیم.

در خصوص آبرسانی اضطراری منطقه شمال تهران گفت: با توجه به اینکه ایران به ویژه استان تهران یک منظقه زلزله‌خیز است و براساس آیین نامه 2800 زلزله شهر تهران در پهنه زلزله با خطرات بسیاری مواجه است. بنابراین برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی در شبکه آب ما یک سنایور و نقشه راه را تدوین کردیم که نخستین گام آن احداث مخزن آب اضطراری بود که این مخزن برای اولین بار در ژاپن ساخته شده بود و ما عینا با انتقال تکنولوژی آن را در کشور بومی سازی کردیم تا جاییکه آن را در محوطه زرگنده تهران برای نخستین بار در کشور و منطقه پیاده کردیم.

مدیرعامل آبفای منطقه یک تهران ساخت مخزن آب‌رسانی اضطراری را یکی از فعالیت‌های این شرکت در چارچوب اقتصاد مقاومتی دانست و گفت این مخزن با ظرفیت 100 هزار لیتر به مدت سه شبانه روز صرفا آب شرب را برای هر نفر سه لیتر آب را در شرایط بحرانی و اضطراری مهیا خواهد کرد و این اتفاق بسیار بزرگی است که به عنوان نخستین گام در مجموعه آب و فاضلاب کشور به ویژه در حوزه آب اضطراری رخ می‌دهد.

او ادامه داد: براساس برنامه پیش‌بینی شده برای منطقه تهران 5 مخزن دیگر باید ساخته شود همچنین در کنار این موضوع استفاده از ظرفیت های ایمن و پایدار اضطراری آبرسانی همچنین استفاده از ظرفیت‌های هوشمندسازی شبکه تله متری از جمله طرحهایی است که بایستی انجام شود.

سلامت ادامه داد: همچنین استفاده از لوله چدن نشکن داکتیل ضد زلزله را پیاده کردیم هم اکنون تقریبا 140 کیلومتر اصلاح شبکه آب با لوله های ضد زلزله انجام شده است.

او با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی در حوزه آب و فاضلاب گفت: بحث اقتصاد مقاومتی یکی از سرفصل‌های اجرایی ما است که نمونه عینی این اقتصاد، مخزن آب اضطراری بود که در خاورمیانه نخستین بار در آبفای استان تهران ساخته شد. همچنین در حوزه کنتور و انشعاب از صددرصد توان داخلی استفاده می کنیم.

402

کد خبر: 861561

وب گردی

وب گردی