دومین شناور نفتکش اقیانوس پیما در بندر خلیج فارس پهلو گرفت

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پهلوگیری یکی از بزرگترین کشتی های نفتکش اقیانوس پیما ویژه حمل قیر در بندر خلیج فارس خبر داد و گفت: بازگشت و استقبال کشتی های بزرگ اقیانوس پیما برای پهلوگیری در این بندر از نتایج برجام است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ الله مراد عفیفی پور اظهار داشت: پس از ورود اولین نفتکش اقیانوس پیما ویژه حمل قیر صادراتی به نام مارونی (Maroni) در هفته گذشته، دومین شناور بزرگ اقیانوس پیما به نام بیتو اکسپرس (Bitu Express) در اسکله های 56 و 57 بندر خلیجفارس به عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی هرمزگان پهلو گرفت.
او بیان داشت: نفتکش بیتو اکسپرس 46 هزار تن ظرفیت دارد و با طول حدود 180 متر و عرض بیش از 32 متر، دارای پرچم ثبتی کشور پاناما است.
عفیفی پور تصریح کرد: عرضه مستقیم قیر از مبدا بندر شهید رجایی به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپا چندین دستاورد مهم برای کشور به همراه دارد.
او ادامه داد: معرفی ایران به عنوان یک برند بین المللی در صادرات قیر، حذف واسطه ها، کاهش چشمگیر واسطه گران در منطقه خلیج فارس بویژه امارات متحده عربی که در دوران تحریم اقتصادی استکبار جهانی علیه کشورمان نقشی پررنگ داشت و همچنین ارزآوری مستقیم و بالا بردن توان اقتصادی شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از جمله این دستاوردها به شمار می رود.
بندرخلیج فارس با احتساب زمین پشتیبانی آن دارای 320 هکتار وسعت و 9 پست اسکله به طول مجموع 1200 متر است.
بندر خلیج فارس با ظرفیت یک میلیون و 500 هزار متر مکعب نگهداری فرآورده های نفتی با هدف افزایش سهم ایران از بازار بانکرینگ، صادرات ، واردات و ترانزیت اینگونه محموله های تجاری در منطقه خلیج فارس و دریای عمان در حال فعالیت است.
بنزین، قیر، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن ها از جمله فرآورده های نفتی است که عملیات تخلیه و بارگیری آنها در این بندر انجام می شود.
بندرخلیج فارس به عنوان زون نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در 23 کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده و به دلیل موقعیت راهبردی آن، قرارگیری در مسیر ترانزیتی راهگذر شمال- جنوب و همچنین همجواری با پالایشگاه ها و صنایع بزرگ منطقه، مهم ترین بندر نفتی زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می شود.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 861565

وب گردی

وب گردی